Sidor

torsdag 26 juni 2014

Smultron på strå . . . .

. . . . . . kan det vara mer sommarkänsla än så.
 Man får en sådan där nostalgivibb om barndomens somrar. 


Jag har faktiskt plockat en halv liter smultron idag , på det där vanliga stället du vet borta i kröken !!!
 Hihi ! Nä du vet ju inte . Det är ju MITT ställe.

 De här smultronen åker ner i frysen och kommer fram på julafton då vi lägger dem på "tomte"gröten. Smaskens. Det är en tradition som vi haft i många många år.
 Jag brukar ha lite ångest runt midsommar om jag ska hitta tillräckligt, men som du ser . . . .  i år kan jag pusta ut. PUHH !


Nu är det dags för rosorna !! Den fantastiska rosen vid vedskjulet blommar otroligt i år igen.
Den trivs bättre där än vid altanen där den stod innan.

Och titta på min LUCIAros,som lyser så vacker. Den är jag väldigt glad för.

Och visst är potatisblommor också vackra , fast det tänker man inte på. 


Det jag är mest nöjd med i mitt trädgårdsland är kryddlandet . Det är fullproppat med oregano , olika salvia, citronmeliss, olika timjan, gräslök och libsticka. Visst är det fint !!


Tomaterna vid garageväggen har bättre fart i år än i växthuset. Det beror säkert på att de får så mycket regn, 
Tror ni att jag kan vara optimist när det gäller den sibiriska björnbärsbusken ??

 Jag har aldrig "sett på maken " så många "bär" !!!!!



Det har varit ett "himla" regnande och åskande här . Sladdarna till datorn åker ur och i. 
Häromdagen, en sådan där regnig dag, tog jag en sväng till en loppis några mil bort, där jag aldrig varit. 

Mitt i skogen där det låg ett par hus fanns en STOR lada och "du milde tid" så fullproppad med kartonger och prylar och möbler.  . . . . .  .Kartongerna, från golv till tak  var inte upppackade utan man fick kliva och lyfta och rota själv. Rena julafton för en loppisletare. Jag insåg snart att jag behövde en rejäl ficklampa och två extra starka armar, men . . . . . 


. . . jag hittade i alla fall den här. Och nu är vi på nostalgiavdelningen igen .Femtiotal tror jag . Och porslin !! 


Det här Bergdalatrollet gick jag inte förbi. Häftigt !!! 
Jag träffade en annan letare där , som hade två starka extra armar med sig för hon visste.
 Hon berättade att hon , sedan barnen flyttat hemifrån, håller på att inreda ett rum i bara 50/60talsstil. Hmmmm!
En konkurrent alltså. men lådorna var hur många som helst.


Inspirationen till korttillverkning tunnade ut efter alla studentkort, men ett par nya har jag gjort. Det här passar väl bra till vädret vi har, för det är väl i regnväder fisken nappar bäst. 



Allra helst vill man väl ha det så här nu på sommaren. Vilket ljuvligt papper , eller hur ?!


utmaning :

Men det fina vädret kommer nog. Längre fram !!!

13 kommentarer:

Jenn Borjeson sa...

Oh your teddy bear card is precious, but our challenge at Wicked Wednesday is for ATC's only (mini pieces of art that measure 3.5 x 2.5 inches). Please do try again! :)

Jenn Borjeson sa...

Oh your teddy bear card is precious, but our challenge at Wicked Wednesday is for ATC's only (mini pieces of art that measure 3.5 x 2.5 inches). Please do try again! :)

Judith sa...

What a delicious post Eva! - those strawberries look fabulous - they wouldn't make it to my freezer lol. Such lovely cards too those little bears are so cute and a wonderful colourful card - you had a good day : ) xx

Margareta sa...

Åh Eva, det märks att du bor såå mycket längre söderut!!
Våra smultron är inte mogna än - mer än något enstaka - hittade två (2) när jag gick till postlådan i morse.
Ordning i kryddandes har du också!!
Ja det har jag i kryddgrönas hemma i Gävle ( eller hade i alla fall när jag åkte hit till Björkebo) men här har jag inte orkat ta itu med virrvarret än :(
Myntan och libstickan vill så gärna ta över hela pallkragen, men oreganon, gräslöken och timjan ger dem en match - och så kvickroten förstås. såg t o m lite klöver och ett vildhallonstånd ;-)
Måste ta mig en rejäl stund där när det håller upp.
Fina kort visar du också - och glastrollet känner jag igen - det bor ett hos min dotter som flyttade dit när min mamma dog.
Hoppas du får bättre väder till helgen!
Här ska vi fira min 70- årsdag på söndag med Åsa m familj, men sen på själva födelsedagen flyr jag fältet till okänd ort!!
Kram på dig!!

onkis sa...

Men va gott med smultorn :)
Men på tomtegröten, det har jag aldrig hört talas om förut, rolig tradition.
Vilka fina kort du har gjort, det är bra pysselväder nu när det regnar och åskar :)
Kram!

Amy A sa...

Adorable cards! Love the teddy bears fishing! Perfect for our Summer\Beach theme! Thank you for joining us at Sparkles Monthly Challenges this month and Good Luck. We hope you join us again.

Amy- DT Sparkles Monthly Challenges
{Lil Cutie Creations}

Unknown sa...

Härligt med så mycket smultron. Ja jag håller med dig, det blir en nostalgitripp till barndomen med smultronstrå.
Underbara bilder du bjuder på idag. Vackra kort som alltid.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Maja sa...

Mmmm smultron! Jag plockade lite på midsommar aftonen i år med,till glassen. Underbara blommor/krydd trädgård du har och korten var mysiga. Har samma papper som du använt till båda och kul se hur andra använder sina papper :)
trevlig helg!

Winkel's Crazy Ideas sa...

Som vanlig så mye vakkert hos deg Eva og jeg nyter dine innlegg. Vi har akkurat vært en uke i Sverige, så trivelig på den Svenske landsbygden. Klemmer Pam

myrica sa...

Men så härliga växter, rosen var ju så himla fin, jag har en liknade som oxå har en sådan stark färg och klättrar mot husets vita, och där är många knoppar, väntar och jag väntar på att dom ska spricka ut.
Ett sådant glas troll hade min mamma men vete katten om det är sönder eller ligger någonstans.
Ha en fin dag
kram

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Åh! så vackert det är med smultron på strå:) Jag kommer ihåg när jag var liten så brukade min pappa göra sådana åt mig:))
Härligt minne:)
Jag har låtit mina smultron plantor sprida sig i några år, och i år blir det jätte många stora härliga smultron:)) Jag äter av dem varje dag:))

Så vackra dina rosor är:) Våra vita har precis börjat slå ut:) Men ska det regna så här mycket nu ett tag så blir de snart förstörda av regnet:((

Ditt kryddland var rejält och var mycket björnbär du kommer få:))Hoppas tomat skörden blir lika lyckad:))

Det var en rejäl loppis du var på, så spännande att bara få rota omkring i lådorna;) Fina fynd fick du ju med dig också:)

De båda korten du gjort tyckte jag mycket om, blompappret var ju såååå fint:))Lycka till i utmaningen.

Här regnar, åskar och blåser det rejält ute just nu:((

Må så gott
Kramizar Marie

Huset bakom lindarna sa...

Ja det vackra vädret längtar jag riktigt efter nu, men det tycks visst vänta på sig ett tag till. Jag har också plockat smultron flera gånger, men blåbär finns inte här. Jag får hoppas på hallon istället. Dina tomater ser fina och stora ut, mina vill inte växa i år. De jag vann hoppas jag på men de blommar inte ännu. Men de kommer väl snart för nu har de fått komma ut!
Vilken underbart mysig loppis du varit på!
Ha en fin helg!
Kram/Finas mammis

Ulla sa...

Så fin trädgård ni har, härligt att du plockat så många smultron kan förstå att det smakar gått till gröten.
härliga kort du också har gjort.
Kram Ulla