Sidor

tisdag 7 augusti 2012

Stenmurarna i Småland....

....är nog unika . De finns överallt och kan vara smala eller breda, låga eller höga. För några veckor sedan kom en bil med ett par män med grästrimmer i händerna. De röjde utmed våra stenmurar längs vägen flera mil bort. Bort med högt gräs och sly och fram kom stenmurarna så att alla kan se dem. Man kan inte låta bli att tänka på vilket arbete de gjorde förr i tiden med att bygga dem. Hur orkade de ???


Kolla här så bred stenmuren upp till grannen är.



Nu ska ni få se en del av vår. Så här ser den ut från vägen ............................


......................och så här från insidan. Den sluttar  och det är nog ovanligt. När vi skulle bygga vår garageinfart för många år sedan hade Länsmuséet lite att säga till om när det gällde denna sluttande stenmur.  Taklök och andra stenpartiväxter plus kaprifolen har alltid växt på den. 


På tal om växter som är små och växter som är större......då får jag visa mitt senaste rabarberfat som är STORT !!! Ja... ni ser min lilla sko där i kanten. Nu har jag lärt mig att dutta på olja på bladet med en svamp innan jag lägger på betongen och då drar man av bladet så fint och det blir inga rester kvar.


Blommorna har inte haft det lätt i sommar , med mycket regn , men stockrosorna blommar fint nu. De nedersta bladen har jag klippt bort. Jag vet verkligen inte varför de blir så fula.


Är sjalen tillräckligt stor nu , tycker ni ??  Den når faktiskt nedanför rumpan på mig så jag får väl vara nöjd. Och riktigt gosig är den ju .


Jag vet inte om det här kortet är ett julkort eller ett vän-kort ? Papperet är köpt som ett julpapper med änglar på, men med mina detaljer kan jag faktiskt använda till andra tillfällen. Färgerna är inte så bra "fotade" men de är mörkbruna och rosa.



Oj vad tiden rullar på. Redan några dagar in i augusti !!

10 kommentarer:

Atelje Vävarfinken sa...

Oh, vad jag älskar stenar, din stenmur ser verkligen maffig ut.
Sjalen du virkat är jättesnygg
Hälsar Mia

Maja sa...

Stenmurarna är så fina, finns en del här i Österbotten med, men tror inte så mycket som i Småland! :) Stenrikt ställe.. ja hjälp vad arbete de hade att reda opp åkrarna från all sten förr i världen!
Fina bilder och kortet är ju ett "allround" kort :) Fint!

Lotta W sa...

Sten på sten på sten- ja det var ett styvt jobb och bygga upp stenmurar en gång i tiden. Brukar beundra Ölands alla kalkstens murar åxå- meter på meter......

Din sjal ser så underbart skön ut, kan behövas framåt höstkanten eller kanske redan i augusti när kvällarna blir lite råare.

Visst finns änglar!!! Jättefint kort du tillverkat.

Kram till dig vännen fr Lotta W

Anna sa...

Så fin stenmur ni har i trädgården. Javisst är det imponerande. Och att de håller sig så bra fortfarande. Fint kort. Tycker inte det känns utpräglat juligt. Så det funkar nog att ge nu med. Sjalen ser jättemysigt ut.

Kram Anna

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Ja vi har verkligen fina stenmurar här i Sverige.Tänk vilket jobb de gjorde. Eran är ju jättefin och med alla vackra blommor på:))

Jisses vad stort rabarber blad du gjort, jätte fint:)) Det måste väl vara tungt!

Stockrosorna är verkligen vackra:) och sjalen ser såååå gosig ut:))

Kortet tycker jag att du kan ha som både och, snyggt är det ju oxå:)))

Må nu så gott, och var rädda om varann

Kramizar Marie

nattugglan sa...

Fina stenmurar.. säger som Maja..det finns en del här oxå, men inte så många som i Småland skulle jag tro...Och visst va det mycket jobb med dem.,,jisses säger jag va de sku ha kånkat sten..med häst o kärra, säkert. Fina blommor.. ja fy va regnet ha ställt till med..mina petunior som är i amplar.. de ha vissna ner.. ha fått för mycket vatten..o sen fick de löss.. ha aldrig sett löss på en petunia förr..Fint kort.o härlig stämpel.

nattugglan sa...

glömde att säga att sjalen va såå fin o passligt stor skulle jag oxå tro. den ser så mjuk ut.Och rabarberbladet va STORT..visst är de fina!

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Vilka pampiga stenmurar och vackra också. Är imponerad av att de kunde bygga upp dem och allt slit med att få bort all sten från åkrarna!

En jättefin sjal!den kommer ju tillpass nu när det är så kyliga kvällar. Och ett så fint kort, det passar ju ju året om.

Har ett tips på vinbärstjuvar, kan det vara rådjur? Vår granne har en vinbärsbuske på en tomt inte långt härifrån och precis vartenda vinbär är borta. Det kommer dit rådjur så hon trodde det var de. Läste i GT också att en kvinna satt i köksfönstret och såg rådjur äta krusbär på hennes krusbärsbuske. De fördjupningarna som var i jorden kan kanske bero på att de stått på "knä" med frambenen för att komma åt alla bär? Såg älgkalvar i höstas som gjorde så när de gick här utanför och betade.

Ha en fortsatt fin sommar.
Kram
PetterCarin

Anna sa...

Kortet var ju så vackert och vad bra det kan man ha när som.
Kram

Black Iris sa...

Såna här stenmurar älskar jag.. Jag försöker få till en här på torpet men det finns så lite stenar som passar häromkring.. Jag vill ju ha de där rundade stenarna men här finns mest skiffer från berget och det är så kantigt..

Kram Maidi