Sidor

måndag 13 augusti 2012

TJOHOOOO, nu är jag här igen !!!!


Just det...jag har varit på semester en vecka , fast det har ni väl inte märkt, för jag var här ändå .

Jag har varit .....


HÄR.....och........



.....HÄR !!!!!

 I SLOVAKIEN : Bratislava och Tatrabergen.
 



I huvudstaden Bratislava höll hårda män uppsikt över oss.....................


 



 


.....och här kunde man faktiskt klappa vildsvinen, vilket mannen skyndsamt tog tillfället i akt till.
 


Det var hett som i  ................................  41 grader visade termometern. Oj oj !!!
Som tur var fanns det vattenhål .................




 .....och glass också.   Men vad 17....jag känner igen glassen  !!!!!!!!!!!




Vaaa, det är ju 41 grader utomhus............och isrosor på bussrutan !!!!! Hmmmm!!! Någon skojar med oss !!!!!



Här har jag inget att säga !!!!!!!!! Men jag kan nog höra era kommentarer .


 
Det största intaget under veckan var flytande.........vatten naturell, vatten med kolsyra, slovakisk öl, tjeckisk öl , cocacola, och så.........

SOPPOR  soppor  soppor !!!!


grönsakssoppa
brunabönorsoppa
surkålssoppa
  rödbetssoppa


kålsoppa
vitlökssoppa
kött/potatissoppa
  buljong med makaroner



När vi kom upp till Tatrabergen höll temperaturen en för oss mer normal nivå, ca 22 gr.

Hur jag än frågade på engelska och tyska och med kroppsspråket hittade jag ingen som visste något om scrapbooking eller någon butik med scrapsaker. Jag som trodde jag skulle hitta något exklusivt att visa er. Tji fick vi !!!

Men pyssel fanns det . Häng med till Tatrabergen i nästa inlägg så ska ni få se !!!!!!!!!!

  

15 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Oj, vad du reser runt...men är det sommar och semestertider så är det.
41 grader varmt var väl lite för mycket, då var det skuggan som gällde, eller hur.
Kram!

myrica sa...

Så härligt att vara där, men det var ju en aningens varmt.
Och så äta soppa på det.....
Så spännande det ska bli i nästa inslag.
Ha det
kram

Anna sa...

Vilken roligt resa du har varit med om. Förstår hur du känner med värmen. Det är inte skönt alls. Man håller sig bäst inomhus i AC. Vi har haft 44 grader i fyra dagar nu inte alls skönt.
Ha det gott och jag ser fram mot fortsättningen.

Mimmi Hek sa...

För dom som gillar öl är ju Tjeckien ett paradis. Ett billigt paradis. Soppa i den värme? Nja, kanske inte min melodi.
Kram

Anneli Mellstrand sa...

Välkommen hem , kan tänka mig att ni haft det hett om öronen .........
Hoppas inspirationen är på topp nu efter en hel vecka utan stansar charms papper och sax........

Vi hörs av
Kram
//anneli

Galenskap och lite allvar sa...

Här var en som varit på långresa....så mysigt ni verkar haft det! Jisses vad soppa du har ätit, antar att du inte bjuder gubben på ärtsoppa eller grönsakssoppa ännu på några veckor...hahaha

Vilka roliga statyer du tagit kort på. Och jag kan tänka mig att invånarna hade lika roligt när du försökte visa vad du menade med "pyssel" och annat. Skulle varit kul att se dig.

Välkommen hem vännen, snart ses vi kanske?

Kraaaaam Veronica

Pixi sa...

Underbart!!=)

Lotta W sa...

Hej och tack för din goa kommentar hos mig.
Härligt med resor och utflykter av allehanda slag. Man skapar nya minnen att bära med sig.

Låter inget vidare med varma soppor i värmen, men man får ta seden dit man kommer såklart.

Vi ses när tillfälle ges framöver, kram Lotta

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken häftig semester! Och vilken värme! Tur dom har kylda drycker och glass! Och soppa, det kan vara riktigt gott i värmen.
Hänger gärna med till Tatrabergen!
Agneta kram

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Tack för de berömande orden, stärker verkligen självförtroendet!

Vilken intressant resa du varit på men vilken värme!!Pallar jag inte med, tur det finns öl och glass....

Intressant att få se pysslet i Tatrabergen?

Kram
PetterCarin

Margareta sa...

Härligt med semester! Det vore ett bra resmål för oss, som är "soppomaner" ;o)
Ha det gott! Kram!!

skapa och inreda sa...

Vad roligt att få se alla fina bilder du har tagit under semestern.
Vilken värme! 41 grader låter inte så behagligt förstår att ni behövde svalka er med något gott att dricka.
Kram
Annika

Maria sa...

Härligt med en semesterresa och få se lite annat än Sverige.
Kramen

Birgitta sa...

En alldeles för varm resa för mej. 41 grader låter som i en bastu och jag förstår att det gick åt mycket dryck då.
Kram Birgitta

Soulsister sa...

I Zakopane har jag en del av min släkt och Tatrabergen är OTROLIGT vackra!

KRAM