Sidor

söndag 1 augusti 2010

Den redi ´a tuppen från Torsås !!

Så här ser han ut, den redi´a tuppen som symboliserar Torsås. Alltså kommunen där vi har sommarstugan. Som ni ser är den gjord av björk och den här storleken är nog ganska ovanlig. Det är inte lätt att hitta grundämnet...ja kolla själva vad som behövs. En gren som växer ut precis i rätt vinkel. Tuppen figurerar i alla möjliga storlekar. Den är häftig !!
Den här helgen sa STUGAN ....välkommen.... till oss. Här regnar inte utan solen skiner och det är flera grader över 20. Det blev en ljuvlig helg, när vi väl hade tömt båten på säkert flera hundra liter vatten ( nä, jag vet inte, men mycket var det ) och pallrat upp rosbusken och klematisen. Det är otroligt vad regn kan förstöra.....och gottgöra. För nu växer det så det knakar.

När man går runt och plockar med detta är det så mysigt att plötsligt få ögonen på en sten med några ord på. De ligger lite här och där, ja faktiskt där man minst anar. Vem har lagt dit dom då ?? Jo min pyssliga dotter förstås.

Inga problem att slappna av här. Man stiger bara ur bilen och så är det klart !!!


Lycka , ja detta är en av "lyckorna " i livet. En oas dit man längtar ganska ofta.
Idag söndag läste vi i avisen att det var HAMNFEST i KRISTIANOPEL. Ca två mil söderut. Alldeles i närheten av BRÖMSEBRO, ja ni vet freden i Brömsebro. När var det nu igen ???????Nä vi lämnar det ämnet och beger oss till hamnfesten. Gu´ vad folk !!!! Man fick parkera bilen LÅÅÅNGT borta, men vad gjorde det. Detta är en idyll , ja en IDYLL och man bara njuter när man passerar de små gulliga husen med blomlådor under alla fönster, stockrosor utmed husen och rosor, rosor överallt och så LOBELIA I ETT PAR KÄNGOR. Den idén måste jag knycka !!!

Nere i hamnen ligger STORA FINA SEGELBÅTAR med tysk och dansk och en och annan svensk flagga. Vi stod en halvtimme i kö för att köpa glass. Men solen sken och det var glada människor överallt.
Jag tror att jag har nämnt ROSENGÅRDEN förut. Den ligger här. Jag smet in . Det är en sådan supervacker trädgård, egentligen privat, men utan inträde får man slå sig ner och fika eller bara strosa runt. Nu var det lite sent för den riktiga rosprakten. I en del av trädgården står rosorna sorterade efter typ med en info-skylt. Så jättebra när man ska planera ett ros-köp.

Har ni klätterrosor hemma hos er ??? Jag tror att ni kan "slänga er i väggen" i så fall, för här talar man om KLÄTTERROSOR !!!! Vad gör det att de klättrar i ett äppleträd. Bara orginellt. Eller hur ??? Höjden ser ni om ni jämför med damerna på bänken.

Ack ja en sådan trädgård skulle man ha !!!!!
På hemvägen blev det tvärnit vid ett garageloppis. Frun där hade fått lov att använda garaget till loppis, men bara två veckor. Sa hennes make. Du gode tid vad hon hade där. Förutom de sedvanliga pryttlarna, hängde väggarna fulla med stickade ponchos !!! Och sådana där bär-mössor ett helt bord fullt. !!! Medmera. Jag knep genast en rabattprydnad utanför. Har sett sådana någonstans på någons blogg...

Men NU vet jag hur man gör dem. Och inte är det fel att det är en äkta Karlskronakopp (KP) på toppen !!!!
Hamnade i en hallonodling på vägen hem. Äntligen !!!! Så nu har jag fyra burkar sylt färdig och klar att förvaras i frysen . Det blir gott till..............................................

5 kommentarer:

Lena sa...

Ni verkar ha haft en härlig helg..äntligen!! Tredje gången gillt!!
Vi längtar också ner till stugan..snart så är det dags...
Kaffekoppen var skitcool ju..och hallonen är jag lite sotis på..måste också få tag i...

Kram

Peacerosen sa...

Låter härligt med alltihopa här!!

Och vilken klätter-ros du fotat!?!?!?
Jisses amalia! Hur många ton hästgödsel har dom grävt ner runt den, tro? Haha....(:

Och koppen du fyndade....där kan man snacka om fika i trädgården.
Kängorna med lobelia var ju ett kanon "stöld-tips"!
Tur man inte städat sko-garderoben på ett tag. Där finns nog att plantera en hel rabatt i! Smart! Och fräckt!

Kram på dej!
Jenny

Maria sa...

Så härligt ni verkar ha haft det.Ja, det är fint i Kristianopel,vi var där en sväng förra sommaren.Och Rosengården är ju helt underbar!Vi köpte klätterrosor på Blomsterlandet,att ha vid grinden - men det måste ha varit fel sort, för de klättrar minsann inte!Så nästa år ska jag besöka någon "riktig" handelsträdgård och försäkra mig om att jag får klätterrosor.
Kram!
Maria

Mys och hemtrevnad sa...

härligt ni haft...gillar din dotters stenar mkt...kramis semlan

Iwona Eriksson sa...

Lobelia i kängor! Det var bra! att man kan plantera sinna blommor i allt - ibland vågar man inte bara:)