Sidor

onsdag 11 januari 2023

Kunde inte låta bli

Precis, kunde inte låta bli att smaska på en semla så här dagarna efter nyår. 
Lika bra att ta tag i det nya året med en gång. På riktigt.


Fast egentligen startade vi detta smaskande ett par dagar tidigare, när vi spontant dök ner hos en av våra familjer. Och de råkade ha semlor till fikat. 
Vilken tur vi hade !!!


Men tillbaka till den förra semlan !! Vi fick sådan lust att ta en liten biltur i det gråtrista vädret. Och kanske hitta något glädjande. 

JAAAA !!

 Vi hamnade bara någon mil härifrån på 

TJORVEN CAFE´ i Rockneby.

Egentligen är det ett kombinerat cafe´ och museum med i huvudsak 

TJORVEN-bilar. 

Ni ser en glimt av dem här. Och kanske ni har sett en sådan hemomkring ert många gånger. 


Ska man fika här får man välja sin kopp  . Det finns en hel hyllvägg med koppar, många med stor nostalgi.


Ni har ju sett på bild ovan  vilken kopp jag valde.
 Med blommor i tankarna , mitt i kalla vintern. 

Kalla vintern . . . .   Inte är det de snövita, soliga , krispiga dagarna man förknippar med vinter. Nä, vi hamnar ofta inomhus framför brasan i värmen . 
Och Ozkar vid fötterna. 
Det är så det blir. Och vi tackar för kakelspisen som vi valde att bevara när huset en gång renoverades. GULD värd.


Så blev det en dag också ett hejdundrande födelsedagskalas för en 88åring. 

The same procedure as every year 

Digitalt för oss alltså, fast på riktigt på 

GRACELAND.


Ni som följt mig har sett detta firande förut, varje år. Man kan följa firandet via en webkamera , varje år,. . . och. . . det är så märkligt egentligen. 

Så stort på något sätt. 

ELVIS betyder än,  så mycket för så många människor att man firar honom stort varje år. Folk vallfärdar till Graceland. 
De små pendelbussarna kör i skytteltrafik upp till entre´n. 

Hans dotter LizaMarie var där och skårade tårtan. 


Jag kan inte låta bli att tänka på när vi själva besökte Graceland för många år sedan. Det var STORT. Så jag fattar verkligen. Kolla in HÄR  

Tillbaka från drömmar till vår verklighet.

Lite idottsupplevelser har vi  hunnit med , nämligen den stora fotbollscupen som äger rum varje nyår. Och där i år ett av våra barnbarn agerade målvakt åt sitt lag.

Det gjorde hon med bravur. HEJA HEJA !!!!!


Nu är julhelgerna över. Kvar har vi julpynt runt om i huset. Julkakor och julgodis i burkarna. Men etttutre är allt det också borta och vi får ta tag i 2023 på allvar.

 

Vi ses snart igen !!!


5 kommentarer:

Mamma C sa...

Gud så gott med semlor. Det vattnas i munnen när jag ser dem. Hade tänkt att äta en när vi var i Sverige men det glömdes bort.
Min svärfar var ett stort Elvis fan.
Så skönt att värma sig framför kakelugnen.
Ha en fortsatt fin onsdagskväll.
Kram Carin

Hantverkarglädje sa...

Ja semlor de är riktig smakskens men här är det nog fastlagsdagen som gäller för att få äta semlor. Visst kan vi tjuvstarta lite i alla fall. Ja du, Elvis han lär nog aldrig bli glömd tror jag. Kan knappast finnas någon med så härlig röst och även dansens rytmer i kroppen. Han blev ju kändes när jag var liten. Minns att det fanns bilder på Tommy Steel och Elvis på tuggummin så det gjorde ju inköpt av tuggummi ännu intressantare. Lyssnar gärna på hans skivor än i dag.

Myricas Farmor sa...

Så trevligt med en tur och hamna på ett fik, lätt jätte mysigt, jag får nog oxå säga att jag har ätit semla för några dagar sedan, den var riktigt god.
Jag har plockat bort all jul, det gör jag veckan efter nyår. så mitt nya år har börjat och mina tankar går till vilka blommor jag villa och vilka grönsaker jag ska odla och mm det finns så mycket man vill göra i sin trädgård men jag får ta lite i taget..... först får jag nog vänta på våren (LER )
Önskar dig en fin vecka
Kram Ingvor

lisashus sa...

Härligt med både semla och utflykt! Det gäller att hitta ljuspunkterna så här i januari.
Tänk att du har varit i Graceland!
Ja, Elvis verkar leva fortfarande!
Tusen tack för positiv och fin kommentar hos mej!
Kram
Lisa

Bibbis blandning sa...

Det första jag såg var den vackra koppen med blommorna. Undrade om det var hemma hos dig. Fick ju sen veta att man kunde välja kopp och jag skulle nog ha valt precis den du tog. Den är kanonfin!
I min garnaffär är det ju ibland stickcafé och där är det också så att man kan välja sin kopp och sitt fat. Det är mysigt.

Tjorven-bilarna kommer jag ju ihåg. Undrar varför dom försvann egentligen. Kul med lite udda museum.

Elvis kommer alltid att vara den störste.

Tack för att du tittade in till mig och spred positiva energier.
Må gott ha det så bra och var rädd om dig.
Kram