Sidor

söndag 16 maj 2010

Trädgårdsarbete

Blommor är vackra där de står, men jag kunde inte låta bli att plocka med mig in en bukett. Härliga färger, inte sant ? Vi tog ett beslut att gräva ner dahliorna-rötterna idag. Skulle det bli frostnätter så får vi lägga över fiberduk.
Dahlior är ju så himla känsliga för frost. men de måste ju hinna rota sig. Nu är de i alla fall nere.

Förra veckan såg jag ett danskt trädgårdsprogram. Programledaren heter Katarina Klum (tror jag ). Har sett hennes program förr och minns att hon har jättebra tips. Här är ett. Man kan köpa kryddor i affären. De kostar ju inte så mycket. Men de brukar oftast vissna ganska fort. Det sa KK beror på att krukan är så fullpackad med rötter så de tar kål på varandra !!! Jag köpte en kruka gräslök.
Ja, nu förstår jag vad hon menar, för här var verkligen fullt.

Då delar man plantan i flera delar och planterar i nya krukor, så får man många. Jag tror hon delade varje planta i 10 nya plantor. Jag tog inte i så, utan det blev 5. Gräslök ska ju vara lite buskiga. Men det blev en rejäl "tuss" i varje. Nu får de stå och växa till sig . Visst var det en bra idé !!!!
I växthuset händer inte så mycket. Det är ju ingen sol och ingen värme. Men några frön har tagit sig upp ur jorden ändå. Som ni ser har jag satt fröna i vindruvsaskar.
Körsbärsblommorna har slagit ut.
Och så plötsligt på sena eftermiddagen kom solen. men det var ändå "attans" så kyligt.

Ikväll är gräsklipparen på g och makens hemläxa är gjord. Gissa om han är nöjd !?!
Njut av helgens sista kväll............

5 kommentarer:

Anki sa...

Kanonbilder Eva. Du kan minsann! Underbara färger i buketten, pärlhyacinter är häftiga tycker jag :D

skapa och inreda sa...

Njuter av din färgsprakande bukett:)
Jag håller också på med lite trädgårdsarbete, förgror blommanfördagen och solrosor inne, de ska så småningom ut i stora krukor när järnnätterna är förbi. Som det känns nu så går vi mot höst om man tittar på termometern, 8grader varmt! I mitten av maj!
Varma kramar/Annika

Kajsa sa...

Hejsan Eva!
Vilken härlig blogg du har, jag är så glad att jag hittade hit!
Nu kommer jag kolla in här ofta och njuta av fina bilder och roliga tips.
Kramar från Kajsa i Knarrebo.

Lena sa...

Jättefin bukett!!
Vi har haft naturdag med barnen idag i området runt golfbanan och Värsnäs..plockat blommor, kollat djur, härligt!!!

kram

La Vikinga sa...

Fina blommor! Det översta.

Får jag spara det kortet? Och kanske scrappa i framtiden alltså??

Charlotta