Sidor

söndag 12 maj 2013

Illgrön !!!!!!

 Vad är det allra grönaste grönt ??  Jo....  det är absolut en nyutslagen bok . Den här står vid knuten på vårt uthus vid stugan. Den dominerade hela sin omgivning med sin grönska.
 
 
Naturen är sannerligen som en färgpalett just nu. Jag är imponerad av Torsås kommuns sammansättning av färger i sina rabatter. Vad tycker ni ??
Det var Våryra i Torsås på lördagen och aktiviteter m.m. avlöste varandra.
 
 
 Vi tog en sväng till den idylliska Hembygdens marknad, med lokalproducerat.
Kanske har jag visat dessa ulle-gullisar förut, men de tål att visas igen. Återbruk av strumpor och tröjor med stor fantasi !!
 
 
 Här åt jag också årets första lösglass-strut. Närproducerad ekologisk, utan tillsatser.
 Översta kulan rabarber/ingefära och den undre äpple. Gottigott !!!
 
 
 Då kommer vi genast in på RABARBER.
Så här ser stjälkarna ut hemma hos mig nu. De växer med rasande fart. Ännu en premiär blev det ...... rabarbersmulpaj med vaniljkräm. Gottigott...... igen !!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Helgens stora viktiga händelse var iläggning av BRYGGAN.
 Det är minsann ett pyssel och pussel och det krävs krafttag .
 
Så här gick det till !!!!!
 
 
Du får klicka på bilden för att få den förstorad !!!
 
Och sen tog jag genast chansen att testa vattnet och.....tänka sig..........
 
det var helt okej ......16 grader.  Några grader till så kan det bli ett "heldopp" .
 
 Nu känns sommaren nära.
 
 
En bildrapport från trädgården. Från övervägande gult går nu färgskalan mer åt rött som ni ser.
 
 
 
 
 
Jag hade besök i växthuset idag.
En helt för mig okänd besökare . Vad sjutton är du för en konstig en , tänkte jag . Jag stirrade på den från alla håll och kanter. Till slut fick jag kolla på datorn och hittade svaret där.
 
Kan du ? Svar längst ner.
 
 
 
Mitt senaste kort går åt lila/rosa. Man kan inte låta bli den här idén med kakservett. Det blir fint och passar så bra att sätta texten inuti.
 
 
 
May all your Dreams come true.
 
Passar både idag, imorgon..... till både det ena och det andra. Eller hur ???
 
ps. En ollonborre är det ds.
 

21 kommentarer:

Sirpa sa...

Hej Eva! Ja, naturen visar så härliga färger just nu! Jag älskar när nya blad börjar komma på träden!
Alla dessa blommor som syns nu, härligt och marknader älskar vi alltid:) Rabarber tillhör till mina sommar fav.
Vad härliga bilder från bryggbygge:)
Ollonborre:( Kort:)
Önskar dig en skön kväll!
Kram Sirpa♥

onkis sa...

Vilka underbara naturbilder,i vackra färger.
Våra rabarber börjar knoppa sig över backen nu,så snart kan vi också göra paj :)
Min vännina i Kalmar skrev på FB att dom hade varit och doppat tårna i Kalmarsundet och det hade varit KALLT :)
Kramar!

Skaparglädje sa...

Kulglass är gott likaså rabarberpaj. Jag tittade på mina rabarber idag och tänkte att om en vecka kan jag göra något gott av dem.
Underbar tulpanrabatt, fina nyanser...och i din trädgård blommar det fint fast i andra färger.
Kram!

Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma sa...

Jasså var det en Ollonborre. Annars helt underbara bilder. Så mycket härliga känslor som väcks inom en.

Tänkte fråga om lite hjälp. Jag och min dotter kan vinna en resa till Legoland. Det skulle betyda så mycket om du ville rösta på oss och hjälpa oss vinna. Vi behöver vara inom de 10 första placeringarna och just nu är vi nära att inte vinna. Du röstar här: http://bloggbussen.bloggportalen.se/top-list på Lottizdays Fotograferande fyrabarnsmamma genom att klick på +1 till höger om vårat namn. Har även skrivit inlägg i min blogg där man kan rösta via http://lottizdays.blogg.se/2013/may/deppade-ihop-gjorde-det-jag-behovde-och-nu-maste-jag-ta-till-fight-2.html Det skulle betyda oerhört mycket om du vill hjälpa oss och gärna be de i din närhet att rösta. Röstningen pågår till 16 maj. Tack på förhand.

Snäckskalsdalen. sa...

Så vårigt och härligt det ser ut! Och en utslagen bok/uppslagen bok är väl bland dom vackraste träd som finns!
Bryggjobbet verkar ambitiöst, bra att så många är med och grejar. Vi hade det så här förut men så kom nån på, när det blev fler och fler båtar, att vi kanske skulle ha en båtklubb. Så nu fixar den bryggorna var vår - gott!
Ollonborren ser ut som en utomjordning! Så häftig. Jag har aldrig någonsin sett en, men namnet har jag hört.
Agneta kramar

Maja sa...

Härligt vackra vårbilder! Ser så skönt ut med tårna i vattnet! :) Underbart fint kort med, fortsätt och njut av den vackra våren!
Kram

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Så många härliga foton du visar, mycket fin rabatt i Torsås. Brr, vad kallt i vattnet, fast i min barndom hade vi inte mycket varmare i sjön när vi badade, fick smältvatten från fjällen.

Ser ut att vara en god glass och pajen med rabarber , mums!

Det är så vackert nu i naturen med allt som slår ut, vi har en vacker bilväg runt sjön Fävren med ek och bokskog, ljuvligt att åka där på försommaren.
Kortet var så vackert, verkligen fint med dessa kakservetter

Ha en fin vecka, kram
Carin

Unknown sa...

Vårigt..somrigt!!
UNDERBART!!
Jag önskar dig en underbar måndag

Kramar
Lene

Lotta W sa...

Sommarens första lösglass!! Visst är det nåt visst. Jag åt min första igår i hamnen Färjestaden. Rabarber/ingefära låter ju gott!!!

I Blekinge o Skåne var bokträden så ljuvligt grönskande när vi var på vår lilla tripp söderut. Sån fin skir grönska. Blir salig i hjärtat!!

Fint ljuvligt kort du visar oss - som alltid.
Ha en underbar vecka o pingsthelg, kram Lotta

Sirpa sa...

Halloi! Hoppas din vecka började bra och önskar dig en skön kväll!
Kram Sirpa♥

Åsa/asamia sa...

Du visar otroligt fina foton på allt det vackra runt omkring dig, en fröjd för ögat att kika in hos dig. Tack!
Ditt kort är superfint med så fina detaljer utan att bli för mycket.
Kram och tack för att jag fick kika in, så kul när du skriver inne hos mig så jag får en anledning att kika in här.

Galenskap och lite allvar sa...

Vilka härliga bilder och berättelser du delar med dig av vännen! Ja, det lät verkligen gott med rabarberglass. Pajen fick det att vattnas i munnen på mig direkt. Ojojoj, vad jag blev sugen!!!

Läcker bild du fick på ollonborren. Det finns många små mystiska varelser!

Vilken tuffing du är som har badat fötterna i sjön redan. Själv lär jag nog vänta med det ett tag, om jag känner mig själv rätt....hahaha...kul med bilderna från bryggan, jo, visst minns jag hur ni brukar göra med den.

Som vanligt kanonfina kort!!,

Hoppas du får en himla bra vecka, sköt om dig!
Kram Veronica

Marita Johansson sa...

Snacka om att man verkligen känner av sommarens intågande när man Kilar in här hos dej.

Underbara somriga bilder och ett Jättefint kort


Kraaaaaam

skapa och inreda sa...

Visst är det underbart ute nu, njuter av varje dag. 16 grader duger att bada i för mig, gillar när det nyper till lite av det härligt kalla vattnet.
Bokskogen är som vackrast nu besöker den varje dag och tittar upp i den härligt gröna grönskan.

Till min spindelsjal gick det åt 4 nystan, du har väj sett att man kan virka döskallesjalar efter nästan samma mönster? Snart klar med min första :)
Ha en bra dag.
Kram
Annika

Solglittret sa...

Ja nu är det gröööönt så det gör ont i ögona...hihi..
Visst är det uppiggande med detta starka gröna...grönt är skönt..hihi..
Vilken härlig bild på fötterna i vattnet...riktig sommarkänsla fick jag då:)
Tack för alla dina fina kommentarer som jag får av dig de värmer så väldigt och tack för alla pigga glada inlägg du bjuder på:)
Ha det gott i våren vännen
Kram Lollo♥

myrica sa...

Vilka härliga kort, jag gillar den med pajen mmmm det är så gott med paj.
Ha en bra dag
kram

Anna sa...

Vilka rabarber måste växa fort ute nu. Tycket det var nyss du visade bilder på snö. Känns bra att det är på väg att bli fint.
Så rolig insekt hade nästan sagt att det var en kackerlacka.
Njut av vårsolen.kram

Charlotte sa...

Superfint kort, gillar kakservetten och de fina blommorna runt om!
Kram Charlotte

Hedvig sa...

Åh vilka söta ullegullisar! :)

Och en annan har faktiskt redan tagit ett heldopp. I sjön på Vindö i lördags. Det var vad man skulle kunna kalla friskt! ;)

Tess Ekwall sa...

hej eva! vilka fantastiska bilder du visar för oss, älskar tulpanerna! glassen såg musig ut! ;) kram och trevlig kväll.

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Sååå vackert ditt kort blev, tokgillar:)) med vackra papper och dekorationer:))

Jag älskar också den här tiden då allt börjar knoppas:)) Du visar så vackra bilder på blommor, träd och "utomjordingar";)

I Lördags fick våran bryggförening i bryggan också, ett slit, men roligt:))och båten la vi dagen efter:))

Här har det regnat hela dagen:( men imorgon ska det fint igen:)))))

Ha nu en skön dag imorgon och må så gott:))

Kramizar Marie