Sidor

söndag 3 maj 2020

Säkra vårtecken

Vårfåglarna har kommit ! 

Ibland hittar man tips som man bara fastnar i. Det blev många vårfåglar av denna modell. 
Tipset hittade jag  här :https://svenska.yle.fi/stromso


Körsbärsträden har blommat ett tag . När regnet kom blev marken vit av blomblad som föll ner. 
Nu blommar päronträdet istället. 
Måtte insekterna jobba på. Vi vill så gärna ha gott om päron i sommar. Ifjol var det ett magert fruktår hos oss.


Tomatplantorna står i uterummet och de växer bra. Snart dags att hamna i växthuset. 


Idag har sättpotatisen hamnat i jorden. Det blev sorten Princess i år. Vi har odlat den förut och var då nöjda med resultatet. Så "fingrarna i kors" för bra skörd i år också.


Livet här hemma rullar på som vanligt. Vissa saker är däremot inte vanliga rutiner i dessa coronatider. Som till exempel att handla matvaror .

 Vi har valt att handla online och hämta våra kassar på lastbryggan på baksidan av butiken. Det känns konstigt , men funkar alldeles utmärkt. 
Inga köer och ingen trängsel. 


Man saknar verkligen att träffa familj och vänner dessa dagar. Vi är ju inte instängda på något vis, men försiktiga . Och vi lyssnar på de uppmaningar som myndigheterna ger oss. 
För att pigga upp oss gör vi då och då små utflykter i närområdet.

Den här tulpanodlingen är en nyhet för oss. 
Den finns i Fiddekulla trädgård och ingår i en gemensam besöksrunda av kreativa företagare längs med väg 122.


Idén här är självplock av blommor, sommarblommor framöver. Men just nu är det tulpaner och narcisser som är aktuella. 
Tulpanerna fick man förstås ta hjälp med . När man valt vilka tulpaner man önskade , grävde ägaren upp hela löken som man fick med sig hem. 
Det fanns ett stort antal olika sorter, den ena vackrare än den andra.

Buketten som står på vårt köksbord är en fröjd för ögat. 


Såklart hamnar jag i mitt scraprum emellanåt. Våra scrapträffar är inställda och jag måste erkänna hur mycket jag saknar gemenskapen med scrapkompisarna. 

Här några kort till två glada tjejer som fyller år. Ni kan säkert ana deras egenskaper.
Eller hur ?



Var rädda om er därute. 
Vi ses snart härinne igen .

Kram Eva

PS Jag har verkligen undrat varför jag inte fått en enda kommentar på mina inlägg. Förstår egentligen inte vad som hänt, men nu har jag ändrat en liten inställning och hoppas att vi "hörs" här inne igen.
Kram Eva DS

11 kommentarer:

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva:)
Det var väldigt längesedan jag var inne på bloggen. Så många fina bilder du visar från trädgården:)

Kramizar Marie

Bibbis blandning sa...

Dina vårpippisar är kanonfina och man blir riktigt glad av att se dem. Kors så många plantor ni har. Äter ni upp allt under säsongen eller fixar och trixar du och spar undan och har under resten av året?
Nu ska det bli intressant att se om jag lyckas få den här kommentaren på plats.
Tjingeling!

Bibbis blandning sa...

Jösses det funkade. Jipppiiiiii!

Lena sa...

Härligt att det funkar!!
Kram

Hantverkarglädje sa...

Hej Eva! Äntligen verkar det gå att kommentera här. Har försökt ett par gånger men icke så hoppas det går ända fram till dig nu.
Så vackra fåglar, passar i vårtiderna. Ni har så långt hunnet med våren men så ska det ju vara. Här är det bäst att det inte blir varmt för snabbt för då kommer vanligen någon frostnatt. Vi får nog vänta veckor ännu innan vi får njuta av alla fruktträds blomning. Får hoppas på rikligt frukt och bärår så något kan bli trevligt i sommar. Annars så säger förståsigpåarna att det blir lite blåbär här då det varit så lite snö, återstår att se. Otrevlig tid nu med den påtvingade ensamheten. Här är välidgt lungt med corona nu så jag har slarvat och låtit barnbarn sova över en gång. Tänker att när skolorna börjar mitten på maj då får vi nog akta oss igen. Alla är vi ju i samma båt men jag brukar säga att jag nog är ett flockdjur som mår bäst med folk. Just nu får man ju ändå lita helt till sig själv och även det är väl lärorikt om än frustrerande.
Såg att du scrapar en del fina kort och tiden blir ju så mycket trevligare då. Jag ligger rätt lågt på alla fronter men efter allt städande skall jag börja ansa utomhus. Ha en bra dag där söderöver.

Camilla sa...

Åh, vilka härliga tulpaner!! Och jättefina kort båda två:)
Kram och må så gott!

Åsa/asamia sa...

Härligt att våren är här och att ni hittat ert sätt att få vardagen att gå ihop med handling av mat och upptäcksfärder på hemmaplan. Kram Åsa

Mamma C sa...

Hoppas det går bra med allt som ni satt i år. Alltid lika spännande att se vad som tar sig.
Vilket ställe att handla sommarblommor sådär. Ett sådant saknar jag här. Här blir det blommor som handlas när marknaden är. Men när den kommer att vara igen, det är nog väldigt långt fram i tiden. Så nu är det grässtrån och annat vilt som växer ute.
Ha en bra torsdag.
Carin

Solstrimmor sa...

Har försökt att kommentera hos dig men det försvann! Tack för dina hos mig!
Var glad för din trädgård och dina odlingar. Det är just det jag saknar denna tid, min lämnade trädgård. Men snart är det balkongdags, jag längtar mycket.

Så söta pippisar du gjort, och grattiskorten... du har pysselfingrar du!

Må gott och ta hand om dig!
Kramar från Eva-Mari

Myricas Farmor sa...

Så häftigt med dessa Tulpaner, det var ju en riktigt trevlig ide, jag hoppas det kommer hit till oss oxå, och så fina fåglarna var ,det ska jag göra några,
blir fint och hänga i riset till nästa år.
Önskar dig en bra dag
kram Ingvor

Margareta/Mormormargareta sa...

Åååh Eva, så mycket fint du visar!! Korten är ju såå fina och personliga och så långt våren kommit hos er!! Här är vi fortfarande i "påskliljestadiet", fast några tulpaner är på väg och häggen har just slagit ut.
Nu lovar de däremot snö imorgon - få se hur det går ;-)
Så söta vårfåglar du gjort - har tidigare gjort likadana, fast domherrar och talgoxar till tallriset till jul.
Så roligt att det gick att kommentera här igen!
Kram!