Sidor

fredag 20 augusti 2010

DJUNGELGURKOR !!

Nu kan jag skörda en hel del djungelgurkor. De är 3-4 cm ,så inte är de stora. Vi har testätit och mmmmmmm....goda. Gurka/vattenmelon/sockerärt smakar dem. Ska lägga dem i morgondagens potatissallad till vårt lilla grillparty, så får vi se om gästerna vågar smaka. Haha, annars äter jag upp dem själv.


DAGENS SKÖRD FRÅN VÄXTHUSET !!!
Ja, vad säger man ? Nu gäller det att ligga i med tomatätandet. Och än har inte de stora kommit igång. Jag måste samla på mig olika tomatrecept på allt möjligt så det blir något att mumsa på i vinter också. Har du något bra recept så tackar jag och "bugar" .
Helgen är här och jag tittar på min väderprognos............mja... kanske fint och soligt. Det är ju så man vill att helgerna ska se ut. Vara utomhus, gå ut i skogen och plocka blåbär, svamp, björnbär, kanske bada och så grilla förstås. Det är livet på helgen de´!!
Ni ska jag plocka ihop en påse med tomater till min granne. Hade du varit här skulle du också ha fått en förstås !!!! Ha en toppen helg !!!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Så mycket mumsigt du får skörda i din trädgård, härligt! Å vad mycket gott det måste bli av det och alla fina bär du plockar. Trevlig helg!

Maria sa...

Vilken härlig skörd!Gurkorna ser smarriga ut. Hoppas att du hittar något bra recept till tomaterna - jag har inget "på rak arm", tyvärr. Ha en fin helg!
Kram!
Maria

Bettan sa...

Vilka roliga gurkor, dom ser faktiskt ganska goda ut. Lycka till med vädret till grillfesten... ev drar vi på grillen imorgon oxå, normalt har vi grillfest helgen innan skolan startar, det är vår boförening som brukar ordna sånt( maken och jag har suttit i styrelsen förut tillsammans med ett gäng roliga pensionärer och planerat, men nu finns det ingen styrelse och både maken och jag jobbar så vi prioriterar inte detta, tyvärr.) Vi får väl ha vår egen grillfest, om vädret tillåter så får väl den som vill och är sugen komma över med sin egna lilla köttbit. Man gör så gott man kan. Ha´re! Kram sytanten

Helena sa...

Oj vad gott det ser ut! Djungelgurkor, bara namnet gör mig hungrig. trevlig helg.

Fijaffa sa...

Jag har frön till djungelgurkor liggande, de ko aldrig ner i jorden i våras för jag hade problem med foglossning och hade svårt att hålla på i trädgården. Det får bli nästa år. Kul att se att de har blivit så fina hos dig :-)

Black Iris sa...

Mig får du hellre bjuda på djungelgurkorna än tomater.
Här hemma tycker jag att allt smakar tomat numera så jag är faktiskt lite less på det.
Mina barnbarn (2 tonårstjejer ) ska ha ketchup eller krossade tomater i allt och det står mig upp i halsen.
Försöker lära dom att det finns andra goda smaksättare men Icke sa Nicke.
Kul i alla fall att du får en så fin skörd.

Kram på dig
Maidi

Lybtar sa...

Sådan gurkor har mina föräldrar.
De är supergoda.
Verkligen en rolig liten grönsak

Jenny sa...

Vilka söta små gurkor!
Och så många tomater!!!

Jag har tyvärr inget bra recept att bjuda på, men går det inte att soltorka?
Det är ju så gott ihop med vitlök och vinäger i sallader!!

Min Gubbe luktar INLAGD gurka ikväll.
Varför han gör det får du läsa inne hos mej!
Och så har jag badat...på ett lite annorlunda sätt i dag...Haha!

Kram på dej!
J:son

Marika på Odlingspyssel sa...

Tusen tack! Allt är lite kaosigt såhär i början :)Försöker få till rutiner, ordning och reda samtidigt som eleverna inte alls förstår att de går i SKOLAN nu och inte längre i förskolan. Extra svårt är det för att jag är i samma rum som den gamla fsk-klassen!

Mormor S sa...

Vad gott med färsk gurka och tomater. Jag gillar tomater och kan äta det när som helst.
Mysig tårtbit du gjort till din man. Fina nåldynor också och jättefint garn. Garnet var så härligt så jag undrar bara var man får tag i det.
Ha det bra i solen
KRAM FRÅN sIV

Lybtar sa...

Nu blev jag så nyfiken på dina Marianne Westman burkar. Hittar inga på bloggen, har du dem här?

Lybtar sa...

Hej igen!

Vad spännande med dina burkar! Kan du inte visa upp dom...eller om du har bloggat om dom, kan du väl länka?
Vi samlar på Marianne Westmans burkar också. Vi har lyckats samla ihop ca femtio stycken hittills.

Evas Pyssel sa...

Till LYBTAR.
Jag har skickat bild i din mail. MVH Eva