Sidor

lördag 24 juli 2010

En TÅRTBIT till fikat !

Först och främst....DAGENS KRAM till PYSSELITEN som fått en riktigt elak kommentar på sin blogg angående hennes stavning. Jag häpnar !!! Till följd av detta hade hon nyss 77 kommentarer från go´a bloggvänner. Det kallar jag omtanke och det är ju så det ska vara. Här får du och alla andra go´a bloggvänner en tårtbit (symboliskt ) till lördagsfikat !! Jag fick se tårtbitar i mängd hos Frideborgsmys och blev sugen på att försöka göra en. Så här blev den. Egentligen är det en ask så det går att lägga i något smått och /eller gott !






Nu undrar jag hur många som blir lite avis på mig, för titta vad jag hittade på LOPPIS.....






ja kolla....................






är ni nyfikna............







JO , EN GARNNYSTMASKIN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Jag trodde inte mina ögon när den bara stod där. Bara någon minut innan hade jag sagt till maken " Undrar om de har någon nystmaskin ??", och så bara stod den där på ett bord.
Jag är en lyckans ost. Och bara 40 KR !!!!
Jag packade genast upp den när vi kom hem, letade upp en garnhärva
....och voilá kom mannen och undrade om han kunde hjälpa till. Visst är det märkligt med maskiner !! Det är liksom männens revir på något sätt , även om det handlar om en garnnystmaskin. Men det är alltid kul att hjälpas åt och dela varandras intressen. Det blev ett väldans snyggt nystan !!! Se här.


LOPPIS är en frestarens marknad. Håller ni med ? Egentligen skulle man ha som mål : en sak in - en ut. Men det håller inte här. I vårt hus finns för många bra-att-ha-grejer för att åka ut. Det får nog bli en riktig röjning någon dag.....någon gång....längre fram . Idag åkte en liten tavla in :


Den ska hänga väl synlig !! Förmodligen i köket ! Tycker den passar bäst där !!!


Ja det var den här helgen vi skulle ha det mysigt i stugan !!!! Bada och sitta i solstolen och läsa och....Vi körde trots blötan dit , men bara för att hämta vår beställda Redarlimpa och pumpabullar på STRANDBYGGET i Bergkvara. Det är ett måste för oss med dessa godsaker när vi är där. Sen körde vi hem igen !!!! Tokigt eller hur ?

Och här öser regnet ner. Nyss hörde jag av grannen att han mätt 35 mm. Varför är allting så överdrivet ? För varmt, för kallt, för mycket snö och för mycket regn. Var har LAGOM tagit vägen ???

Går det att grilla ikväll eller ska man behöva steka på plåten ?? Snälla regn sluta bara en liten stund så vi hinner grilla den där goda fläskfile´n !!!!



14 kommentarer:

Lena LH sa...

Vilket kap, jag kan inte leva utan min.
Tänk förr så fick man sätta mannen eller barnen i soffan och hålla ut armarna för nystning och tid tog det.
Denna lilla maskin är helt fantastisk.
Har två faktiskt, en i garagets vävstuga och en i huset;)

Lena LH sa...

Limmet är helt super, omflyttningsbart ja det går att ta bort och fästa på nytt om man missar;)
Bakom vår vedbod så finns det vildhallon, vi satte trädgårdhallon på tomten som inte tog sig så bra.
Vi grävde upp dessa och slängde bakom vedboden som tidigare varit hönshus.
Snacka om att det blev hallon.
Blandning av vilda och trädgåds.
Så vi har sjukt mycket, får ringa in grannar och bekanta, det är ju synd om det förfars. Och alla är glada;)

Frideborg sa...

Va fin din tårtbit blev, jättesöt.

Nystmaskinen........jag är bombis att min sån blev kvar hos min förrra man...undrar om den blev kvar på vinden...hade en vinda till...nåja...jag virkar sällan numer.
Grattis till din, jättehärlig att ha och snygga nystan blir det.

Kram Marina

Fijaffa sa...

Jaa du... och ändå bor vi i "Landet Lagom"... men det har tydligen inte vädret fattat :-) Fast här hos oss har det blivit mer lagom de senaste dagarna, tycker jag i alla fall. Sambon däremot tycker det är för kallt, han skulle gärna ha 30+ hela tiden :-)

Mys och hemtrevnad sa...

ja lagom är ett ord som egentligen inte existerar fast som bara är ett såååå bra ord! Eller hur, lagom är ju bäst*ler kramis semlan

skapa och inreda sa...

Vissa har tur :)
40kr!!! Bara att slå till, jag har mycket nöje av min som jag köpte för ca 25 år sedan.
Jag har njutit av det härliga regnandet hela dagen, så skönt för gräsmattan och mig. 12 grader ute 22 grader inne passar mig bra :)
Kram Annika

Peacerosen sa...

Grattis till ditt fina loppisfynd!
En sådan liknande tror jag bestämt fanns i mitt föräldrahem när jag var liten....*minns*

Läste inne hos "Pysseliten" och det var väl det elakaste!?!?!?
Och dummaste!?!?

Näää, hoppas verkligen att hon vill fortsätta blogga för både hennes dukningar, ljuvliga bilder och allt annat var ju BARA till glädje för alla som var där inne och läste!
Så tarvligt med dessa avundsjuka människor som inte har något vänligt att säja....(eller åtminstone hålla klaffen om sådant som bara sårar och förstör. Trist!)

Ha en go söndag nu!
Kram, Jenny

Carina sa...

Jag har också svårt att vara utan min numera, när man väl börjat nysta med den så vill man inte göra på nå annat vis och lättsamt är det att dra tråden in i får när man virkar så inte nystanet behöver snurra runt o hålla på.
Ha en skön söndag!

Maria sa...

Du verkar vara en riktig
"turgumma"!Det måsta vara väldigt behändigt med en nystmaskin.
Och "tårtbiten" är ju så läcker!
Maria

Soulsister sa...

Den där tårtbiten ser riktigt härlig ut, mums :)

Tänk så mkt fint du fyndar! Länge sedan jag var på loppis, måste kanske ändra på det nu....

kram

Iwona Eriksson sa...

Gratis till nystmaskin! Vilken fynd!
Och tack att du är med min utlottning!
Ha det skönt!

pysseliten sa...

Tack snälla :) Nu är humöret bättre tänk att det finns så många underbara människor som bry sig . Som alla säger det är min blogg så jag får ju skiva hur ja vill :)
Kalmar ser jag, har en vän som nyss varit där på semester ,hon sa missa inte den fina stora inredningsaffären i Kalmar vid Burgerking. Vi fundera på Öland ett par dar om vädret vänder.Kommer med ihåg den gamla garnvindan :) bra pris . Kram

Fiff sa...

Coolt med nystmaskinen! Javisst är maskiner männens territorium! Så fort jag kommer hem med nåt som ska monteras eller liknande så är det som ett barn på julafton ;-) hihi. Tur vi e olika :-)

Soili sa...

Där gjorde du verkligen ett kap.
och bara 40:-,turgumma...det är du verkligen.Jag kom över en superbilligt för flera år sedan,om man köper en ny så får man punga ut med c.a 250 riksdaler.
"Tårtbiten" är superläcker.