Sidor

måndag 12 juli 2010

VATTEN VATTEN !!!!

Tackochlov att vi har egen brunn och kan vattna växter, djur och oss själva så mycket det behövs. Allting bara slurpar i sig av den varan.Tomaterna i växthuset är som stora buskar nu och ikväll såg jag en VÄLDIGT LÅNG smal gurka . Alltså inte färdig att skörda, men när den svällt blir den STOR. När vi först flyttade hit, ja det är många år sen, hade vi bara en grävd brunn. Där sa det slurp lite då och då. Vi löste problemet med att dra en slang från käre grannen genom syrenhäcken ner i vår brunn. Ohållbart !! Så det blev till att borra.
Vi har mest suttit i vår skuggiga vrå med var sitt stort glas citronvatten idag. Jag tror att termometern passerade 33 gr . Jag kunde i alla fall inte låta bli att virka några armband som Annika på SKAPA OCH INREDA tipsade om. Jättekul att få enkla tips för sommarvirkande. Man orkar ju inte så stora projekt.Dom blev ju jättesöta. Tack tack.

Mina nya krasse har jag skött väl om för nu blommar de. "Tom thumb black velvet". De är ju inte riktigt black utan snarare som mörkröd sammet. Vackra i alla fall !!

Just nu kom grannen -bonden med en av sina fantastiska maskiner. Han har slagit åkern förut idag och nu vispar han runt gräset så det lägger sig i fina långa strängar. Jag gissar att det ska bli rundbalar av det. Tänk vad bönder får ligga i den här tiden. Ingen rast och ingen ro. Och vi sitter i våra sköna stolar och slurpar i oss iskallt citronvatten.

3 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Vad kul att se dina fina armband:)
Du är en stor inspirationskälla för mig så det är extra roligt att kunna ge tillbaks lite inspiration.
Jag själv har suttit med fötterna i en balja isvatten för att kunna överleva denna varma dag.
Kramizar Annika

Lena sa...

Idag åkte vi till stranden då vi inte klarade värmen hemma..väl på stranden var där lika varmt!! Stööön...vattnet svalkade knappt! Solbränna blir det iaf, min man sa ikväll att jag ser helt annorlunda ut, med "greklandsbränna"...haha..ja det är ju lite svårt att undvika solen då man måste passa de två trollen i vattnet!!! De låg i hela da´n!!!

Jättefina armband!!!

Kram Dotera

Maria sa...

Ja, tänk så bra vi har det som har tillgång till vatten!Sådana här varma dagar tänker jag emellanåt på dem som inte har det så bra som vi.Har några vänner som arbetar i andra länder för att hjälpa människorna där på olika sätt. De gör en storartad insats.
Jättefin krasse!
Ha det gott.Kram!
Maria