Sidor

tisdag 6 april 2010

HÄNG me´till ELVIS´ GRACELAND !

Idag ska ni få följa med mig till Graceland, Elvis hem i Memphis . Det har varit en dröm för mig att få göra en resa dit. Och den blev sann. Det var en ofattbar upplevelse som jag tänker på ofta. Elvis var min stora idol under ungdomsåren. Jag köpte alla skivor och såg alla filmer som kom upp. Än idag lyssnar jag ofta på Elvis´musik , ja han är fortfarande den störste av mina artistfavoriter. Hemkommen från USA gjorde jag denna bok om resan. Jag valde att inte göra för mycket utsmyckningar utan låta bilderna och texterna ta plats. Häng me´till GRACELAND :

Utmed tomten mot gatan gick en mur som var totalt fullskriven av namn och hälsningar.
Man kommer direkt in i vardagsrummet med enormt vacker möblering.Att komma in i detta hem var en märklig känsla. Det var ett HEM ,inte ett museum. När som helst kunde Elvis ha öppnat en dörr och kommit in i något rum. Övervåningen var dock avstängd för privat bruk och det sades att Lisa Marie ibland kom och bodde där.
Matsalen och föräldrarnas sovrum. Biljardrummet med draperat tyg på väggarna och det berömda djungelrummet.

TVrum och kontor.

I Minneslunden ligger förutom Elvis ,hans mamma och pappa, hans tvillingbror och hans farmor. Mycket färska blommor och många plastblommor , nallar m.m.
Den här versen hade någon skrivit på en tavla som stod i Minneslunden. Den är så jättefin tycker jag. Har sett den översatt på svenska, men den är ännu finare på engelska.

Inte visste jag att Elvis fått så många guld- och platinaskivor ! Här är beviset. Det var oändliga rader i korridorerna av dem. En del låtar var belönade flerdubbelt. Nedan ser ni guldskivan för min favorit "Teddy bear" och den femdubbla belöningen för "Hound dog " .

Elvis fanns fortfarande överallt i Memphis.


Får jag någon gång en ny möjlighet att besöka Graceland så tar jag den. Tänk att komma till Elvis´födelsedag eller dödsdag, då det firas både här och inne i Memphis med olika aktiviteter och naturligtvis MASSOR av fans. Ja, man vet aldrig !!!!!
Köpte jag scrapgrejer med mig hem undrar ni säkert. Ja det var inte så lätt. Trodde kanske att det vimlade av scrapbutiker i Memphis, men ack nej. Jag hade letat upp en butik på nätet som heter Archivers. Så vi tog kommunala bussen , ca en timmes resa och då uppenbarade sig ett jättestort affärscentrum och där låg Archivers. Jag trodde jag skulle svimma när jag kom in i butiken. Ja ni förstår nog att den var stor. I ena änden fick man stansa hur mycket man ville och där ställde jag min man medan jag gick runt och fyllde kundvagnen. Helt andra priser än här hemma. Lena och jag hade julafton när jag kom hem och vi packade upp allt jag köpt.
Nu är det dags att påta lite i trädgården. Temperaturen står på 13,5 och solen tittar fram. Sååå skönt !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en trevlig resa till Graceland..jag är också en stor beundrare av Elvis..kommer ännu ihåg vad jag gjorde när jag fick höra att han gått bort. Det kommer nog aldrig mer att finnas någon med en sådan röst.//Kram Inga

Lena sa...

Albumet är jättefint!!! Vet att det var en dröm för dig att åka dit och kul att du tillslut fick göra det!!

Kommer ihåg nät du kom hem med alla scrapgrejer...Haha=)

Kram

Mormor S sa...

Vilket fint album du gjort med bilder från Graceland. Du kan verkligen få det bra. Du har en talang som finns där och som man nog inte kan lära sig.
Elvis var och är fortfarande min stora idol. Jag sörjer honom varje gång jag hör hans underbara röst. Det var synd att han fick gå bort i förtid.
Påsken har varit lugn här. Yngsta dottern med sambo och barn var här på Påskdagen så då blir det lite liv i luckan och det behövs här och det är jätteroligt när dom kommer. Vi har en äldre dotter också med man och barn men dom var till Sälen och firade påsk.
Jag håller tummarna att du eller jag vinner garnet men det är många som tävlar om det.

Kajsa sa...

Tack för din snälla kommentar hos mig! Du gör också mycket fint här ser jag. Ville du vara med i min utlottning?