Sidor

söndag 1 januari 2023

Nyårsafton 2022

Så blev det NYÅRSAFTON och årets sista timmar tog vid. 
Vi körde med våra vanliga traditioner. . . . .

. . . .familjeträff med gröt och egenplockade smultron. 
Det har varit tradition sen m å n g a år tillbaka. 


Det är minsann tur att vi har så många smultronställen för inte alltid har tillgången varit så stor . 

Men de här små söta goda bären får en att tänka ( och känna smaken av . .)  sommar . Och den längtar åtminstone jag till. Och jag är nog inte ensam.


Guldiga mumsbitar bjöds vi på. Så perfekta just denna dag. 


Och såklart även GISSA-PAKET-LEKEN , som är vår egen tradition år efter år. Man får bara ställa ja- och nej-frågor, laget runt. Den som till slut gissar paketets innehåll får det och får dessutom uppgiften att köpa nästa nyårsaftonspaket.


GRATTIS till ett av våra barnbarn som var klurig och gissade sig till en
 FIRST AID låda. Vilken bra grej i dessa tider. 


Efter nyårskalaset körde vi till vår stuga några mil söder om Kalmar. Inte bara för att kolla läget utan även få uppleva det fantastiska fyrverkeri man bjuder på i Bergkvara. 
Vi stod på stranden , där vi vanligtvis badar. Och fantastiska fyrverkeristjärnor fyllde himlen och glittrade även ner i vattnet där vi stod.

SÅÅÅ VACKERT !!!!





Sen var det dags för Bingolotto .

TJOHOO !!!!

JAG VANN !!!

Vad får ni se i nästa inlägg !!!! Haha !!!


Lite märkligt med talen på den vinnande raden. Den innehöll min födelsedag, namnsdag och mitt examensår och så mannens födelseår. Bara ett tal som jag inte kan härleda till något. Ni vet säkert hur man ibland letar lyckotal, men . . . . . .
Ibland bara finns de där !!!


Nyårsaftonskvällen tände vi detta stjärnljus. Silverljuset dekorerat med vaxhöljet från en ost. Jag har ju dekorerat ljus till jul med rött ostvax. 


Denna gång lyckades vi hitta en god ost med lila vax runtom. Och det passade ju fint till silverljuset och såklart till nyårsaftonen. 

Tack Helena Lyth , ( helenalyth.se ) som introducerade detta pyssel i min pysselvärld.


OZKAR parkerade sig under bordet med sin tomte. Trygg och lugn låg han nära oss, som han brukar. Inga raketer hördes i vår by och det tyckte han säkert var toppen. 

Och vi med !!!

Nu tar vi tag i det nya året 

2023 

och hoppas på ett trevligt och glädjefyllt år.







5 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Så himla roliga nyårs traditioner ni har. Smultronen ja, ja känner nästan smaken ända hit och minns min barndom. De var ju rent av godis på den tiden. Själv är jag nästan för rastlös för traditioner någon längre tid men ååå så jag tyckte ni verkade få till det lilla extra som med gissningspaketet. Och nog blir jag nyfiken på vad du vann. Önskar du mitt i allt kunde stå i bingolotto rutan, det skulle vara grejer det. Trevligt vad man än vinner när det händer någon gång. Önskar fortsatt gott i det nya året.
Siv

Mamma C sa...

Mysigt när traditioner som hänger kvar.
Så kul med vinst på lotten.
Önskar dig en god fortsättning på det nya året.
Carin

Myricas Farmor sa...

Såå trevlig Nyår.
Då hoppas vi på ett riktigt bra år
Kram Ingvor

Bibbis blandning sa...

God fortsättning på det nya året.
Som vanligt så är det så mysigt att komma in hit till dig. Vilket himla bra tips att använda ostvaxet till ljusdekoration. Toppen!
Smultron, ja jag känner doften och kan känna den söta smaken när jag ser bilden. Så härligt och det bästa är ju att vi är på väg till smultrontiden med stormsteg. Jipppiiiiiii!
Tack för allt fint och roligt du delar med dig av till oss.

http://hannaskrypin.se sa...

Vilken mysiga nyårsafton ni haft. Så goda de guldiga munsbitarna ser ut och smultron smakar verkligen sommar tycker jag. Fint att få känna smaken av sommar på vintern.

http://hannaskrypin.se