Sidor

torsdag 21 juni 2012

Blåast av allt...............

Det här är väl det blåaste av blått, denna ljuvliga midsommarblomma som egentligen är ett ogräs.
Min älsklingsblomma och enda blomma i min brudbukett för många år sedan.



Jag kan inte låta bli att tänka på Majas visor och speciellt bokstaven B . Så här är den :

 Blått är mitt hårband, blå är min kjol,
blåa är blåbär, blå är viol.
Havet är blått och himlen är blå,
men blåast av allt är nog blåklint ändå.

Hos en bekant till familjen såg veteåkern ut så här. Med hans välsignelse fick vi plocka så mycket vi ville. Gissa om vi njöt !!!!!! Midsommarblommorna är i "hamn" !!!


Denna underbara sommardag, med sol och bara lite lite vind fick jag även syn på

 ÅRETS FÖRSTA TOMATER (gröna förstås )

 Jippi !!!!!

 

I landet bredvid växthuset pågår ett krig mellan skatorna och mig om att få mumsa på jordgubbarna. Idag kom det upp skrämselvimplar. Hoppas att de skrämmmer !! För..............

Jordgubbarna är MINA !!!!

 

I vår trädgård blommar nu ...precis i rätt tid,  också prästkragarna. Tänk att alla blommor vet precis när rätt tid är. Hur vädret än är och har varit !!!!!




Jag har satt några prästkragar på min nya sjal med kärleksknutar. Jag hittade dem i mitt scraprum De ska få sitta där över midsommar. Sen tror jag att jag ska virka några olika blommor och sy fast på riktigt. Eller vad tycker du ???


Nu laddar vi för midsommarafton, den alldeles traditionella.. Jag tror att min man är lite nervös nu.Ska det bli några nypotatis i hans hinkar eller ska han få rusa iväg till affären och köpa ? Vi får väl se. Kanske bäst att hålla tummarna för att han har lyckats...........



Hur som helst blir det en riktigt

GLAD MIDSOMMAR från oss till er alla !

15 kommentarer:

nattugglan sa...

Glad Midsommar till er oxå.. från ett soligt Österbotten med +15 på mätarn..det blir väl lite varmare sen idag...blåser gör det oxå..men det är bättre åt de jävla myggen som jag hatar.. vi har nått som heter krank här..o suger blod.. ni har säkert samma men vad de heter vet jag inte.. de é inte knott..för dem va vi oxå..Fina kort du har gjort...o blåklint..hade oxå jag i brudbuketten + vita prästkragar o oranga rosor..Hoppas ni får en bra midsommar med nypotatis(färskpotatis)..

nattugglan sa...

glömde att säga att du kan virka prästkragar o fästa en några i sjalen..det skulle bli snyggt!!!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Javisst är det vackert med blåklint och prästkragar:))
Visan är ju jättesöt.

Så kul att dina tomater har börjat visa sig, snart blir de röda och fina:) Och hoppas dina jordgubbar får vara ifred:))

Dina kort är verkligen vackra och så passar de ju perfekt nu:)

Sjalen blev ju urläcker:) du kan du. Det skulle nog vara vackert med virkade prästkragar på eller små rosor:)

Nu håller vi tummarna för att Tommy får sina egna nypotatisar:))))

Nu önskar jag dig och Tommy en härlig midsommarhelg, och var rädda om varann:)

Kramizar Marie

myrica sa...

Så ljuvligt det är med dessa Blåklint och Prästkragar, man känner sig så nöjd när man få placera ut sina buketter både här och där.
Jag kolla våra potatisar, det var inte mycket under varje men till en måltid blir det nog.
Ha nu en trevlig Midsommar
kram

Anelma handarbetar sa...

Här har du en till som gillar Blåklint.
Läcker sjal.

Kram Birgit

Anneli Mellstrand sa...

Hej svejs din sjal är super fin härligt med blommorna i tycker jag ............

Jordgubbskortet skulle man vilja äta upp , läckert ................

Tror att skörden blir fullt tillräcklig ..........

Ha nu en skön Midsommar helg

Kram
//anneli

Linda-Marie sa...

Man blir alltid glad när man läser på din blogg...små ler mest hela tiden..
Trevlig midsommar
kram Linda-Marie

Anneli sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på..
Vilka underbara kort du har gjort jordgubbskortet gillade jag jätte mycket sååå vackert ...


Önskar dig en riktigt trevlig midsommarhelg.

Kraaaaaaaaaaaaaaam Anneli

Lotta W sa...

Glad Midsommar kära du!!!
Klart ni får egna nypotatisar till midsommar. Det är ju såååå gott.

Blåklint är så vackert o hör midsommaren till. Får köpa när man bor i stan, men det går ju.

Fina kort o sjalen är underbar.
Kram fr Lotta W

Mimmi Hek sa...

Glad midsommar till er också!
håller tummarna för att det blir päror i hinken.
Tror också att det kan bli fint med några virkade blommor i sjalen.
Kram

Birgitta sa...

Jag önskar dej en trevlig midsommarhelg och hoppas du får sol och värme.
Kram Birgitta

Lotusblommans vardag sa...

Glad Midsommarhelg önskar jag dig!
Kram.

Susanne sa...

Åhh så många vackra foton och fina kort... Önskar dig och hela familjen en riktigt härlig midsommar!!! Kramizar Susanne

Gunilla sa...

Ville bara önska Glad Midsommar/Kram

SusanLotus sa...

Jag tycker att det skulle bli jättefint med virkade blommor på. :)

Kram