Sidor

torsdag 30 maj 2013

Målat med nål och tråd.

Om man tittar in på Länsmuséet i Kalmar kan man ofta få se fantastiska utställningar. Just nu en textil sådan , kvinnor från Öland och Kalmar har målat sina minnen med nål och tråd.


Den här heter "Barndomens alla somrar " och visar barfotaspring över la´gårdsbacken, äggplockning och smultronplock i glasburk.
 
Varje bild har sin egen berättelse.
Så här beskrivs utställningen :

 
Här ser du en bild av en byrå med tillhörande berättelse.
 
 

Ett broderat trädgårdsland. Ja ni ser själva vad som växer i landet. Tyvärr blev mina bilder inte klara. Jag tog dem med mobilen och var kanske inte stilla nog med handen.
Väninnan S och jag var väldigt imponerade av alla dessa konstverk . Har ni vägarna förbi Kalmar så vet ni nu var ni kan få en ny upplevelse av textilt skapande.

 
Hemma hos mig har det skapats kuvertkort. De är så bra till presentkort och sedlar i dessa examenstider.  
 
 
 
Tänk att det blev en strålande sommardag idag. Som man har längtat. Jag tar en runda i trädgården  och i växthuset och gläds åt .......
 
...... mina rabarber som är enorma . Bladen är perfekta till att gjuta stora fat på just nu. Numera är jag snabb på att knipsa av blommorna. När jag inte gjorde det ett år, tog de all kraft och bladen vissnade fort.
Och vilken lycka att min gojibärplanta har klarat den bedrövliga vintern. Den såg nästan död ut, men så en dag satte den fart. Tack !! Undrar om jag ska överraskas med bär en dag ??




 
 
Och tomatplantorna har rotat sig och blivit kraftiga. Jag har bundit upp dem med avklippta elsladdar , som böjer sig så försiktigt runt stammen.

 
 
 
 
NU
 
SKA
 
VI
 
FIRA
 
AJAX
 
som
 
fyller
 
12 år
 
 
HURRA ... allra käraste vän och jaktkompis !!!!
 
 

För de som inte vet är Ajax en Petit basset griffon vendéen och heter egentligen
 
 Frickens lilla Ajax
 
Husse och matte kuskade runt på flera utställningar och tävlingar i Ajax´ ungdom, vilket har resulterat i viltspårsmeriter och dessa titlar :
 
SUCH  NUCH  INTUCH
 
översatt till : svensk, norsk och internationell utställningschampion
 
Trevlig helg önskar jag er alla .
 

11 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

Grattis till Ajax
Vilka fina tavlor
Ha en skön dag

Anneli Mellstrand sa...

Känns lite som jag har varit på utställningen nu , vilka tavlor , berättelser .........

Jättefina kuvertkort jag gör också sådana nu........

Krama o sjung för Ajax hela dagen han har väl fått nått extra gott idag ????????
Ha en skön helg
Här skall planteras tror jag
Kram
//Anneli

Snäckskalsdalen. sa...

Gratulerar Ajax, vilken duktig hund dessutom, både söt och vacker och duktig. Eller är det matte och husse som varit duktiga!

Nu har jag planterat om min rabarber för den hade knappt blad, stjälkar som sytrådar och absolut inga blommor! Nu ska det nog gå bättre!!!

Vilka fina kort du gör! Tänk att få ett sådant när man tar examen!

Agneta kram

myrica sa...

Först så vill jag gratta Ajax och du får krama honom från mig.
Sedan vilka underbara bonader, så fina och så kul med texten till.
Och dina kort kuvär är ju bara så himla fina, ha nu en härlig helg
kram

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Hipp! Hipp! Hurra Ajax på din 12-årsdag:)) Hoppas matte och husse har gett dig något mumsigt:))

Så fin utställning du varit på, vilket jobb de lagt ner.

Så stora dina rabarber är:) Visst är det bra med elsladdar till växterna.

Kuvertkorten blev så läckra, du är så duktig:) De som kommer att få dem blir garanterat glada:)

Ha nu en skön helg
Kramizar Marie

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Hipp! Hipp! Hurra Ajax på din 12-årsdag:)) Hoppas matte och husse har gett dig något mumsigt:))

Så fin utställning du varit på, vilket jobb de lagt ner.

Så stora dina rabarber är:) Visst är det bra med elsladdar till växterna.

Kuvertkorten blev så läckra, du är så duktig:) De som kommer att få dem blir garanterat glada:)

Ha nu en skön helg
Kramizar Marie

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Måste sälla mig i kön och gratulera Ajax på hans stora dag! En väldigt duktig hundherre med alla sin titlar, inte fy skam!
Vår Ritzi fyllde 9 år i april och fick dela en tårtbit med mig, hoppas Ajax fick något gott!

Så fina bonader, skickligt gjorda och intressanta!

Fina kuvertkort, om man skulle göra ett i studenttema? Får försöka imorgon.

Här var en underbar dag idag, suttit ute och läst nu i kväll, göken gal och härligt fågelkvitter, man bara njuter!

Ha en fin helg!
Kram, Carin

Solglittret sa...

Åå Stor grattiskram till Goa Ajax som är så söt!
Här hos dig sprudlar det, som alltid, av energi och livslust...jag blir så pigg och glad alltid efter ett besök hos dig.
Jättefina broderier som kvinnorna gjort så intressant :)
Dina kuvert var ju väldigt härliga...tänk så glada alla ska bli över så fina kuvert med ett grattiskort eller liknande i. Det blir som en gåva i sig det :)
Hoppas du och din/er fina Ajax får en underbar helg med sommarsol :)
Kram Lollo

Pixi sa...

Oh vilka skattgömmor du visar upp, vilket fantastiskt jobb "gummorna" lade ner förr.. grattis till Ajax, 12 år det är respekt det ,kuvert korten, har du något kort i de lr det räcker så som de är med en liten hälsning på baksidan ? Du får gärna visa upp mer av de , till en som inte fattar hur det är uppbyggt, HEHE!! önskar er en härlig helg, kram =)

Eva sa...

Först ett JÄTTEGRATTIS till fine Ajax! PUSS till han! Här hade jag en 13-åring i söndags:)
Underbara broderier!
Jag har gjort lapptäcken med "livsrutor" med enkla broderier. Nu ritar jag då och då minnen som dyker upp (så gott jag nu kan rita....) med förhoppning att åtminstone några ska kunna bli något den dag andan faller på;)

Black Iris sa...

Stort grattis till Ajax.
Vilken alldeles underbar utställning du varit på.. Jag har släktingar uppe i Jämtland som hållit på lite med sånt..

Kram Maidi