Sidor

fredag 1 oktober 2010

HJÄLP.....kan Öland sjunka .. tro ???

Idag är det sannerligen kö på bron till ÖLAND. Massor med bilar vänder "nosen" dit. Varför det ? Jo i ett par dagar bjuder ÖLAND på fest.....ÖLANDS SKÖRDEFEST. De grå molnen hängde över hjässan på mig på fastlandet när jag körde dit idag . Men som ofta på Öland lättar molnen och solen tittar fram lite då och då.



Väninnan Solveig och jag startade tidigt . Vid nästan varje by hade man pyntat för att visa ...
" Välkommen till vår by. Se vad vi har att bjuda på ."


Även gårdarna var var fint pyntade med höstblommor och.....

PUMPOR PUMPOR PUMPOR


Så här såg det ut vid en pumpabutik. Hela gården proppfull med pumpor.


Tänk vad många olika sorter det finns. Vackra , roliga, fula ...........Nästa år ska jag så några pumpafrön . Det vore kul att ha några sådana plantor och se vilken sort man får.

Solveig och jag hade ett mål nämligen
MAJSLABYRINTEN i VENTLINGE
långt nere på södra Öland. HÄNG ME ` så ska vi visa er hur den var.........


DEN HÄR VÄGEN !!!!


I det stora majsfältet fanns massor med gångar . Plötsligt dök det upp ett konstverk, en annorlunda fågelart !!! Kika mellan majsbladen så kan ni se en hel fågel-kör med dirigent.


Hoppsan ....här var det en "vinkelhake-fågel" .


Panelhönorna har bänkat sig !!!


Ännu en lustig fågel ( minns inte vilken sort ).


" Hallå där tjejer...behöver ni hjälp att hitta ut ?"- "Ja tack vi vi har gått åt höger och åt vänster och nu är vi tillbaka igen, så tack gärna " - Ja jag är ändå på väg till snorkråkan , så följ mej !". Vem var det vi följde ? Det fick vi snart veta att det var konstnären själv. Han heter Theo Jansson och är från Strängnäs, men med stuga på Öland. " Men nu ska jag visa er ett hemligt ställe i labyrinten" , sa han . Jaaaaaa, sa vi.


Och så fortsatte vår promenad med Theo i täten och då kom vi hit !!!!!!!


" Gå in och titta ! " Och såklart gjorde vi det. Och där hittade vi .........

EN HÅNGELKOJA !!!!!

Men Theo hade inga avsikter med det utan vi fortsatte promenaden. ( Tyvärr försvann bilden på kojan när jag skulle flytta ner texten. Så synd !!!!)
Här är ännu en sorts fågel. (Varför skrev jag inte upp vad alla fåglarna hette ? Efterklok är det lätt att vara. )
Vid utgången stod denna hjulfågel och där tackade vi Theo för pratstunden och för att han ledde oss till utgången. Det här var en häftig upplevelse. Och man kan bara tänka sig hur människor ska irra runt där i mörkret ikväll . Det var nämligen bara själva konstverken som var upplysta.


En fikapaus vid Kalmarsund blev nästa stopp . Se så vacker himlen är långt borta. Och där syns fyren LÅNGE JAN om ni tittar noga. Precis på andra sidan Kalmarsund , åt höger på bilden, ligger vår sommarstuga.


Precis vid den här stranden var stenarna slipade, släta och sköna att hålla i. Blev särskilt förtjust i de svarta skifferstenarna. De var alldeles flata och jag tog några med hem. Snyggt att sätta värmeljus på.


Utefika i gräset till ljudet av det kluckande vattnet.........inte fel alls.

ÖLAND vimlar den här helgen av människor från när och fjärran. Säkert många som vill sända ett vykort till någon. Om man lägger kortet på en SKÖRDEFEST-postlåda får man en specialstämpel på kortet. Fiffigt !!!


När dagen blev till kväll fortsatte färden till Öland igen med vårt glada kompis-gäng. Då råder det KONSTNATTEN på hela Öland och det lyser marschaller , facklor och andra installationer runt om.
Nyss hemkommen är det nu dags att skyndsamt krypa till kojs.
För imorgon är en annan dag !!!!!!!
Ha en jätteskön helg alla där ute !!!!

9 kommentarer:

Myricas Farmor sa...

Så häftigt, detta måste jag bara tänka på att åka till nästa år, det så så himla fint ut.
Och snacka om majsfältet, så kul och se en massa fina och fula konstverk.
Tack för du dela med dig av bilderna.
Ha en god fortsättning på helgen
kram

Lindha sa...

Vilken härligt utflykt! Själv har jag bara varit på Öland sommartid, men det verkar ju helt klart vara värt ett höstbesök!

Fick du med dig några pumpor hem? Det fanns ju en del att välja av...

Jo, förresten. Plommonreceptet kommer att komma till användning eftersom jag frös in ett kilo plommon i väntat på nåt bra recept! Så tack än en gång! Men det får göras en annan dag, för idag ska vi fira mannen som blir 40 år tillsammans med Kanelbullen på måndag!

Ha en skön helg!

Kram Lindha

Mimmi Hek sa...

Har aldrig hört talas om Ölands skördefest. Blev jättesugen på att åka dit. Får bli nästa år då. vilka jättefina bilder.

Susanne sa...

Vad mycket trevligt ni fick vara med om... Majsfältet lockar... Vi får se var mamma och jag styr vår kosa idag. Södra Öland blir det i allafall... Tack för fina inspirerande bilder.
Ha en fortsatt trevlig helg!!!

Kramizar

Tångsnällans blogg sa...

Herre jesses så mycket pumpor! Vilka superhäftiga fågelskulpturer! Sånt gillar jag! Ha det gott!

Carina sa...

Himmel vad pumpor! Massor med fina höstfärger här inne nu hihi

Ellis sa...

Vilka härliga bilder och vad kul idé med majslabyrinten! =)
Kramar

Pixi sa...

Oj vad det verkade vara roligt,sj e jag svag för pippissar i alla former,ska komma ihåg det till nästa år !=)

Louise sa...

Hej

Kul att se bilder från er resa under skördefesten. Som du förstår komer juinte jag så långt under denna helg. Har inte ens hunnit upp i majslaburinten även att den varit öppen en tag. Får se om jag hinner nu under dom sista veckorna. Jätte kul med att ni kom ner till oss och såg vad vi hade att erbjuda. Finns ju faktiskt en hel del under samma tak här nere under den helgen.
Hoppas ni hade en jätte trevlig resa även om det var mycker folk så verkade ni hunnit med en hel del.
Tack för titten och välkomna tillbaka nästa år.
MVH
Louise