Sidor

fredag 23 juli 2010

Helgens fikabröd är fixat !!!

Bilkaos i Kalmar och invasion av människor i stan. Ja det blev en snabbis in till centrum , körde utomkringvägar. Berodde det på regnet eller att det är lönehelg ???? Alldeles nyss berättade man på tv att Turistbyrån haft 1800 besökare igår. Otroligt. Gästhamnen är överfull av båtar. Kanske det bara är så att Kalmar är en attraktiv stad. Det är vackert och inbjudande. Att ha ett Vasaslott i staden är också ett dragplåster. Men jag skyndade mig att uträtta vad jag skulle och sen fort som tusan hem till min lugna sköna by igen. När maken kom hem ojade han sig över kaos på vägarna och kände sig riktigt sliten . Då sa jag " Sätt dig nu i din sköna stol i uterummet och gå ner i varv en stund, så ska jag.....................................................

......hämta den där bautasquashen och baka något gott till kvällsfikat........" ( Tänkte på bonaden som vi passerar ett flertal gånger per dag !!)

Sagt och gjort. Det blev en squashkaka efter ett gammalt recept som jag alltid plockar fram vid squashtid. Från Köksalmanack. Om ni tittar riktigt, riktigt noga kan ni se att kakan innehåller mycket riven squash. Det blir saftigt och gott. När det blir äppledags kan man ta äpplen istället. En riktig favoritkaka.

Och när jag ändå var på gång bakade jag även Sytantens Snickerskaka. Gu´ så läcker. Den kommer att göra succé !!!

Ja då är väl helgens fikabröd "i hamn" och så är det vädret som ju kunde vara bättre när det är helg. Men regnet behövs. Tur att jag gav mig iväg och plockade de där hallonen jag skrev om igår. Nu kan jag ställa till med hallonpannacotta-party framöver. Jag säger det igen. Vildhallon är lyxigt. De sålde odlade hallon utanför matbutiken idag, en liten , liten ask för 25 kr ! Då kände jag mig rik !!
Har provat diskbollen och den funkar jättebra. För MIG alltså . Jag har samlat ihop alla tjocka bomullsgarn jag har , för såklart blir fortsättningen...............ja just det !!!!!
Ha en jätteskön helg !!!

5 kommentarer:

Black Iris sa...

Stopp i backarna nu!!! Visst är det roligt att du hänvisar till mig men jag tror inte jag lagt ut Snickerskakan. Jag har gjort något liknande din men jag har nog inte lagt ut det receptet.
Pelles Chokladtårta har jag däremot lagt ut.
Dina bakverk såg i alla fall läckra ut. Vi sitter här i Jämtlands-stugan med Mandelkubbar som vi köpt på ICA. Vi har en minimal ugn som inte direkt är lämpad för goda bakverk.
Ha det jättebra med allt ditt stök och jag är fortfarande avundsjuk på hallonen.

Kram Maidi

Evas Pyssel sa...

Förlåt kära du! Och tack för att du rättade mig så snabbt . Även jag var väl trött i huvet !!! Ha det jättebra i stugan !!! Kram Eva

Mys och hemtrevnad sa...

åh, de recepten får du gärna dela med dig av...kramis semlan

skapa och inreda sa...

Kalmar ÄR en trevlig stad inte konstigt alls...:)
Du har fått mig att börja baka, bröd och bullar huller om buller. Tack för härlig inspiration.
Kram Annika

Evas Pyssel sa...

Mjuk äpplekaka/squashkaka.( fr Köksalmanack 1984 )

2 ägg
2 dl socker
1 dl smält marg
2 dl grovt riven äpple /squash Jag brukar ta lite mer.
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk kanel
ev 1/2 dl hackade nötter
Vispa ägg och socker.Tillsätt marg och äpple/squashrivet.
Blanda mjöl och alla torra ingred. och blanda allt.Häll i smord, bröad form grädda i 175 gr ca 40-45 min . Känn med en sticka.
Lycka till !!