Sidor

fredag 3 augusti 2012

rött orange gult grönt blått indigo violett

Vad blir det ?? Jo, naturligtvis regnbågens färger. Häromkvällen fick jag se denna fantastiska syn , en halvcirkel och riktigt starka färger. Man brukar säga att det ligger en skatt där regnbågen når marken.  Hmmm....ena änden gick ner mitt på järnvägsövergången där borta och den andra precis bakom kyrkan !!!!!!!!! Var är skatten ?????  Men den vackraste regnbåge jag någonsin sett var det.



Nu måste ni titta in i mitt växthus. Mina tomater börjar så smått att mogna och vi har redan ätit några.Smaken är oslagbar. Plantorna är fulla av tomater som ni ser och hoppas nu inte att alla mognar samtidigt. Då blir det stressigt att äta dem. Men vi brukar dela med oss till familj och vänner. Ifjol la jag förresten ner påsar med hela tomater i frysen. De har jag använt sedan till tomatpajer. Funkar perfekt.
Klicka på bilden !!!



I frysen ligger redan många liter blåbär . Tomater + blåbär...jisses vilket förråd av antioxidanter m.m.



Men vad 17 är detta ? Har hon en kaktus i växthuset kanske ni undrar.


Nädå....det är första gurkan för i år. Den ser verkligen farlig ut med alla sina taggar. Kinesisk slanggurka heter den. Får väl ta det riktigt  försiktigt när vi ska smaka den.

Sådärja...nu är bilden rätt också . Jag skojade ju  bara.



Ni måste se en av mina Zinnia en gång till. Så otroligt vacker med sina stjärnor i mitten. Inte undra på att den får besök titt som tätt.


Det blir inte så mycket scrappat nu när solen tittar fram dåochdå och det är OS på teven på kvällarna. Men här är i alla fall två bokmärken till. Den här gången satte jag på  passande ordspråk :
" I en bok står det mesta mellan raderna "
och
 " Läsning är för själen vad motion är för kroppen"
Vilket perfekt projekt för spillpapper. Behövs bara ett papper 8,5 x8,5 cm och så några bitar mönstrat papper och någon dekoration. Kantstans sätter lite extra piff på den.


På tal om böcker har jag streckläst Jakaranda av Tamara Mckingley. Streckläsa gör man ju när man älskar berättelsen. Den utspelar sig till största delen i Australien. Rekommenderas. Har också läst Annika Östbergs "Ögonblick som förändrar livet". Det gjorde det sannerligen.

9 kommentarer:

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Så vacker regnbågen var:)
Jisses vad tomater ni kommer att få:))

Slangurkan ser verkligen farlig ut;) Zinnia blomman är verkligen vacker.

Jag gillar dina bokmärken, jätte fina:))

Hoppas nu ni får en fin helg:)

Kramizar Marie

Snäckskalsdalen. sa...

Regnbågen, ja, så vacker den var!
Och oj vad det växer och ta det försiktigt med den där kinesiska gurkan........
Agneta kram

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Så mycket tomater, härligt med egenodlade såna! Har en planta själv på altanen och det kommer mer och mer som ska mogna och bli röda. Förra året hade vi en jätteplanta och syltade in de sista gröna, också gott.

Vacker blomma, härlig röd färg, och vilken häftig gurka, har aldrig sett innan. Och fina bokmärken, har gjort ett och det fick grannen direkt, ska göra lite fler, bra att ha spillbitar till dessa.

Nu blir det att skruva ihop en hurts, ska lägga scrapsaker i den så jag får plats med datorn på mitt pysselbord. Förstår inte, det blir mer och mer saker på det bordet, vem skaffar hem det?

Ha en fin helg!
Kram
PetterCarin

Galenskap och lite allvar sa...

Vilken fin bild du fick på den härliga regnbågen! Du får väl ge dig ut och leta, kanske hittar du skatten nån dag...

Mitt nästa projekt får nog bli såna där bokmärken. Gillar dina mycket!!!

Här gick det åt pipsvängen med tomaterna, bättre går det med paprikorna som börjar få fin färg. Men snyft...mina tomater...suck

Cool gurka...

Kraaaaaaam vännen!
Veronica

Anna sa...

Så läckra och härliga tomater så gott att odla själv.
Kram

citronlime sa...

Åh vilken lyx med växthus. Vi har pratat om att bygga ett av våra gamla fönster, var smarta nog att spara de när vi bytte fönster i vintras :)

Kram Linda

Maria sa...

Det är så vackert med regnbågar det är något speciellt. Vilken rolig gurka hoppas den smakar bra, jag har en tomat planta och snart kan jag plocka den första tomaten.
Ha de bra/kram

myrica sa...

Vilken häftig gurka, var den god?
Ja nu börjar jag villja sätta mig att göra lite kort.. det kan nog bero på att det regnar mycket här.
HA det gott
kram

Pernilla ~Pillan~ sa...

Vilken härlig bild du fick på regnbågen! Och underbart med så mycket egenodlat i frysen. Finns d ngt härligare än att ha blåbär på vintern som man plockat själv?