Sidor

torsdag 2 september 2010

Har du sett herr Kantarell......

Nja....herr kantarell är det kanske inte , utan snarare barnen kantarell. Men vi kan ju kalla dem
delikatesskantarellerna !

Jag drömmer fortfarande om att hitta det där optimala kantarellstället , ett sådant som man ser på bild. Näst äldste sonen har en otrolig förmåga att sniffa upp var kantarellerna växer. Han kan visa upp en hel kasse ibland. Jag unnar honom verkligen det.



Man kan ju också plocka andra svampar och då blir det mycket mer , men..........................nä jag gör inte det. Är inte alls så säker på svampsorterna. Bäst att hålla sig till de knallgula.

MEN VAD ÄR DETTA !!!!
Man blir ju riktigt irriterad på dessa odjur, vildsvinen. Hela skogen var upprotad där jag gick. Det är nästan så man tycker det är lite obehagligt att gå där ensam. Tänk om de kommer rusande en hel flock !!!! Hujedamej !!!!!!!!! Min man säger att det är ingen risk, bara man inte kommer mellan en sugga och hennes kultingar. Hur ska man veta det ????????????????
Hur som helst fick jag ihop en liten påse med de små delikatesskantarellerna och en normalstor. Nu får det bli smörstekta kantareller med hackad persilja på rostat bröd ikväll. Hur låter det ?????????

Morronpromenaderna den här veckan har varit rena energikickarna. Man vill bara gå och gå och njuta av solen och naturen.

Ajax måste gilla de här promenaderna också. Han sniffar och spanar . Nosen går i backen mest hela tiden. "Det går ju inte att missa ett harspår eller annat spår förstår du väl matte !"


Vi såg inga vilda djur , men hälsade på några nyfikna kalvar.


Dagens kort blir såklart med svampmotiv. Och en hösthälsning !!!

Fast från mig blir det än så länge sensommarhälsningar ......ända till dess att jag får ge mig !!!!

Gå ut i solen så fort du har möjlighet när den tittar fram. Det gäller att lagra för vintern .

9 kommentarer:

Lindha sa...

Kan ju inte låta bli att dra på munnen då jag läser rådet från din man...=) Hur ska man veta om man kommer mellan suggan och kultingarna? Haha! Bara att hålla tummarna då, gissar jag!
Visst går vi väl en härlig årstid till mötes? Klar luft och härlig höstsol, gillar hösten skarpt!
Hoppas att kantarellerna smakar!!!
Kram Lindha

Maria sa...

Härlig kantarellskörd! Oj, vildsvin - då skulle jag nog gå omvägar!
Fint höstkort! Håller med dig om att jag hellre vill säga sensommar.
Kram!
Maria

Jenny sa...

Nosen i backen på Ajax hela tiden säjer du!?

Anmäl er till en kantarellsök-kurs och visa Sonalyckan! Hehe...

Smörstekta...mmmmm....

Fint kort har Du gjort också!
Kram, J.son

Ellis sa...

Åh vad hungrig jag blev nu! =)
Jättefint svampkort!
Kramar

Soulsister sa...

Skogens guld, mums!!! Tänker stoppa dessa i en västerbottenost paj imorgon.

Må gott
kram

Tigris Predikantan sa...

Den "modellen" är den jag hittat i år! Men, glad som du ... bättre än att inte hitta några alls, delikatessbollar.
:)

Black Iris sa...

I helgen ska jag också ge mig ut i skogen och även solen förhoppningsvis. Svamp är jag urdålig på så det är mest "gubben" som får ta på sig det plockandet.
Storröjning i torpträgårn är vad som annars står på min helglista.
Du hinner med så många inlägg så jag hänger inte med. Får ju läsa och titta länge innan jag är uppdaterad, men det är väl för att jag jobbar en vecka nätter och då varken orkar man eller har lust med bloggandet.

Kram på dig Maidi

Alexandra sa...

Söta kantareller! Hittade själv tyvärr en massa delikatesskantareller i skogen idag, men även en del lite större! Härligt att gå runt och emellenåt hitta lite av skogens guld! Hunden måste uppskatta sådana promenader en hel del ;)

Agneta sa...

Fina kort som du gör!
Kantareller har jag inte hittat i år.