Sidor

söndag 15 juni 2014

De vilda blommornas dag.

Jo så är det. Idag var det "De vilda blommornas dag " och jag har läst i tidningen att det har ordnats naturvandringar både här och där.

 Jag är verkligen förtjust i vilda blommor. Det sitter i sedan jag var barn och min mamma och jag hade våra speciella ställen. På morronpromenaderna med Ajax har jag ofta en bukett med mig hem . Och den kan se ut som den här på bilden, som jag har plockat.


Men jag tycker också om blommorna i trädgården. I stugan har min nya clematis precis slagit ut. Den heter PINK FANTASY och visst är den vacker.


Vår båt har också blivit vacker idag. Tänk vad lite färg kan göra. Nu kan vi "ro över viken och se vad som finns ". Kanhända blir motorn också färdigrenoverad innan sommaren är slut.
 Men det går lika bra att ro .

Till vänster halvvägs målad och till höger . . . .  FÄRDIG !!!!!


På loppis fastnar jag ofta för glada saker, som de här besticken jag hittade nyligen. Riktiga sommarbestick. 
Det får bli Invigning i midsommar i stugan !!


Veckan som gick blev ett ihållande firande med student, bröllopsdag ,skolavslutning och två födelsedagskalas. Ibland kan det verkligen klumpa ihop sig. Det har varit jätteroligt.
Inte undra på att jag fick scrappa ett par extra bukettkort till blommorna. 


Käre grannen som alltid ställer upp för oss fick det här kortet. 
Han är verkligen en skogsmänniska så kortet var perfekt.

Papperet är från Maja design, stämplarna som jag har embossat är från Creative
expressions och det är också blad dien. De köpte jag på mässan i London.

Utmaning :

Mitt i allt firande hann vi också ta en tur till skogen och kolla läget . Jag läste på  AGNETAS  blogg att hon till min förvåning hade plockat kantareller . Vi hann knappt ur bilen förrän vi fick se att det lyste gult i kanten.

 JIPPI !!! 

Det blev en efterlängtad kantarellmacka till sonen , som oftast får nöja sig med burkkantareller där borta i UK.


Och idag blev det världens godaste jordgubbssylt i grytan. 

Receptet hittar du HÄR.

Fläderblommor smet jag in till käre grannen och klippte av.
Det är dags nu, så varför inte prova detta. Jag fryser burkarna och sylten är lika god när jag tar upp den. 


Det är inte utan att jag fäller en liten tår nu och får en gnutta separationsångest,om jag nu ska ta i lite.
 För nu är det dags att ta avsked av familjen i NORGE/DANMARK
 som jag "levt" med i 40 veckor = en bok i veckan.

 Det är fantastiskt att hitta böcker som är så "mittiprick".Det här är precis det jag gillar att läsa om, 
en familjs liv och leverne under några generationer. Och det har inte varit utan dramatiska händelser ska ni veta.
När bokbussen kommer härnäst ska jag få två förslag på nya familjeserier.
Hoppas hoppas någon är  lika bra !!!


Nu är det dags att ta klivet in i midsommarveckan och om några dagar är det faktiskt sommarsolståndet ,då dag och natt är lika långa. 

Ha en skön midsommarvecka !!

12 kommentarer:

nattugglan sa...

Jag va också på en konfirmatrion igår,,men jag fick åka ensam för gubben o Leif tog AIV..det gäller ju att hålla igång maskinerna då det håller opp.. har lovats regn idag:O( Redan kantareller..tror inte det skulle finnas här.Fina kort/tags...

Unknown sa...

Jag älskar också att plocka vilda blommor och gräs. Det blir vackra buketter. Naturligtvis är blommorna i trädgården inte att föringa. Vackert det med.
Vilka härliga kort!
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Skaparglädje sa...

Mycket festande hos dig, ibland klumpar det ihop sig. Tänk att vi redan är inne i midsommarveckan, hur ska man hinna bli klar med allt den här veckan. Gäller tydligen att planera.

Fina bestick har du köpt och lite färg på båten gjorde susen.
Kram från Anne-Lie

onkis sa...

Visst är det vackert med alla slags blommor, fast ängsblommor är så härligt att gå ut och plocka :)
Vi va ute igår kväll och plockade ett par nävar kantareller, sonen fick dom på smörgåsen så han va så nöjd :)
Postar din vinst idag.
Kramar!

Maja sa...

Som alltid så mycket fint att se i din blogg! Oj oj redan kantareller!! :) De kommer i slutet av juli här i fall det nu blir nåt regn i sommar. Gräsmattan har redan börjat torka, inget regn fast än hur de lovar men det ska tydligen komma till midsommar :(... då får det gärna hålla sig borta med!
Kram Maja

Snäckskalsdalen. sa...

Du är en riktigt mamma du som gör din son en kantarellmacka! Tidiga och goda är dom. Att plocka vilda blommor har var och är en av mina älsklingssysslor på sommaren, det blir så fint! Och det ser man verkligen på din bukett!
Ja, det är märkligt så mycket evenemang det är vid den här tiden på året....men roligt är det!
Agneta kram

Huset bakom lindarna sa...

Ja vägkanterna svämmar nästan över av vackra vilda blommor nu, jag ångrade att inte kameran var med på min promenad idag. Men några kantareller har jag inte hittat (det händer knappt att jag hittar dom när det är högsäsong).
Ej har vi blåbär i skogen här heller, tråkigt. Verkar bli ett dåligt bärår även i vår trädgård!
Ha det gott!
Finas mammis

myrica sa...

Ja du dessa vackra blommor som är nästan överallt om man bor så att det finns, och den turen har jag,
jag tycker så mycket om att kunna spatsera iväg och plocka sig en bukett, och det är lika fint varje gång.
Ha en solig dag
kram

Maria sa...

Idag kom Leo hit med en bukett vilda blommor till farmor som han hjälpt till att plocka. Jag får nog ta mig till skogen någon dag och se om det finns några kantareller, dom som får blommor med så fina kort blir säkert jätte glada.
Önskar du får en finfin midommar/
kramiz

Lotta sa...

Vild o vacker!! Visst är alla naturens vilda blommor o gräs vackra. Gratis dessutom.
Mums den sylten verkar supergod, fläder är ju så gott och jordgubbar likaså.
Kantareller är ju inte fel heller!!

Önskar dig o familjen en riktigt härlig Midsommar helg, kram fr Lotta med sambo

Lotta sa...

Vild o vacker!! Visst är alla naturens vilda blommor o gräs vackra. Gratis dessutom.
Mums den sylten verkar supergod, fläder är ju så gott och jordgubbar likaså.
Kantareller är ju inte fel heller!!

Önskar dig o familjen en riktigt härlig Midsommar helg, kram fr Lotta med sambo

Ulla sa...

Så vacker bukett av naturen. Visst är det mycket firande nu, tur man är händig med korttillverkning för i affären är korten så dyra och inte är de snygga heller.
Vackra bestick.
Kram Ulla