Sidor

måndag 26 juli 2010

ÖLAND- solens och vindarnas ö

Tänk er att promenera på stranden, barfota, på alla dessa välslipade stenar. Ser ni några hjärtformade stenar ?? Man kan använda sin fantasi !!
De här hittade jag .
Och när man tittar upp ser man denna vyn .....Kalmarsund med Ölandsbron och Kalmar i bakgrunden. Om ni tittar riktigt nära kan ni skymta slottet rakt över den blå/vita båten. Här satte vi oss, min väninna Solveig och jag och bara njöt . Öland är så speciellt. Det är som ett annat land. Naturen är mer intensiv, antingen mycket lummig eller karg som på Alvaret. Massor av människor besöker Öland på sommaren. Inte konstigt alls. Ett sommarparadis.


Alldeles bredvid oss jobbade den här humlan frenetiskt..........

.........................och tala om

SAMARBETE

Har aldrig sett att två humlor samsas på samma "arbetsplats" .

Hemma hos mig ville jag knappt titta på mina blomkrukor och odlingar imorse. Vi fick över 70 mm ösregn i helgen och allt låg ner och såg bedrövligt ut. De vackra blomlådorna såg verkligen ledsna ut. Undrar om de repar sig eller de kanske rentav ruttnar ?

Öland fick också massor med regn, men så här vackert blommade Solveigs rosor redan på fm.

Den här heter Thor....

.......och denna Fairy.
Vi satte oss under pergolan med rosor runtomkring och över oss och smaskade på en ljuvlig...


RABARBER och HALLONPAJ

Det finns dagar man vill glömma och dagar man vill minnas. Det här var en sommardag att minnas när vinterstormarna yr runt knutarna. Och några minnen tog jag med mig hem......

De hjärtformade stenarna

9 kommentarer:

Frideborg sa...

Åh vilka härliga bilder. Vilken tur du hade som hittade de fina stenarna.

ha det så skönt, hoppas ni får fint resten av semestern

kram Marina

skapa och inreda sa...

En underbar dag! Tack för att du visade bilderna som fick mitt Ölandshjärta att slå lite extra :)
Kramiz Annika

Sanna sa...

Jag älskar Öland, men har tyvärr inte varit där i år. Brukar ta en vecka dit med husvagnen varje sommar men tiden räcker inte alltid till.

Kram

PS. Tack för tipset med pepparkaksformar det var poppis

Maria sa...

Ja,visst är det härligt på Öland!Vi är lyckligt lottade som har så nära dit.
Stenar kan vara ganska fascinerande.Jag plockade några både på södra och norra Öland i fjol.Vet ännu inte vad jag ska ha dem till, men tids nog får jag nog någon tanke.
Regnet behövdes,men visst for en del växter illa.Förhoppningsvis repar de sig.
Ha det gott!
Maria

Bettan sa...

Ja det där med stenar... visst har dom ett "språk". För 19 år sedan var jag uppe i Östersund, storsjön och gick bland just stenar... hittar en sten bara sådär. Sedan när jag ( som samlar på stenar) vände på stenen för att se baksidan ( konstigt) så är den hjärtformad! När jag sedan reste hem ( med stenen i bagaget) och efter några dagar träffar en trevlig person som sommarjobbar på mitt dåvarande jobb, idag är min make, ja, då tror jag faktiskt på ödet. Av allt det som hände just där och då ( när jag hittade stenen) blev en förändring i mitt liv, en väldigt lycklig förändring!! Som sagt vi hade vår 18:de bröllopsdag i går och vi har 3 jättegoa pojkar. Ödets sten!!!
Ha det så bar. Kram sytanten

Lena sa...

Ni verkar haft en härlig dag!! Fikat ser gott ut också!!

Vi har löst ett mysterium idag, satt och kolalde på min melonplanta som står ute och konstaterade att den har ju inga blad kvar på vissa ställen...jaha..tänkte jag nu sitter det väl nåt kryp här och gnager..MEN..rätt var det är kommer Bells in från balkongen och slickar sig om munnen..vad har du ätit nu frågar vi?? Hon har nämligen visat intresse för ruccolasalladen...så vi smög på henne..HON ÅT UPP MELONBLADEN!!! inte konstigt att den inte mår så bra...det är ju en fin schäfer vi har som blivit vegetarian!!! Jäkla hund!!...

Kram

Carina sa...

åh hå hå hå vad många fina bilder =) Ja visst är det roligt med gamla saker? Jag har en hel del sånt även några möbler. Släktforska är jätteroligt och jag har funnit en hel del släktskap med några kändisar också. I övrigt är det spännande och helst när man finner udda noteringar. Jag skulle kunna kika lite åt dig om du vill ;*)

Cia40 sa...

Härliga sommarminnen!:)
Vilken FIN blogg du har,med så vackra "ting", tittar in och blir glad över alla härliga bilder!:)
Kram Cia:)

Peacerosen sa...

Jag har själv bara varit på Öland en enda gång...och det var när jag var i tio-årsåldern.
Men jag minns fortfarande spänningen inne på borggården och "Långe Jan och Långe Erik"...och alla fåren!
Mysig ö!

Och tänk att jag missade den där illgrön (eller var det gula) långtradaren?
Haha.....Ja, du kunde ju åkt med också och hoppat av hos mej och tagit en fika medan Gubben din lossade av i Lysekil...(:

Hoppas hans resa gick bra i alla fall. Visst är det tjockt på vägarna här uppe nu i dessa tider, men tack och lov så har dom byggt ut och om en hel del vägar.
Bl annat den mot Lysekils-färjan, så den är mycket bättre nu.
Och bredare....skönt!

Ha det gott så länge!
Kram Jenny

(Och den där pajen......mums va sugen man blev då!!!!)