Sidor

onsdag 20 oktober 2010

Jag körde en GENVÄG idag !

Jag kunde ju inte glömma de där tovade tvålarna, så jag bestämde mig för att köra till affären . Det finns några små butiker och några lite större på ca en mils avstånd. Den ena hade bananer för 9.95 så jag valde den. Alltså hur kan det vara så .....ena veckan 9.95 och nästa kanske 19.95 ?? Vi älskar bananer, så man blir ju glad när de är billiga (snåljåpar kanske ni tycker ??!!). Hur som helst...genvägen går genom skogen och där finns en källa. De har gjort så fint där med en bänk och infoskylt och t.o.m. en mugg ifall man är törstig. Svårt att läsa ??? Det står att ur den här källan rinner 80 liter vatten per minut . 80 liter!!!! Den har försett många människor och djur med vatten speciellt torra somrar. Otroligt !!


Jag hoppas att ni kan se hur vattnet sipprar fram från underjorden , klart och fint .

Jaha , och här ligger aspen. Den var väl nummer 2 på min trädlista !!



När jag kom hem letade jag rätt på min ullkasse. Och det första jag fick tag i............
VA.......LIGGER NI SÖTNOSAR HÄR ????

Alldeles bortglömda. Det får bli ändring på det. Jag tror att jag såg det här tipset i en bok om ull. De är inte tovade utan bara formade.

Ull ja, det fanns det i kassen i alla möjliga färger .


Och t.o.m. ett tillklippt hjärta av en stolsdyna som jag berättade om.



Då sätter vi igång. Först dra ut ullen i en riktning i tunna sjok.
Sedan en gång till så attt man har två.


Sen tvålen och vira in den ganska hårt med det ena sjoket. Och därefter det andra åt andra hållet. Fibrerna måste gå omlott för att de sedan ska haka i varandra.



Sen blöta med varmvatten och flytande tvål ( Jag tycker att man blir så konstig om händerna av såpa !) Först gnugga försiktigt i cirkelrörelser och sedan lite hårdare efter hand och med hela handen .Man känner när det blir en jämn yta och fibrerna har dragit ihop sig. Man får hålla på en stund.


Ja så här blev det ! Tre tovade tvålar och ett hjärta . Det ska jag pimpa lite när det har torkat.
Maken undrade förstås vad jag hade gjort ??? Ska man tvätta sig med en sådan ? Nä jag tar nog min duschgele´ !! Bra ...då har jag en för mig själv. Tror nog att det kan bli skönt att tvåla in sig med den, lite mjukpeeling. Berättar sen.


Dags att dra igång stekplåten och raggorna . Ha en riktigt mysig kväll !!!

PS Det blev inte vitt idag !! Tack !!! Bara en himla massa vatten !! DS

11 kommentarer:

Lena LH sa...

Men vad häftigt, det måste jag prova;)
När jag gick på utbildningen så fick vi prova på att tova, det är ju riktigt kul.
Lena LH

SUADDA sa...

Vad fina tvålhjärtan! Kul att få se hur det hela gick till också!
Är ju så fina som dekoration. =) Men vill du verkligen använda dem?! I så fall måste du berätta hur det gick...om de höll formen....

Skaparglädje sa...

Åh, vad fina dina bortgömda fåglar är. De måste du plocka fram nu.

Stannade du och drack något vatten ur muggen, det är väl iskallt vatten så här års.

Jag håller med dig om att bananerna är dyra, jag är en snål smålänning och köper oftast inga bananer när de är dyra. (Nej, jag är inte snål, bara smålänning)

Vad snygga dina tvålar blev.
Kram Anne-Lie

Bettan sa...

Vad roliga saker du gör, nu syntes inte alla bilderna hos mej, Kanske nåt fel hos blogger, jag kollade i omgångar. Men dina fåglar var otroligt söta och dina tvålhjärtan, spec de röd/oranga var kanon!!!!!
Kram sytanten

Fijaffa sa...

Så fina tvålarna blev! Extra snyggt med mönster på, gillar särskilt den gråa :-)
Kram!

Maria sa...

Så läckert att man kan tova tvålar! Snygga!
Fascinerande med källan i skogen. I min ungdom hade vi en sommarstuga och en bit ifrån den fanns en källa som hade det underbaraste vatten. Naturen är fantastisk!
Kram, Maria

Lindha sa...

Jag hade också åkt för att köpa bananer för 9.95!! Bananer är mums!

Tur att du fick ha den tovade tvålen för dig själv!

Källan ser ut att vara ett riktigt rogivande ställe. En sån där plats där man kan stanna upp och tanka energi!

Må så gott!
Kram Lindha

Ps. Tack för tipset om utlottningen jag hade i mitt inlägg. Själv kan jag delta eftersom jag har släkten i Norge! Ds

Gittans Pysselsida sa...

Tack för bilderna om hur det går till att tova.
Vi hade också en sån källa som fyllde sig väldigt snabbt..där hämta bönderna vatten när det sina i deras egna brunnar ..det var på ett torp som heter Björnhålan och ligger i Bullaren..norra Bohuslän
// Inga

Sanna sa...

Så snygga tvålarna blev, undras jag om jag har nån ull liggande blev också sugen på att göra några. Varför inte som julklappar?

Myricas Farmor sa...

Det var en bra ide med tvålarna, kul ide.
Ha det gott
kram

Anneli sa...

Vad spännande med tovade tvålar, måste nog leta fram ullen och testa.
Kramar från Anneli