Sidor

torsdag 30 augusti 2012

Sakta men säkert.........

.....mognar mina tomater vid garageväggen. Inne i växthuset är det full fart . Vi äter och äter och känner hur vi fyller kroppen med nyttigheter. Den allra , allra godaste är den lilla minitomaten CHIELEGA. Den är som små godiskulor. Kommer ni ihåg ifjol ??? Då plockade jag ca 750 tomater på den plantan. I år har jag inte räknat tomaterna ,men jag kan konstatera att det är inte lika stor skörd nu som ifjol.
 
Här ser du en av mina nya sorter...MINIROSE, lite rosa och jättegod.



Den här är också ny för i år och heter MIRABELLE. Omogen ser den ut som ett krusbär, mogen är den knallgul .




Gul , fast svagt gul är favoriten SNOWBERRY som gav jätteskörd ifjol, men inte i år.




En annan favorit är CHOCOLATE CHERRY och samma gäller för den som den förra. Det är väl så att vädret, solen spelar en jättestor roll för tomatodling...det är faktum.
 




När Skapa och inreda idag skrev om sin sköna stund tänkte jag .......just så ska man unna sig lite oftare. En avkopplande stund med en virk/stickning i händerna , titta ut över åkrarna, se hur bönderna jobbar på med sin skörd ( !!), lyssna på radio ...och så lite fika. Och igår blev det nyttigt fikabröd till min sköna stund.  Se här !!



Jag virkade beskrivningen ur boken Stickcafé, men jag tyckte att kakan blev för stor, så jag rev upp och började om efter egen känsla. Då blev den perfekt.
 
Ibland när man rotar i "färdiga-kort-lådan" så ligger där några rackare som ser lite "taniga " ut. Nu är de piffade och ser något mer attraktiva ut.Tycker jag i alla fall.




Hoppsan.... ett höstkort !!!


Nä här är det fortfarande sommar, åtminstone varannan dag. Sol, värme och underbara sommarblommor längs vägkanterna. Men det gäller att njuta av det så länge det varar.
 
Nu har jag börjat packa !! Nä, inte resa bort ännu, bara några km , dit vi ska ha vår första scrapträff för hösten. Hela lördagen med skapande, glada skratt och kreativt kaos . Det är som en vitamininjektion !!
Bor du i närheten och vill vara med oss är du så välkommen.
 

14 kommentarer:

SusanLotus sa...

Jag tycker att korten blev superfina! Och det där om hösten och löven ska jag komma ihåg.
Ha en kul scrapträff!
Kram

Anneli Mellstrand sa...

Korten är kanon fina lite piff på saker och ting blir det som nytt.......... ska nog börja packa jag med , göra lite kit hmmmmmmm..

Du min skapare så kul det ska bli på Lördag
Hörde att någon skulle ha med en överraskning jissis så spännande .......


Kram
//anneli

Maja sa...

Tomaterna ser så mumsiga ut! Korten var ju fina, men jag vet precis vad du menar med att piffa till :))
Låter så kul med era scrap träffar! Hur många är ni?
Kram!

Skaparglädje sa...

Jag har bara skördat två färdiga tomater än, men jag har mängder men gröna, aubergineplantorna vissnar i växthuset. Inget bra odlingsår alls hos mig.
Kram!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Jisses vad många och fina tomater du fått:))
Så härliga dina kort blev, kul att piffa till dem:)

Smaskiga kakor du virkat:))

Hoppas ni får en trevlig scrappdag på Lördag:))))

Må så gott, och var rädda om varann

Carina sa...

Härligt med så mycket egna tomater, MUMS!!
Kul med träff, vi har också träff i helgen men jag ska inte fara, tiden räcker inte till:(
Trevlig Helg
Kramisar

Margareta sa...

En snabbis per Iphone så du slipper leta i onödan - min textstämpel var från Slöjd Detaljer (du skrev nåt annat i din kommentar)
Återkommer med kommentarer per dator sen - det här är så "obekvämt"!

Iffa ...... sa...

Åh, vad härliga dina tomater ser ut, vad duktig du är!!
Själv har jag en ganska stor planta på balkongen. Finns en del tomater på men de är fortfarande gröna så frågan är om de hinner bli röda. Kan inget om sånt men jag får väl vänta och se helt enkelt, om inte annat har det varit så kul att följa den och se den växa och börja få tomater =)

Vicka helläckra fikabröd du virkat, inte många kalorier där inte,hihi.

Fina kort du gjort!!

Kram!

Vform sa...

Åååå, så mycket tomater och sååå många sorter!!
Vi (sonen) har gurkodlingar, men ibland "smyger" sig någon tomatplanta in och ger massor med frukt!
Gottigott ...
Härligt med värme fastän höstrusket kryper närmare ... men visst är det skönt det också!!
Ha en trevlig helg med dina vänner!
KRAM Vivan

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Vad mycket tomater du får, här har vi en enda planta på altanen och det är endast gröna fortfarande, förra året fick vi jättemånga + att jag syltade en massa också. Sol och värme saknas!

Så fint du piffat till korten, de var säkert fina innan men man kommer hela tiden på nytt.
Så fint med de virkade "dammsugarna" mums!
Låter roligt med scrapträff, ska själv på en "scrapmara" i oktober, det är "Scrapbookeriet" i Derome som ordnar, ska bli så roligt!

Ha en fin lördag!
Kram
PetterCarin

Mimmi Hek sa...

Även här håller tomaterna sakta på att mogna. Vi har också Chielega och tycker den är supergod. Har också märkt att vi skulle behövt mer sol för att komma upp i samma skörd som i fjol.
Kram

Lotta W sa...

Önskar dig en trevlig o kreativ scrapträff med dina vänner på lördag.Fina piffade kort du visar för oss.
Tomater är gott och egenodlade smakar gudomligt. Förstår att skörden blir mindre denna sommar beroende på vädret.

Gubben o jag styr kosan mot Österlen o Malmö i helgen, ska bli mysigt.
Kram Lotta

myrica sa...

Vilka fina tomater du får, min är då så sega, jag undrar om dom hinner mogna innan det blir för kallt.
Så söta kort, jag gillar höst för färgerna är ju så himla fina.
HA en trevlig helg.
kram

Carina sa...

Hej!
Här fanns det mycket att "gotta"sig åt.Tomaterna verkar jättegoda och den virkade dammsugaren likaså!
Ha,en trevlig helg!