Sidor

onsdag 28 juli 2010

Tomaterna mognar

Kolla här !! Mina första mogna tomater !! Nu börjar det. Växthuset svämmar nästan över av växtkraft. Jag antecknar och lär mig av misstagen.....alldeles för många plantor i EN odlingslåda. Man tänker inte på när man planterar de små förgrodda plantorna att de blir som stora buskar. För att råda bot på den glömska som jag vet infinner sig nästa vår.......Hur var det jag tänkte att jag ska plantera ????.... så har jag en anteckningsbok där jag skriver upp mina reflektioner. Hur värdefullt som helst. Jag har aldrig förr haft en tomatplanta med så här många tomater på . De går inte att räkna. Sorten heter Chielega . Fantastisk !!
På andra sidan står de här. MEN VAD HAR HÄNT ?? Jag vet inte varför de blir bruna i toppen. Har googlat för fullt och det enda jag läst som liknar det här är pistillröta. Det kan bero på kalkbrist eller ojämn vattning. Stämmer inte !!! Jorden är ny, proffsjord och plantan bakom i samma låda har ingen defekt. Samma med vattningen. Någon som vet bättre ?????
Igår kväll blev det två nya tårtbitar. De är verkligen roliga att göra.


Idag var jag hos Maria på Garn&Cafe´ i Smedby och inhandlade några fler bomullsgarner. Det är tydligt att jag hamnat i diskbaljorna.......diskbollar och disktrasor och ännu fler diskbollar, så söta som karameller. MÅSTE VIRKA !! NU !! Mina tröjor och sockar får stå på väntelista. Idag såg jag ännu ett roligt tips, att sticka den här gången.
EN FÄRGGLAD STRUMPA ATT TRÄ ÖVER ANTENNEN PÅ BILEN !
För att man ska hitta sin bil på de stora varuhusparkeringarna. Ni måste kolla bilden HÄR
# 68, 24 juli. När jag visade min man sa han snabbt :
EN SÅ`N SKA JAG INTE HA !!!!!!!

11 kommentarer:

Fijaffa sa...

Ååå vad härligt med alla tomaterna :-)
Jag planterade ut mina tomatplantor alldeles för sent och var rädd att det inte skulle bli något alls. Men de har vuxit till sig snabbt, blommat och nu börjar tomaterna komma. Fast inte i sådana mängder som hos dig.

Tårtbitarna är verkligen jättesöta!

skapa och inreda sa...

Jag gillar den instickade antennen på bilen :) men, men min man skulle nog inte gå med på det.
Håller med dig om "glömskan som infinner sig varje år". Det ser ju så litet och ynkligt ut, man har svårt för att se hur stort det kommer att bli.
Kram Annika

Mys och hemtrevnad sa...

hahahaha min man skulle vägra att ha något sådant på bilen....jag skulle däremot bli glad för att få ett sådant vackert kort eller bakelse du gör i scrapbooking. Vad duktig du är! Du sprudlar ju av ideer. Jag hade pysslingar eller s som det kallades som barn....blev riktigt nostalgisk när jag såg den lilla cykeln och blev påmind om hur vi tävlade med våra pysslingar i mellanstadiet i ditt förra inlägg....kramis semlan

Frideborg sa...

Jag kan tänka mig att min man också skulle höja rösten om jag skulle sticka fodral till antennen. Men jag har ju egen bil :)
Härligt med tomater att plocka o äta sådär solmogna och solvärmda.
Dina tårtor e jättefina.

Kram Marina

Bettan sa...

Vilka "smaskiga" tårtbitar du gjort!!1 Antenn"värmare" ja inte så tokigt faktiskt.... nu ser ju alla bilar likadana ut, kanske man inte kommer ihåg var man ställde bilen.... och alla köpcenter är ju s himla stora på parkeringen. Jag själv är en riktig oorienterad person som kan komma vilse bakom ett blåbärsris...!Tror att jag ska göra en "sån"... ( undrar va "gubben" ska säga?) Kram sytanten

Carina sa...

Vilka fina tårtbitar du gjort =)

Men jisses vad tomater jag har en planta o den har oxå ganska många men inte fullt upp som din hehe

Har du kollat på odla.nu? sök på tomater där o kolla om dina bruna fläckar kan finnas med där.

Maria sa...

Hihi, vilka roliga saker det finns!Tror dock att min man skulle säga detsamma som din.
Åh, vad jag avundas dina tomatplantor! Jag sådde mina frön på tok för sent, så vi får se om det hinner bli något.Det där med anteckningsbok har jag också tänkt på - minnet varar inte till nästa år.
Tack för besöket!Det var så mysigt att få träffa dig och barnbarnet.
Kram!
Maria

pysseliten sa...

oj vad det växer , Hoppas bara på mera sol nu då så dom blir röda .

Black Iris sa...

Vad häftigt med så mycket tomater. Det ser nästan ut som vinbärsbuskar och de där med den bruna toppen ser verkligen ut som just bär.
Nu är jag hemma igen och ska sista semesterveckan till torpet och se hur mycket som klarat sig där.
Virkning och pyssel sätts igång när semestern är slut. Här är det full rulle.

Kram Maidi

Lena sa...

Oj vad många tomater..får komma hem och smaka tror jag när det blir dags. Och du har ju röda.."avis"..längtar efter att plocka dem från busken..en speciell känsla. (Inte som att handla på konsum.).det är lyx!!!

Vi får hoppas att vi inte får fler som blir bruna...

Jag tycker absolut du ska sticka/virka en sån där till antennen till pappa..haha...när ni handlar ihop så smyger du dit den...han kommer bli galen..*fniss*...han kanske vill ha en till lastbilen??? hehe..

Skönt med torsdag...1 dag kvar..sen semester!!! tjohoo!!

Kram!!

Anonym sa...

jag har i mina anteckningar skrivit om pistillrötan - att det beror på för mkt vatten och en ojämn tillförsel av näring. De kraftigaste plantorna med de flesta tomaterna verkar drabbas, många verkar drabbas just i år. Tror mycket på att det är det ojämna odlingsklimatet. och kan vara sortberoende. Tror själv plantan blir stressad och att det ändå blir nån oblans mellan de viktiga ämnena kalcium, fosfor . Läst de jag kan via nätet om just pistillröta och drabbades själv, retsamt..... som så mycket annat kan vara i just tomatodling.