Sidor

fredag 15 oktober 2010

BEVIS på en SNYGGING !!!

UJUJ vilken kall morgon ..bara 1,4 gr när vi gick ut idag . Men... på med kläder , muffedisser och snor på AJAX !! Solen gjorde promenaden underbar ändå. Jag kollade i min 10-årsalmanacka hur vädret var ifjol.....+5 gr blåsigt regn. Det här var bättre !!! Fast jag minns inte att temperaturen var så låg just nu, ifjol med. Det är kul med de där almanackorna .

Dags att göra något av de gröna tomaterna. Det här receptet verkade spännande, så här ser ni :

GRÖN TOMATMARMELAD med smak av lime och timjan
1/2 kg gröna tomater skärs i små bitar
Detta blandas med : 3 dl syltsocker
1/2 msk timjan
saften av en lime
Kokas till tomatbitarna är mjuka .

Och vips är marmeladen färdig, men det blev bara 2 1/2 burk.
Den här marmeladen har en speciell smak , riktigt läcker och jag tror att den passar perfekt till en ostbricka. Med brieost mmmmmmmmm !!!


Ska även göra etiketter i Ettikettmaskinen när burkarna svalnat.

Det finns många tips idag med örter och kryddor. Igår efter simningen fikade vi ( S och jag) på KUPAN i Kalmar. De har ett RIKTIGT BRA FIK . Då blir det alltid en runda bland grejerna där. Och gissa om vi varje gång bär hem något ??? Igår blev det flera påsar bomullsgarner , lite olika sybehör och den här fina boken......
ANNAS ÖRTAGÅRD
om glädjen att odla och använda kryddor
Jag har redan suttit och läskat mig med underbara recept. Och detta för summan 5 kr !!!!
Här får jag extra tips på hur jag utvecklar mitt lilla kryddland.
TACK snälla ni för gulliga ord om AJAX. Ja han är verkligen en snygging och världens goáste hund. Och han har BEVIS på att han är just SNYGG. Här ska ni få höra.
När Ajax var ung körde vi runt i södra Sverige på olika hundutställningar. Det var så roligt att göra detta, ofta tillsammans med Ajax´ syskon. Men vi träffade också samma hundägare gång på gång och blev ett kompisgäng. Och har man väl fått positiva omdömen och priser så blir man taggad. Och vi satte upp delmål efter hand och det slutgiltiga stora MÅLET skedde i TRONDHEIM midsommarafton 2005. En kall regnig dag, efter en tvådagarsresa med mellanlandning i Karlstad. När vi kom till tävlingsarenan , en asfalterad isbana full med regnvatten, sa vi båda....det här gillar inte Ajax. Han är så barnslig med sina tassar !!!
Men med tron på ÖDET och VILJAN så vips sken solen och AJAX visade sitt vackra jag när han vändes och vreds på och klämdes och pillades i munnen och mättes och.........Det är inte nådigt att bli ......
INTERNATIONELL UTSTÄLLNINGSCHAMPION,
tillika NORSK CHAMPION och även svensk
RESAN hem gick som en dans, med ännu en mellanlandning i Karlstad.
Här ska ni få se Ajax rosetter . Vi har fått plocka ner en hel del i lådor.


Och nu har jag missat att rotera bilden så ni får vrida huvudet och då ser ni de näst finaste rosetterna och dessutom makens BIG TROFÈ från ifjol, tiotaggaren. Han fick inte spara hela huvet som grannen har gjort. Jag minns att våra barn var rädda för det . HUA !!


Och här kommer de finaste. De röd/gröna är de norska rosetterna, de blå/gula svenska förstås och de vita är de internationella.

Nu vill jag verkligen påpeka att tävling, priser och rosetter är inte det viktigaste med att ha en hund. Det har betydelse om man ska avla förstås och om man har en kennel och vill visa upp kvalitén. Men Ajax är en jakthund och familjehund i allra högsta grad med varma , glada och trogna egenskaper som inga priser i världen kan mäta sig mot. Nu är han 9 år och det här var väldigt roliga år för oss tre. Om ni inte vet hans ras så heter den ...

PETITE BASSETT GRIFFON VENDÈEN

Ja nu vet ni det ! Och nu ska jag dra mig undan till mitt scraprum och se vad jag får lust att göra idag . Det finns en del att välja på.

FREDAG och jag önskar alla en riktig TOPPENHELG !!!

10 kommentarer:

Mimmi Hek sa...

Har också en massa gröna tomater så jag lånar ditt recept på tomatmarmelad.
Hoppas att även din helg blir bra.

Hedvig sa...

Tack för din fina kommentar om min bonad osv. Javisst är det roligt med nya bekanskaper! :)

Fin vovve också. Har själv en tax, som väl lär dyka upp i bloggen vilken dag som helst...

Lycka till med Pippi-tröjan, vill gärna se resultatet sen. :)

Black Iris sa...

Först trodde jag att du bara svamlade nånting men när jag scrollade ner såg jag dom. Muffedisserna alltså.
Goa ser de ut att vara en kulen dag.
En sån snygging ni har i familjen i Ajax. Vår lilla Knutte hade aldrig klarat en utställning med sin krokiga svans. Den var bruten vid födseln men han är ändå väldigt charig med den.

Kram Maidi

Maria sa...

Den marmeladen ser härlig ut! Och vilka priser er söta hund har fått! Imponerande!
Kram, Maria

Jenny sa...

Wow, så mycket fina rosetter Ajaxen har fått genom åren!

Gratta killen och ge honom en puss på nosen från mej!

Ja...inte pga rosetterna då, men för att han är så guda-söt!

(Har för mej att jag någon gång skrivit till dej om min önskan om en basset NÅGON gång i framtiden.
Och då får den gärna vara som Ajax.....MED päls!

Tomatmarmeladen såg spännande ut förresten!
Kan tänka mej att dom ingredienserna "gifter sej" fint!

Åhhh...ska du scrappa!??

Jag är så sugen, men vet inte om jag orkar...
Dotera hade ingen lust i dag, och jag tycker det är så tråkigt att sitta själv.
Synd att du (jag?) bor så långt bort....):
Annars kunde jag tagit med frallor så kunde vi fikat på dom med din marmelad på och sörplat kaffe. Och pysslat förstås!

Ha nu en go fredag, och var rädd om dej!
J:son

Bettan sa...

Ja det syns att ni haft trevligt på utställningarna. FIIIN hund, Ajax. Trevlig helg!!
Kram sytanten

skapa och inreda sa...

Visst är det kul att ställa ut sin hund när det går så bra.
I går så gjorde jag äppelkakan du visade, den var verkligen god måste jag säga, kommer att göra den fler gånger.
Kram Annika

Skaparglädje sa...

Hej!
Oj, vad många medaljer er hund har vunnit. Ni måste vara stolta. Vi har också en hund, en blandras men hon är bara en familjehund.

Jag tittade i min 10-årsdagbok, förra året hade vi -1 grad på natten och +6 på dagen.

Trevlig Helg!
Kram Anne-Lie

Lena sa...

Marmeladen gillar jag receptet på..tror mina smaklökar gillar denna kombination!!! Älskar lime....

Ajax är så duktig!!! Idag fick jag frågan av "en-inte-så-pigg-kille" om vår Bells var en valp...??? Hmmmm..hon fyller ju 11år nästa vår??? Ja han hade nog inte alla besticken i lådan!!!..

Ser fram emot en skön helg med min goa familj...ska visst bli finfintväder imorrn!!!

Elisia har varit på disco ikväll..somnade gott i soffan..ja...lillasyster också!!!Mäkta stolt då hon vunnit.."frys"-tävlingen på discot och kom hem med pris och allt!!! mamma lite stolt också....

vi höres...

kramar från "dotera"

Susanne sa...

Sööööta Ajax! Himmel vad mycket priser han fått... men så är han ju vacker också och duktig jakthund med... borde ha några priser till tycker jag.

Kramizar