Sidor

söndag 29 augusti 2010

DAGEN T som i tomater !

Lördagen började med att jag snokade rätt på ännu en grön äcklig larv i växthuset och stampade , mosade den tills det var bara en grön sörja kvar.

USCH !!!!!!

Sen plockade jag alla mogna tomater för att ta tag i lite tillverkning. Soltorkade tomater, det är ju toppen till lite av varje. Men idag lyste solen med sin frånvaro så det blev ugnen istället. Varmluftsugnen till och med. Den är jag inte särskilt flitig med, men nu fick den gå i många timmar och.............................................................



.................så här blev resultatet. Frågan är nu om jag ska bevara dem i en burk som de är eller hälla i olja ? Man ser ju bådadera i affärerna.



Fortsättning ! Skar tomater i små bitar , blandade i citronskal och citronsaft och anis. Det fick koka i 15 min. Sen i med det fantastiska syltsockret i 2 minuter och så är det klart.

Smaken på den här marmeladen blev riktigt läcker. Brytningen med anis var perfekt. Och TACK snälla rara Dansukker för etikettmaskinen. !!!!!!!

Till slut blev det en gratäng av tomater, squash (skulle egentligen varit aubergine, men jag hade ingen ) . Ovanpå en kryddröra olja+ basilika + salvia och sen toppat med ströbröd. Vi hade kasslerskivor till och det var jättegott.

Nu var jag så mätt på tomater så jag satte mig i scraprummet och gjorde ett äpplekort !!!



Vi trodde aldrig att vädret skulle vända till idag, men jojomensan. Idag sken solen och vi drog iväg till loppis i Kalmar med alla våra pynglen. Man kunde stå ute i parken och det var ju perfekt . Då kan man bre ut sig lite mer. Men det har blivit trögt att sälja på loppis. Det går mycket lättare att köpa grejer.....lite scrapgrejer, garnnystan, blått stränggarn ( kan man ha till kort istället för band ) och en illblå emaljerad kaffekittel att pryda trädgården med.

Inne i Folkets Park var det varmt och det verkade trögt där med. Den här damen sålde örhängen , som hon gjort..............

................och damen bredvid hade mängder med hemstickade sockor, mössor m.m.

Ja det var den helgen som rusade iväg som blixten. Nu blir det en
NY VECKA NYA MÖJLIGHETER !!!!!!
KRAM EVA

5 kommentarer:

Vera.m.fl sa...

Tack min vän :) Ja, jag kommer att hålla er uppdaterade om hur allt fortlöper men det är ju inte just så mkt att orda om än... magen växer lite och jag mår lite bättre men nog är jag som snövit´s trötter- fattas bara en luva på huvudet *s*

Hjälpas vad hungrig man blir då man ser dina bilder på allt läckert ätbart! Önskar så att vi bodde närmare, då hade man kunna snippa in och handla lite gott och blandat hos dig ;)

Ha det gott!

KRAM

Jenny sa...

Soltorkade.....mums!!
(eller ja...varmluftsugnstorkade, men det går säkert lika bra!)

Läckert Äpple-kort har Du gjort!
Och det är ju precis "min slogan"!!

Ett äpple om dagen!
Jag är en sån där "äppleoman"...Haha!

Ha det gott!
Kram, J:son

Lindha sa...

Mums, så gott det ser ut med tomaterna! Tänk att det går att variera så mycket! Det är inte utan att det kurrar i magen... =)

Visst rusar helgerna iväg med väldig fart, men det måste ju bero på att vi fyller dem med sånt som är till glädje och som vi sedan kan leva på resten av veckan!

Ha en bra arbetsvecka! Må så gott!

Kram Lindha

Ellis sa...

Vad gott allt ser ut att vara, kanske ska testa att göra egna soltorkade tomater, det är ju så gott! =)
Kram

Maria sa...

Vilken härlig skörd! Nu har du bunkrat upp i matförrådet, ska jag säga. Härligt!
Jaså, det är trögt att sälja på loppis. Ja, det är ju så stort utbud, så man kanske inte orkar kolla in riktigt allt....
Kram!
Maria