Sidor

torsdag 9 maj 2013

Nämen.... nu finns det hopp !!

Jag var tvungen att ta mig en titt på blåbärsriset i min vanliga blåbärsskog här hemma. Och nu är jag helt lugn. Det blir nog blåbär där . Humlorna är redan igång och jobbar för fullt. ( Ser ni den !!!) 
Enda faran är om det blir frostnätter nu när riset blommar.
Vi håller tummarna hårt.
Det är ju så mysigt att gå där och ströva i skogen med en hink som sakta fylls.


Ätbart ska det också bli i vårt trädgårdsland. Potatisen är satt !! Vi har inget stort land, men det är lite lyx att gräva upp sina egna potatisar. I år köpte vi en låda med fyra sorter. Spännande att se vilka som ger bäst och mest: Amandine, Cherie, Marine och Juliette.
På tal om mat......idag var det Bergkvaradagen med marknad, aktiviteter och loppis.
Titta vad jag hittade för en "spottstyver" !!!
Ur denna  Köksalmanack 1948 läste jag högt för mannen på hemvägen om....... kan två familjer samsas om ETT hembiträde ?.......   får edra barn gröt till frukost bara därför att Ni själv måste äta det som barn......  hur undviker ni morgonhumör ?    Ja ja det var andra tider då !
 Bakboken var ett bra exempel på strukturell planering av varje bak. Ett fynd från 1957 !!!
Inte kunde jag motstå den här koppen utan fat. Va´ sjutton.....inte behövs det ett fat för att plantera en vit viol i den. Så himla läcker.
MORS KOPP !!
Om man nu händelsevis blev trött av att strosa runt på marknaden fanns det sköna (?) sittplatser. 
Tala om återbruk på hög nivå !!!
 I mitt scraprum blev inget gjort idag eller igår, men häromdagen . Ett cykelkort och ett muffinskort. Än en gång använde jag en spetstablett. 

  
Vill ni se lite KÄRLEK !!!!
?
?
?
Här kommer lite pusskalas. Jag kan väl säga att äntligen har de här två kommit varandra NÄRA.
Men det är med viss tvekan .
 Vårkänslor kanske ??????

 En vardag återstår av veckan ..... sen är det helg igen . Då händer det grejer.....igen !!!
Ho ho  ....  ho ho ....ja han är här nu !!!! Lyssna får du kanske också höra !!!
 

14 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Haha jag tror det är en gammal bild av blåbärsris, inte kan det vara på riktigt. Jooo, jag tror dig och jag hinkar gärna över. Jag gillar lingon också!

Amadine är goda! En favorit. Men all potatis är god - jag är stort potatisfan, älskar potatis och skulle nån tvinga med mig till Robinson el dyl så tar jag med en säck 50 kg potatis!

Och precis, exakt, hur skall man göra, kan man dela på ett hembiträde. Jag har fightats med frågan länge nu och jag vet inte. Vad tror du?

Agneta kramar

Maria sa...

Så roligt med sådana där gamla kokböcker. Oj har ni satt potatis redan gott med egna färska å ta upp.
Jag har scrappat eller pimpat vet inte va de kallas stora tändsticksaskar, hade tänk sälja dom på museet. Har gjort påsar likt det du gjorde i julas å sålde.
Nu till min fråga, hur mycket tog du betalt?
Jag har så svårt att sätta ett pris.
Ha en bra dag/kramizar

Solglittret sa...

Åå så härligt med egen potatis ...det satte vi jämt förr...numera har vi inget potatisland....det är ju zå fint att bara gräva opp ett kok åt sig senare...
Vilka fina kort du gjort och den sista bilden på hunden o katten är väl fööör söööt <3
Önskar dig fortsatt fina majdagar och trevlig helg :)
Kram Lollo

Anneli Mellstrand sa...

Åhhhhh jag smälter direkt av den sista bilden, vilket kärlekspar ..........

Härligt med marknad nu är det nog vår på riktigt .........

Fina inköp och kort .............

Kram
//anneli

onkis sa...

Blåbär plockade direkt i skogen är väl gott?
Tur att riset inte gått åt i vinter.
Frågade maken igår när han trodde vi kunde sätta potatis?
Men det är nog tidigt här än..
Vackra kort och dom hunden och katten är för söta.
Kram & ha en toppen bra dag!

nattugglan sa...

Så mycket härligt du visar.. här har jag inte tittat efter om blåbärsriset är på G.. har svårt att tro det.Potatisen är inte satt heller.. brukar bli i början på juni...eller i slutet på maj.Fin kopp o kok/bakböcker du ha hittat!

Iffa ...... sa...

Snygg kopp du hittat, den var häftig =) och stolen....mycket smart!
Blåbär som är så gott, mysigt att kunna plocka det alldeles själv ute i skogen istället för att plocka en plastbytta i affären =)
Tjusiga kort du gjort! Gillar verkligen cykeltemat på kortet, häftigt papper!
Nu är nästan den sista vardagen över för denna veckan......välkommen underbara helg!!!
kram Iffa

Åsa/asamia sa...

Vilka härliga bilder du visar, katten och hunden var ju bara sååå söta! Finfina kort du gjort, kul att jag hittade in till din blogg.
Ha en fin helg,
Kram

Sirpa sa...

Hej! Vad söta de är som pussas så:)
Snygga kort igen och vilka fynd du har gjort! Den där återvinningen var smart:)
Önskar dig en mysig fredag!
Kram Sirpa♥

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Lika roligt och trevligt att besöka din sida! Så mycket roligt du är med på...väldigt roligt med de "gamla" hushållsböckerna, bakboken hade jag i skolköket!

När vi satte potatis skulle det helst vara gjort till 1a maj, så gott att själv hacka upp ett kok.

Har inte tittat hur blåbärsriset klarat sig, förra året fanns det inte ett blåbär här omkring, frost när de blommade!
Fina kort, speciellt cykelkortet....
Det var verkligen återbruk på hög nivå, fiffigt!
Så fina de två var på "pussfotot"!
Ha en riktigt fin helg!
Kram
Carin

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Men så söta de är "vovven & kissen"
riktiga turtorduvor:))
Koppen var så läcker du fick tag i, me like:))
Man kan visst återvinna allt, så läcker sittplats!:)

Båda dina kort gillade jag, du får alltid till det så bra:))

Jag brukar sätta lite potatis i hinkar, men har inte "hunnit" med det än!

Ha en fin helg:)
Kramizar Marie

Ulla sa...

Det är så trevligt att läsa dina inlägg ja visst är det roligt att gå i skogen och plocka blåbär och så gott. Fin kopp du hittat att plantera Lilla Mor violerna växa redan här,och de är så vackra där de står,med sin blåa färg som från himlen lånad är"
Lilla Mor hon ler när hon förstår att vi fått vår. Den är så fin den sången. Gott med egna potatis att kunna gå ut och plocka riktigt nypotatis mumsigt. två jättefina kort du gjort igen gillar kakservetten med blommorna mycket.
Ha en skön helg.
Kram Ulla

"Mor om du vill vänta här en stund på mig,

ska jag gå och hämta en bukett till dig"
lilla mor violerna red

Mona sa...

Det är alltid lika roligt att komma hit och se vad du har fittat på u var det aldeles för länge sen kände jag. Även jag hoppas på att blåbärsriset klarar sig för det är ju så gott att gå och plocka. Potatis blir det inte här i år jag är så efter med ogräsrensning i min perennrabatt så det kommer att ta flera veckor innan jag har hunnit gå över den suck.. och när man börjar så är det alltid någonting som ska grävas upp och flyttas å så tar det lite längre tid. Otroligt många fina kort du har gjort massor av studenter och det här cyckel kortet gillade jag. den fina hjärtvimpel dien var ju helt underbar. Sen tyckte jag att den lila/svart rutfilten var så vacker.
Gamla bonader som de du visar får mig att tänka på min mormor som alltid satt och sydde på bonader, paradhandukar och dukar. Jag har flera stycken i mitt linneskåp som jag bytar runt med. Vilken kvinnokraft det ligger bakom allt detta handarbete. Men det är välö likadant med allt vårt scrappande kan jag tänka.
Vill önska dig en härlig helg i det fina vårvädret
Kram Mona

Maja sa...

Vad bra det finns blåbärs ris! Jag såg här vid utkanten av vår trädgård har vi en liten plätt med blåbärs ris och vissa kvistar var helt bruna medan andra var ok! Så det är troligen fläckvis, skönt :)
Härliga bilder och fina kort!
Kram