Sidor

måndag 19 juli 2010

En LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG GURKA !!!

HUR LÅNG KAN EN GURKA BLI ??? Det finns naturligtvis EUstandardmått, men jag tror i så fall att den här gurkan går utanför ramarna. Hör här........den är...............42 cm lång !!!! Och inte är den övermogen ,så den åker in i köket nu. Precis bakom till vänster på bilden, hänger en till som snart är uppe i samma längd . Ja säger då det !!! En av tomatplantorna är också nå´t i "hästväg" . Jag kan inte räkna dem alla, alltså tomaterna på den plantan. Och det är inte "Hundreds and thousands"-plantan . Ja ni ska få se när de börjar mogna.

I förmiddags blev jag bjuden av min väninna på ett sådant härligt somrigt kafferep under äppleträdet. Det är sådana guldstunder man kan minnas i vinter. På vägen hem cyklade jag ner i blåbärsskogen och kollade. Nä, många blåbär är där inte och mogna är de inte heller. I tidningen läste jag att blåbärstillgången var större än vanligt i år ??? Va ?? Inte här i alla fall.

När molnen plötsligt täckte himlen en stund kilade jag upp till mitt scraprum och avslutade två kort jag börjat på. Ett hallonkort. Givetvis, inspirerat efter gårdagens hallonplock. Skogstokigt.

Och ett garnkort. Den här stämpeln är hur bra som helst . Skogstokig. Idag är det så många som stickar och virkar bland mina vänner så det är inte svårt att hitta någon att ge det till.

Efter regnet häromdagen fick ogräsen full fart upp, så jag rev och rensade upp det mesta i em. Det går inte att vänta för då blir det som en djungel ganska fort. Nu är det så fint . Och jag är verkligen nöjd med odlingslådorna. Det är lätt som en plätt att hålla ordning i dem. Här är en bukett med vad som nyligen börjat blomma.
MALVA.

STOCKROS


Och så den skira vackra BLOMMAN FÖR DAGEN

Ja det här var en vanlig måndag, med lite ditt och datt. Ikväll var det en stilla sommarkväll , så tyst , så tyst. Var sjutton är svalorna ikväll ??????

4 kommentarer:

Frideborg sa...

Jag är gurkoman......jag kan äta flera gurkor om dan, skala och äta. Ju mindre kärnhus desto bättre. Så denna skulle jag lätt sätta tänderna i. Knaprar hellre på det än äpple.
Blommorna var underbara.

Kram Marina

Peacerosen sa...

Jisses amalia!
Värme+ vatten och gröna fingrar????
Grattis till din lyckade skörd!

Och så gulligt det kortet var med "stickor och garn"!!
Lite annorlunda och så fina färger!

Och det där med riktiga "kafferep".....
Man ville krypa in i skärmen och vara med där ju!!
SÅ ska det vara om man vill ha riktig gammaldags sommarkänsla!

Nästan så man "hör" en radio i bakgrunden....

..Men det gör desamma för han e min soldat...nåååågonstans i Sveeerige...

Ha det gott, vännen och Tack för dina värmande ord i min blogg!
Kram, Jenny

Bettan sa...

Snickers kaka

150 gr smör
150 gr mörk choklad
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 nsk kakao
1 ½ dl salta jordnötter
Ugn 175 grader
1. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör i hackad choklad, rör tills den smält.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulever och kakao och sikta ner det i smeten. Rör i chokladblandningen
3. Klä en form ca 20X 30 cm med bakplåtspapper. Häll över smeten och strö över jordnötterna.
4. Grädda i 20 min och låt sedan kakan kallna. Skär kakan i rutor och servera med smält jordnötssmör, bär och glass. ( går bra att serveras med endast glass eller grädde om man vill ha nåt till)
Lycka till
Kram sytanten

Carina sa...

WOW vilken gurka haha tänk om alla blev så så skulle man inte behöva många för o lägga in några burkar...Vad många fina bilder sen sist. Blev toksugen på hallon av någon anledning hmm så gott