Sidor

onsdag 21 juli 2010

Svettigt ute och svettigt inne !!

Idag åkte dammsugaren fram !!! Tokmänniska där kanske ni tycker. Och visst ! För det blev svettigt !! Jag vet inte hur vi har blivit här hemma när det gäller städning. Förr hade vi fasta rutiner, städa till helgen ungefär. Men nu....!! Men när maken igår tog fram dammsugaren och satte igång, då är det dags. Han hade plötsligt sett alla Ajaxtussar m.m. Får väl skylla på att VI ÄR MEST UTOMHUS . Jag gillar att ha fint och snyggt omkring mig så nu blev det en onsdagsrajd. Det är ju mest Ajax som är boven till detta (F´låt Sötnos !!) Han brukar skaka sig ibland och jag tänker...hur mycket hår flög omkring nu ? Men jag skulle aldrig byta ut honom mot en nakenhund. NÄ nä !!! Nu är det rent och fint så länge det varar. Inte underligt att AJAX vänder ryggen åt mig, när jag skyller på honom. Sympati får han också av DENNIS.
Dom är verkliga KOMPISAR !!

Den här bonaden kunde jag inte motstå på en loppis för ett tag sen. Hur många av mina skol"ungar" har inte fått traggla den versen. Och vi har sjungit den också. Det finns två olika melodier. När vi sjöng första melodin fick de ställa sig upp på SIN månad och sätta sig ner när vi sjöng andra. Men de lärde sig och det blev faktiskt en önskesång. Ska snygga till den och sätta dit en datumkloss. Kul att ha som minne. Jag gav 20 kr. Hur många timmars arbete har någon lagt ner på den tro ?? Handarbete är sååå dåligt värderat idag. Det är nästan skamligt !!!

"Juli , augusti och september, rika härliga framgå ". STÄMMER !!! Igår tog jag in mina bautagurkor. Jag gjorde faktiskt en sådan där enkel ättiksinläggning av den ena ,som man kan ha stående i kylen till olika maträtter, speciellt till kött. Varje dag plockar jag in sockerärter, förväller och ner i frysen.
OCH NU FICK JAG SE ÄNNU ETT BAUTA PROJEKT : SQUASHEN !
Här gäller det att hänga med, för det går fort med dem. Jag har bara 2 plantor, klokt efter förra årets skörd. Nu ska jag plocka fram det där smarriga receptet på squashkaka som jag brukar baka och fylla frysen med.
Det här kan man inte kalla bautagurkor, snarare miniminigurkor, men de heter djungelgurkor. Jag har i flera veckor spanat och undrat vad det skulle bli av dem. Köpte fröna på Trädgårdsmässan. Men så igår fick jag se.....två små, ca 2 cm små gurkor bland bladverket. Nu har jag läst om dem ....kan bli 3 cm , smaka som gurka/vattenmelon/grönabönor ( hmmmm!). Man kan lägga in dem som vanliga gurkor, eller ha i sallader. Jaha, fast då får det bli MÅNGA FLER !! Men det kanske blir mängder, för det stod också att de är långsamväxande.

Kvällarna , helst när maken har kojat, drar jag upp till mitt scraprum . Sitter där ensam med radion på , oftast Karlavagnen. Och får till något kort. Vet i regel inte vad det blir när jag börjar. Det faller på plats under tiden. Igår pratade de på Karlavagnen om sommar-kreativitet. Det var många som berättade om kurser de varit på. En del lät himla spännande : skapa din egen klädtrend !!! Kanske nå´t att prova på . Nästa sommar !!
Här är kvällens kort- resultat !!

Nu har jag gått ner i varv efter dammsugningen. Det behövdes alltså lite bloggande, en mugg kaffe och så........TVÄRDRAG !!!

6 kommentarer:

Peacerosen sa...

Uh!
Här är en till som måste "ta en svängom" med dammsugaren i dag....

Och moppen...
Som det blir med djur?
Men vad vi älskar dom!!

Bara att "spotta i nävarna" då...

Kram och ha en fin dag!
Jenny

Pixi sa...

ja svettigt värre men man kan ju trösta sej med att man går ner några hekto o framförallt på dammsugningen,fniss!! Kortet blev jättefint..Känner oxå så att kreativiteten börjar bli på topp nu ,kanske beror på sommaren..hehe..solvitaminer gör mycket!må gott =)

Lena LH sa...

Hej och tack för dina härliga komentarer, dom piggar upp.
Min son har bott i Norge några år och kom hem på besök vid ett tillfälle när jag inte hade tagit hand om dammråttorna.
Han sa: nämen titta mammi hybelkaniner.
???????????????
Sverge-damråttor
Norge-hybelkaniner
Nu är det trevligt att ta hand om små och stora hybelkaniner. Tycker dom är riktigt söta faktiskt;)

Lena LH sa...

Sverige men ar jag ;)

Lena sa...

Godmorgon!!

Man måste ju faktiskt dammsuga fast det är varmt..hur varmt det än blir...

Oj vad det växer hos dig...de där små gurkorna lät mycket intressant!!

Ha en bra dag!!
Kram

Bettan sa...

Hej! VAd gullig du är. Ja det är en typ utan ärm,nästan västaktig men kjolen är klockad och börjar om jag kommer ihåg rätt i midjan. Mönstret som fanns en gång: flickan bär en vit klänning med (tror jag, gula ränder.) Kjolen är virkad i små stolpgrupper. Tror oxå att det är ett "snöre" i midjehöjd men bolltofsar i.
Vore roligt om du hiittade nåt liknande. Tack på förhand. Kram sytanten