Sidor

söndag 23 maj 2010

Maskrossirap

Helgen går med rasande fart och det var ju inplanerat sommar och så blev det. Två små "damer" har varit här och sovit över. Det blir många timmars lek med deras mammas Barbiedockor. Vad glad man är att ha dem kvar. jag skulle gärna vilja fixa lite nya kläder till dockorna och en vacker dag blir det nog så.
I mina gömmor har jag en hel packe med gamla veckotidningar och då menar jag GAMLA. Jag satt och bläddrade i dem häromdagen och man blir ju full i skratt vad man läser och ser. Vad sägs om stickade badbyxor för herrar. Kan det vara nå´t ? Och så hittade jag det här porträttgalleriet på "födelsedagsbarn" !!!!!! Jag hoppas ni kan se åren, men annars är rad 1 70 och 65 åringar, andra raden 60 åringar och tredje raden 50 åringar. Ja vad säger man ? Har tiden stått stilla eller ser vi yngre ut nu ? Titta er i spegeln och bedöm !!!!!!!

Härliga sommar och vackra gröna åkrar eller gula. Det gula är som gjort för att plocka maskrosblommor på och prova Odlingspyssels recept. Hon har delat med sig av flera olika, men jag valde maskrossirap. Så här gick det till :

Plocka en halv liter blommor, bara det gula. Det tog faktiskt lite tid. Och man blev rejält gul på fingrarna.

Lägg blommorna i en gryta och häll i vatten så det knappt täcker. Koka upp och låt småkoka ett par minuter.
Sen silar man massan genom ett kaffefilter och tillsätter socker, citronsyra och rivet skal av citron.
Sen ska det småkoka till det blir simmigt.
Och voilá, så har man en maskrossirap till pannkakor, glass och inte minst till te. Eller annat . Jag kan berätta att det smakar gott, citronsmaken framträder tillsammans med en annan nyans som måste vara maskrosens. Inte alls dumt !!! Läs på Odlingspyssels blogg om de andra recepten. Och sen ge er ut i maskroshavet !!!!

Tänk vad det finns i naturen att ta tillvara. Min väninna Solveig berättade att hennes pappa plockade tallbarrs-skotten , som de sedan använde till te. Och hur många plockar inte de förfärliga nässlorna och gör jättegod soppa av.
I lördags gjorde jag en snabbvisit hos Stadsmissionens secondhandbutik i Kalmar. Vilka fynd man kan göra där precis som på Kupan. Allt rent och snyggt !! Här ser ni mina kap : två par helt nya läckra grytlappar, 4 olika nystan och en virknål nr 6 , som jag saknat. Priset 5 kr per styck !!!! Tillsammans alltså 35 kr.
Ikväll är tomatplantor och en del andra plantor utsatta i växthuset, så nu vill jag inte ha några kalla nätter. Då...................................
Snart börjar en ny vecka och nya möjligheter för oss !

10 kommentarer:

Lena sa...

"damerna" har varit ordentligt trötta efter hemkomst idag..haha...men de verkade helnöjda!! Än en gång tack för hjälpen!!

Har inte provat sirapen än men det kommer jag göra!! Spännande!!

kRAM

La Vikinga sa...

Vilka roliga idéer - att laga sirap på maskrosor!

Men när jag var liten gjorde mamma faktiskt sallad på maskrosblad...

Charlotta

Unknown sa...

Hej Eva!
Hoppas du har haft glädje av garnerna du köpte av mig. Berätta gärna vad det blev. Jag är så nyfiken.
Mvh Mia

Sindra sa...

Maskrossirap låter spännande! Blev det gott?

skapa och inreda sa...

Maskrossirap!!! Har jag aldrig hört talas om men kan nog tänka mig att det smakar gott.
Kram Annika

Mårten sa...

Wow vad roligt att du använde och fotade receptet! Jättekul!

sagapo sa...

Trevlig blog du har. Hittade dig hos Vera.
Lät spännande med maskrossirap.
Carita

Anna sa...

Tack för dina fina ord inne hos mig. Vad härligt att se lite vårbilder från Sverige. Man har ju hört att det varit en massa snö och jag undrade om den hade försvunnit och mitt hjärta blev lättat.

Varma hälsningar

Anki sa...

Vilket roligt recept, det måste jag prova! Angående Barbiekläder så finns det en sida där det finns huuuur många beskrivningar som helst. Jag minns inte just nu bara, men ska försöka hitta den. Å du! Vilka fynd alltså. Man blir så himla glad av sånt!
Kram!

Marika på Odlingspyssel sa...

Jättekul att du gjorde maskrossirap, och vilka pedagogiska och fina bilder du tog på processen :)