Sidor

torsdag 13 maj 2010

Qvarnkullen och disktrasor

Det här är Qvarnkullen, ja det heter så där vi bor. Och gissa om jag blev glad när Lena hittade den här stämpeln hos Magnolia. Den är ju jättehäftig. Du kan se ännu ett kort med denna stämpel inne hos Lena. "Ha en bra dag " blev texten och nu är vi där igen med skitväder, som vi inte ska prata om. T.o.m. åska ! Man får dra ur alla sladdar till viktiga apparater när man bor på landet, så fort man hör lite muller långt borta. Papperet på kullen är också från det nya papperskitet du kan vinna hos Lena, Fast jag har ju lite annat pynt på, så det syns inte så jätteväl att det är vitsippor.
Nu blir det lite prat om disktrasor. Här är min första stickade. Den är stickad av ett bomull/lingarn och stickor 31/2. Det kanske blev lite glest, men disktrasan funkar jättebra. Tycker nästan den är bättre än den virkade. Den är smidigare och torkar förstås fortare. Jag fantiserade ihop ett hjärta i mitten. Syns bättre i verkligheten. Försökte med det flirta med min man som fortfarande drar runt med en äcklig vettexduk. Snart nog upptäcker han väl fördelen av sig själv. Bäst så !
Har sett på nätet att stickade/virkade disktrasor är ett stort kapitel i människors liv. Och de kan se ut hur som helst . Här är ett exempel.

Och så här nära prinsessbröllopet ska man kanske sticka sig en sådan här och hänga med i den rojalistiska bröllopsyran. Den är ju fin !

Nä nu får ni själva gå in och titta på den sidan jag har hittat :
Ta god tid på er, för här har ni underhållning en god stund.
I senaste numret av tidningen LAND nr 20, finns vinnande bidrag i deras mormorsrutetävling : handledsvärmare, dress till hunden ( skulle vår hund aldrig bära !!!!) och en hel dräkt av mormorsrutor. Jag är impad ! Några beskrivningar finns också.
Jag ser att mitt räkneverk tickar på för fullt. Jätteroligt !!! Tack för att ni är så flitiga att titta in hos mig. Och..........gör er redo för två godispaket snart ! Ett scrap och ett virkat. Alla kan vara med . Lite bak passar för den här regniga dagen så nu drar jag på ugnen.
KRAM EVA ( var tog min namnteckning vägen tro ?)

5 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Tack för alla tipsen! Blir till att sticka en egen disktrasa:)
Ha en trevlig kväll.
Kram Annika

Carina sa...

Jo rita gillar ju jag o förr gjorde jag många mönster som tyvärr kommit bort på de ena eller andra viset. Ha en go kväller med disktrasan ;*)

Anki sa...

Jag har stickat två nu. Har använt Schachenmayrs bomulls- och lingarn i dubbel mosstickning. Jag virkade en kant av fasta maskor runt och så virkade jag en hank på dem. De funkar utmärkt!

Lena sa...

Kortet blev jättefint!!! Den är ju så speciell (stämpeln) med tanke på namnet på ert hus och tomt...den är ju inte så vanlig heller..har inte sett ngn i Sverige som använt den faktiskt...hittade den på en engelsk sida.

vi förbrukar en del wttextrasor så jag kanske ska tigga till nig en sån där du gör...för att se om de är lika bra som wettex är innan de blir skitäckliga..!!!

Ungarna har haft lite feber hela dagen och nu såg vi ikväll att Tess börjar få röda uslag på ryggen..inga koppor än men spännande att se vad det kan utvecklas till...

Dags att reka kortlådan som du ska ha med dig på lördag...

Kram

Anonym sa...

Glömde säga att du gjort ett riktigt fint kvarnkort. Så passande!

// Susanne