Sidor

onsdag 15 maj 2013

Idag vill jag hylla .............

.......  de VITA blommorna i min trädgård. Först var det många gula, sen kom en hel del i röda nyanser och nu är det vitt som dominerar.
 
Min absoluta favoritblomma nu är de vita violerna.
 
 Jag fick för flera år sedan en liten planta i en visningsträdgård och tänk vad de sedan har spridit sig. Och jag låter dem göra det .
 
 
Titta här ! Jag har delat ut plantor till vänner , flyttat några till stugan och flyttat runt i vår trädgård.
 
De är oslagbara !!!!
 
 
 
I en av mina rabatter har de här två narcisserna tittat upp. Ärligt talat vet jag inte vad det är för sort . Minns inte heller hur de hamnat där. Från en blomgrupp ??
 
 
Häggmispeln står snart som en vit sky vid staketet.
 
 
Och körsbären blommar för fullt.
Jag gjorde en liten krans till köksdörren av ståltråd + grön mossa och små kvistar av körsbärsblom. De håller sig inte så här fina mer än ett par dagar (och då la jag den i vatten under natten). Men det är lätt att byta blommorna efter hand.
 
 
 
 
Det skulle bli en underbar dag på norra Öland med ett glatt tjejgäng, vackra orkidéängar och sol.
 
Öland är ju
 
SOLENS OCH VINDARNAS Ö
 
men den här dagen var det bara vindarnas ... och glada tjejernas !!! Fy attan vilka isiga vindar vi mötte.
 
 
På närmaste alvarplätt hittade vi i alla fall EN ENDA orkidé ...och.....
 
 
 
....  mängder av utblommade backsippor. De här var de minst utblommade jag såg. Det måste ha varit en underbar syn i lila en vecka tidigare.
 
Så kan det gå !! Det blir säkert bättre lycka vid nästa Ölandsbesök.
 
 
Men tips fanns det att "suga " åt sig hos en väninna. Den här örtagården i miniatyr var väldigt tilltalande med sina kalkflisor som delade av de olika sorterna. Stenarna , runda släta talade om vilka sorter det var.
 
 
Betongplattor mönstrade med olika sorters blad prydde grusgången så fint.
 
 
Jag har inte börjat gjuta något än. Det är mycket annat utomhus som måste prioriteras.
 
Idag känns det som inomhuspyssel. T.o.m. brasan har tänts. Här ser du ett redan färdigt kort tänkt till en examen , gjort med speciellt önskade färger.
 
 
 
Virkning är alltid på gång. Mina redan klara African flower bildar nu ett högt "torn" . Målet är inte nått än.
 
Det är alltid kul att ha lite variation .Ibland fastnar jag "PANG"  för någon idé jag ser.... som denna i en ny bok av Susanna och Sania. Vad tror ni att det ska bli ????
 
 
 
 
Det ljusnar ute !! Kan eftermiddagen bli solig tro ???
 
 

22 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

Mycket fina bilder
Ha en riktigt skön dag

Unknown sa...

Vilka underbara bilder! Jag fullkomligt älskar våren! Allt blir grönt, värmen kommer, solen skiner ibland. UNDERBART!!
Och som vanligt vackra kort!!

Kramar
Lene

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
De vita violerna är verkligen sååå vackra:))och dörrkransen är så himla fin, du är så duktig och hinner att göra så mycket fint:))

Så synd att vädret inte var så bra när ni var på Öland. Din väninnas örtagård gillade jag massor:))

Ditt examenskort blev jätteläckert:)

Kan det bli en fin pläd du virkar?
eller nåt annat fint:))

Ikväll ska jag ut på en hemlig resa med damklubben:)) med god mat och dryck. Min lilla mamma ska också med, allt jag vet är att det blir en tur längst med Vättern:))

Här skiner solen så härligt, men det blåser lite för mycket. Man kan ju inte få allt;))

Må så gott
Kramizar Marie

onkis sa...

Vilka fina bilder, och Öland är vackert även om det regnar,längtar dit ibland och särskilt nu när det börjar bli sommar..
Kramar!

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Så mycket fint du visar, vackra blommor, den vita violen måste vara något speciellt.

Otur med vädret på er Ölandstripp, så blir det ibland.

Kan det möjligen vara sjalar som är på gång? Tycker formen påminner om det?

Solen skiner och det är ganska varmt men som det blåser, Ritzi vill absolut inte vara ute på altanen och sola.

Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Carin

j´shörnan sa...

vilka fina bilder det sista bilden tror jag det blir en bikini över del
Kram maria

Karin sa...

Så mycket fina bilder på din blogg! Blev väldigt förtjust i dina vita violer, det ska jag också köpa till min trädgård. Tack för trevlig läsning, ha en bra vecka!

nattugglan sa...

Så fin vit blomma.. Här är det lite som blommar ännu..Men det kommer! Så fint kort..o plattorna de va så himla tjusiga!. ha en bra dag!

Marita Johansson sa...

Ännu mera uuuunderbara bilder.

Fint kort


Kraaaam

Ulla sa...

Underbara bilder på blommorna visst är det väl härligt med den färgsprakande natur. Mycket snyggt examens kort.
Kram Ulla

Skaparglädje sa...

Jag såg att min vita viol också har börjat blomma nu. Tänker på dig varje gång jag ser den.
Jag är lite sugen på att försöka göra betongplattor till trädgården, tycker det är så fint.
Åh, vilket fint examenskort, undra om det är ett av de kort som ska levereras till mig nästa vecka.
Kram!

Sirpa sa...

Hej Eva! Sååå mycket fina blommor och vita, älskar de! Mycket vacker krans du har gjort!
Vad ska du nu virka? :)
Ha en trevlig torsdag!
Kram Sirpa♥

Anneli Mellstrand sa...

Härliga bilder , så söta de vita violerna , kransen ja som sagt härlig tid nu.......

Jag ser att du hinner med scrapprummet också super fint kort ......

Kram
//anneli

myrica sa...

Här har det inte slagit ut några äpple eller körsbärs blommor, jag väntar på dessa, jag gillar att ta in äpple kvistar det är så fint.
Så söta dom vita blommorna var, det är fint när det är mycket.
Ha en bra dag
kram

Pixi sa...

Oh det är så härligt med vårlökarna som äntligen blommar upp och jag har oxå så ibland så som du ..vita pingstliljor som kom från ingenstans men det gör inget det var så vackert så.. Måste vara härligt att se de vita violerna överallt.. Ja man kan ha lite olika projekt, jag blandar väldigt just nu mellan scrappingen, virkning o stickning..Kul är det , kram på dej =)

Snäckskalsdalen. sa...

Violer, så sött, jag älskar dom och dom får sprida sig så mycket dom vill här! Det har nästan blivit så att ju mindre och oansenliga blommorna är desto mer tycker jag om dom. Och är dom dessutom växtvilliga också då är saken klar!
Vindarnas ö är vacker!
Agneta kramar

Snäckskalsdalen. sa...

Violer, så sött, jag älskar dom och dom får sprida sig så mycket dom vill här! Det har nästan blivit så att ju mindre och oansenliga blommorna är desto mer tycker jag om dom. Och är dom dessutom växtvilliga också då är saken klar!
Vindarnas ö är vacker!
Agneta kramar

Solglittret sa...

Sååå fint!!

Kikar in för att önska en riktigt
fin och Glad Pingst :)
Kram Lollo ♡

Galenskap och lite allvar sa...

Hej vännen!

Vacker fägring du bjuder på. Ja, vet du jag tar gärna några violer till min kulle, det skulle säkert bli jättefint där!!!!, då kan jag ju tänka på dig ännu mer när jag ser dem dyka upp där i landet. #ler

Tråkigt att resan inte innehöll vackert väder men resor med goda vänner brukar ändå bli väldigt fina och trevliga!

Vad du ska virka? Tja, en pläd, en bikini ???? Näe, har faktiskt ingen aning. Ska bli spännande att se resultatet.

Sista arbetsdagen idag, sedan helg...skööööönt.
Kramas Veronica

Tess Ekwall sa...

Hej Eva! Vilka vackra bilder du visar upp, de vita violerna är så fina. Gillar dörrkransen jätte mycket, Så himlans fint det är nu i trädgårdarna när allt börjar slå ut.
Kortet du gjort är super fint, du är så duktig!! Önskar dig en härlig helg. Kram, Tess.

Mona sa...

Du bjuder på mycket vackert ögongodis synd att er resa blev så kylslagen. Har bara varit på Öland en gång och då var det inte det bästa vädret, gillar nog Gotland mer. Synd du missade backsippans blommning här hemma har min precis slagit ut så den njuter jag av nu.
vackra violer och vackert studentkort.
Här har det varit vackert väder men en fruktansvärd blåst så man knappt kan vara ute

Hoppas att det lugnar sig till i morgon
ha det så gott
Kram Mona

samson sa...

vita violer bara så vackert
härlig resa du har varit på
ha det så bra
maggan