Sidor

söndag 8 augusti 2010

Första ! Andra ! Tredje ! PANG !!

Just det... idag bar det av på auktion ! Vi brukar försöka hitta en riktig bondauktion varje sommar . Det är tradition och så roligt att uppleva folklivet . Förhoppningsvis gör man ett och annat fynd också. Så vi gav oss iväg till Hästmahult !!!


Nu talar vi om de djupa skogarna i Småland, med de krokigaste, smalaste vägarna och de vackraste riktiga gärdsgårdarna med enevidjor . Sällan man ser !!!


Nu var det väl inte riktigt vad vi tänkt oss.....ingen riktig bondauktion. Snarare hopsamlade saker och möbler som man auktionerade ut på en bondgård. Var 17 är de riktiga bondauktionerna ? Vi har inte sett en enda annons här i trakten i sommar. Det är bara i bygdegårdar, lador m.m. Men okej..........roliga saker kan man hitta, som t.ex. virkade nejlikor..............

......ett vaxljus i form av en hund.......................

..............urgamla burkar till kaffe, socker och ÄRTER......!!! Men hallå, ärtor heter det väl ! Nu var jag petig .

Jag har finare burkar i mitt kök. Tycker jag i alla fall.


Men vad är detta ?????? Pastor Seb Kneipps NÄSSELHÅRVATTEN !!! Vad kan det vara bra för ?? Hårväxten ????

Så var auktionen igång och det gick inget vidare. De flesta möblerna blev OSÅLDA. Fast de var fina och t.o.m. 50-talare en del. Det som gick till bra pris var JUST DE SAKER JAG BJÖD PÅ. Nedrans !!!

Så det blev inga auktionsköp !! Varken nejlikor, burkar eller hårvatten. Däremot såldes böcker för 1 kr styck. FYND !!! Kolla här.......................................


....Cilla Ramneks bok med 50 modeller VÄSKOR att göra själv
....Hur man beskär frukträd, buskar, rosor ja allt
....Perenner jättebra info
och....sprechen Sie Deutsch ???
....DAS GROSSE BUCH DER HANDARBEITEN !! 395 sidor med beskrivningar på saker att STRICKEN, sticka, HÄKELN, virka, STICKEN, brodera, NÄHEN, sy, KNUPFEN, knyta. Fantastiska modeller från 1976, mycket väl gångbara idag. Så här kan en sida se ut :
Ja detta ska jag väl klara. Det är ju bilder till allt, fast jag kan tyska också om jag skakar till lite i språkcentrat däruppe.
Det blev en trevlig söndagsutfärd med goda vänner i sällskap. Vad hade vi annars gjort ??? Förmodligen suttit och ojat oss över det gråa , disiga , trista regnandet.
Tack för att ni hjälpte till att hålla tummarna för FREDRIK. Han kom 5a igår och 7a idag. Han var väl inte jättenöjd, men hans farmor tycker att det var bra resultat och var jättenöjd att han inte körde kull på de våta banorna.

5 kommentarer:

Bettan sa...

Böcker är alltid bra, massor av ideer. Hoppas man får se nån idé framöver....
Kram sytanten

Tigris Predikantan sa...

JA, DINA BURKAT ÄR FINARE! *LER*

Frideborg sa...

Åh gud va fina burkar, skulle nästan kunna dö för dom.

Kul att se var det. Och vet du vad jag hittade ikväll, min gamla garnvinda....men ingen nystare.

Kram

Maria sa...

Håller med dig om att jag saknar de "riktiga" bondauktionerna.Synd att du inte fick något av det du helst ville ha.Men böckerna är ju bra att ha.Läckert med en handarbetsbok på tyska!Grattis till barnbarnet som placerade sig så bra i tävlingarna!
Kram!
Maria

skapa och inreda sa...

Tänk vad man kan hitta på auktioner. Det där med nässelhårvatten... ja, alltid har man försökt att hitta botmedel för håravfall.
Kram Annika