Sidor

torsdag 8 juli 2010

JORDGUBBAR i alla möjliga former

Oj oj oj vad jordgubbar !! Först åkte jag till självplockningen utanför Bergkvara och fick snabbt ihop 5 liter. Det är något visst med självplockning. Man forcerar fram bland plantor och ogräs. Några bär i kartongen och några i munnen. Mmmmm. De var goda. Och så försöker man att hitta de största och finaste bären. Och råge ska det vara på kartongerna så bären nästan trillar av. Jag var genomvarm efter plockningen och hann med att ta ett dopp i havet ( 21 gr ) innan jag åkte hemåt. Då ringde min man och berättade att han fått EN HEL LÅDA JORDGUBBAR av en arbetskamrat. Oj då...det blev många jordgubbar. Så några liter delade jag ut på hemvägen. Ja det är sant och det kan ni läsa hos LENA. Där får ni också en pedagogisk beskrivning på vårt recept som är så sagolikt gott. Receptet har funnits i ICAs tidning Buffe´för några år sedan .

JORDGUBBSSYLT MED FLÄDERBLOM

2 l jordgubbar
500 g syltsocker
1 stor utslagen fläderblomma
Skölj, rensa dela bären. Blanda bär, socker , lägg i fläderblomman. Koka i 2 min.

Jag gör oftast dubbel sats och får då ca 8 halvstora burkar.

Det blev 7 burkar idag , och så gjorde jag en smulpaj, frös in 8 halvlitersburkar, gjorde två glasstårtor Semlans recept (Strandkullen ) och så har vi ett par liter kvar att äta av. Det känns som jag har varit väldigt flitig i köket ikväll.
Jag som scrappar skulle naturligtvis ha gjort fina etiketter , men se det orkade jag inte. Det finns ju en etikettautomat som fixar det på ett kick. Kolla här :

http://www.dansukker.com/ Klicka på etikettautomaten .

Så här blev mina !!!

Och det var bara att klistra på. Jag ska minsann köpa papper med självhäftande baksida. Det sitter bättre. Det skulle vara fint med en mössa på burkarna. Jag vet att jag har sett virkade mössor hos någon. Måste leta !!!

Och ikväll fick jag meddelande från trevliga Bettan att jag fått en award. Det är ju himla roligt att få. Det svåraste är att beskriva sig själv med 7 egenskaper. Få se.....
1. .. är en riktig nattrumlare (se själva kl. är nu över midnatt och här är fullt upp)
2... älskar lakrits, har nyss slukat sista biten älggodis från IKEA .Påsen
kostar bara 6 kr !! Man kan frossa.
3... njuter av vårt nya uterum som blev en oas att sitta i.
4 ... tycker det är jättekul att odla olika sorters tomater, gula, randiga, avlånga.....
5 ... morgonpromenaden med Ajax är den bästa, friskt, fräscht
6 ... blått är MIN färg, blå himmel, blått hav, blåklint ...SOMMAR
7 ... ser fram emot vår årliga enkla minisemester snart, var vi än hamnar
Nu har jag vänt ut och in på mig själv en stund och den här awarden ska ju vidare. Jag tror att många redan har den, så den får gå till alla goá bloggvänner, som gett mig en ny värld av kompisar där ute i rymden, att byta tankar, tips, idéer med. Det är fantastiskt !!!

4 kommentarer:

Maria sa...

Underbar skörd av jordgubbar!tänk att något så gott också är så nyttigt!Tack för tipset om etiketter - smart att utnyttja när det är så varmt.Grattis till awarden!
Maria

Anonym sa...

Kolla in hos Fröken Elsas virkblogg, där finns mönster på fina hattar till burkar. Vad världen är liten också, din vännina i Ursviken har jag sett många gånger på marknader av olika slag. Ha en fin helg och njut så gott av alla jordgubbar!

Black Iris sa...

Hittar ingen mailadress hos dig för då hade jag kunnat skicka en beskrivning på just burkhättor. Jag vet inte vem jag sparat ner den ifrån men jag har i alla fall gjort några.
Jag älskar ju också jordgubbar men jag kan ändå inte sluta tjata om våra smultron. Aldrig någonsin har vi haft så mycket och det beror väl på att jag numera låter de växa fritt som marktäckare i rabatterna.
Igår hade vi ett litet kalas med våra närmsta grannar (500 m bort i skogen) och som efterrätt fick de vanlig vaniljglass med 2 nävar smultron på varje portion och du må tro att de njöt. De har inte ett enda smultron hos sig .
Tack också för receptet, synd bara att jag inte fick det förra veckan när jag hade en hel Ica-kasse med fläderblommor.
En sak till bara: Vad tusan gjorde man innan man började blogga. Detta är ett gift men underbart roligt.

Kram på dig och ha det underbart

Gittans Pysselsida sa...

Du är helt otrolig med att vara aktiv...tall för alla tips du delar med oss andra.Jag håller med föregående..vad gjorde man innan man bloggade...även jag har startat min långtom länge och liten skala.
Tack särskilt för etikettautomaten

Kram// Inga