Sidor

tisdag 11 maj 2010

Mormorsrutor - temakväll hos Garn&café i Smedby

Ja, vad var det nu jag gjorde igår kväll ? Jo, det var temakväll hos Garn&café i Smedby och då måste man ju vara med. Mormorsrutor har jag virkat förr , men varför inte få lite färska tips tänkte jag. När man kommer in i butiken där möts man av ett hav av härliga färger i garnnystan. Detta är bomullsgarnhörnan. Maria hade förberett några olika modeller , med beskrivning till . Och så fick vi välja garnsort och färger.
Någon virkade traditionella rutor.
Någon annan en sexkantig " ruta" och här ser du också en stor som ska bli en grytlapp.




Här nedan ser du MIN ruta. Det var den jag fastnade för direkt, har aldrig sett den förut. Man börjar med att virka hjärtat, gör sen 8 lmbågar på baksidan och sen startar man att virka som en vanlig mormorsruta utifrån dessa. Fin va´? Jag virkade några fler rutor som ska bli något särskilt, men de är inte färdiga än.

Här hemma har varit full aktivitet med takkupan idag. Vädret har varit strålande. Äntligen !!!! Så här såg det ut vid middagstid............
...........och så här när arbetet slutade för dagen. Nu ska plåtslagaren göra sitt och fönstret kommer i början på nästa vecka. När jag står inne i rummet ser jag, att nu kan jag utnyttja väggen med kupan på ett helt annat sätt eftersom det blir normal takhöjd där. Skitbra skulle man kunna säga !!!
Det här blev en toppendag, hoppas du hade det också.

4 kommentarer:

Lena sa...

oj det ser spännande ut! Måste säga att ni är flitiga där ute i skogen!!! =)

Kul att du fick dina stämplar idag..jag fick oxo ett smaskigt skogstokigt kuvert med massor av godsaker..har målat nu ikväll!!

Jag såg även ditt andra mess innnan idag..haha

kraam

Anki sa...

Man blir ju alldeles darrig nästan av bilden på alla garner ... garnoholist som man är ;D

Hjärterutan är ju bara sååå söööt!

Petra Maria sa...

Tack tack kära du.
Den bilden har jag målat själv.
Hos dig pysslas det flitigt ser jag. Så mycket fint du har skapat.
Hoppas vi ses snart.
Skogstokiga bamsekramar
från mig

Anonym sa...

Hej Eva!Det var roligt att läsa och se bilderna från "Mormorsrute-kvällen". Kul också att få följa ert arbete med huset. Det ser så fint ut - hoppas att du ska få mycket glädje av utrymmet!
Önskar dig en skön helg!

Maria/Droppen