Sidor

söndag 27 januari 2019

Årets första scrapträff

Nu har vi startat upp scrapträffarna för i år. Det är så roligt att träffas och ger så mycket påfyllning av inspiration. Dessutom att få sitta i flera timmar och bara ägna sig åt skapandet. 

Mitt första projekt blev att använda några bonussaker som följde med en scraptidning jag köpt nyligen. 
Motiven hade tema vinter och stickning. Passar mig utmärkt eftersom jag även gillar och ägnar mig åt den sortens kreativitet också. 

Med tidningen följde en folder med stickat mönster,  flera stämplar och dessutom tips och inspiration på vad man kan göra med dessa. 


Här ser du mina kort . Visst passar de till födelsedagar nu på nyåret. 


Jag stämplade motiven ofärgat och embossade med färg. 






Om du tittar med stora ögon kan du nog se att jag har använt min nya Sakura Gelly roll glitterpenna i kanterna och på en del detaljer. Syns ju mer i verkligheten. 
Tack för tipset Mormor Margareta.

När det gäller annat handarbete står virkning på schemat för tillfället.  Växtfärgade ullgarnen virkas och tovas till sköna varma sittlappar. De är oslagbara att ha med sig på utfärden, på jakten , i trädgården, ja varsomhelst när du vill sitta varmt och skönt. 

Jag virkar en vanlig mormorsruta med tre tvåtrådiga garntrådar . Ser ni på bilden min fiffiga lösning på att slippa få trådarna hoptrasslade !!!!!!!!!

Vindruvsaskar kan bara bra till mycket !!!!!

Storleken färdigvirkad måste bli minst 45 cm . Då krymper den till ca 30 cm när du tovar den i tvättmaskinen på 60 grader.


Det här är ett så himla roligt handarbete . Och så slipper de växtfärgade ullgarnen ligga oanvända i en låda när man slutat väva ullplädar av dem . 

Var sak har sin tid. Eller hur ??

Kram Eva

9 kommentarer:

Bibbis blandning sa...

Oj så mycket fint du har gjort.
Sittunderlagen är ju toppenfina.
Jag är ju allergisk mot ull, mest den gamla sorten med mycket ullfett kvar i.
Dock fick jag en stor kartong med små mormorsrutor i ullgarn av min svärmor för många år sedan. Hon visste inte vad hon skulle göra med dem eftersom hon inte orkade fortsätta så det blev en filt.
Dessa små rutor är så himla hårt virkade men det borde väl gå att sy ihop dem och sedan tova. Tror du det funkar?

Ha det finfint alla dagar.

Hantverkarglädje sa...

Oj jösses så fina kort du gjort. Ja kort med stickning som tema passar nog till många födelsedagar i denna tid.
Vet du jag som började med att endast göra några kort av återbruk bara för eget behov blir bara mer och mer tagen av detta. Har både införskaffat lite material och stämplar om än jag tänkt till ordentligt. Jag håller på med andra saker och jag har inte ro med en grej, därav kan jag inte samla på mig mycket men med 40% rabatt i går så blev det ändå en del.
Roligt är det ju och jag säger som Dagny Karlsson "106" att man får inte gamla till sig och man skall ha roligt. Bra sagt tycker jag. Idéer får jag en del från dig så tack för det.

Hantverkarglädje sa...

P.S. Vi har 27- nu så jag passar nog bäst att sitta i soffhörnet med en pläd om mig om än vi har 21+ inomhus.

Skaparglädje sa...

Lyckliga de som ska få de fina Grattiskorten.
Och vilken bra ide´ att använda sina växtfärgade garner till.
Jag har massor av växtfärgade garnnystan som bara ligger...tror jag måste testa att göra en sittdyna, fast först göra klart en beställningskofta.
Ja, det var en tuff dag för mig när operationen blev inställd. Nu har jag fått ett nytt datum, 20 februari.
Kram!

Loppisälskare sa...

Åh så fina kort! Gjorde lite sånt för några år sedan men nu blir det mest akvarellmålning. Blev riktigt sugen på att börja virka. Dina sittdynor är så fina och säkert väldigt bra. Har en stickning på gång men måste ha ordentligt med ljus då jag stickar eftersom det är svårt mohairgarn. Just nu har jag det lite körigt. Har antagligen ischias och rejäl värk, samtidigt föreställningar och rivit vårt kök. Idag gömmer jag mig i källaren ha ha...hantverkarna börjar lägga golv. Tack för snälla kommentarer i min blogg. Är inte så aktiv där och har väl saknat inspiration. Får visa köket sen.
Ha det fint!
Kram RosMarie

Åsa/asamia sa...

Å vad roligt att ni har träffar! Fina alster du skapat!
Hoppas allt är bra med dig. Blir det en tur till Ally pally i vår?

Gurkiss sa...

Hej :)

Trillade in till din blogg.
Jätte fina kort du har gjort :)
Vad duktig du är på att virka, önskar att jag också kunde :)

Ha de gott.
Kram Gurkiss

http://gurkiss.com/scrapbooking

Winkel's Crazy Ideas sa...

Å så nydelige kort! Dine oldemorsruter er supre, har litt garnrester, det vil jeg prøve😊! God helg Eva, klem fra Pam i Norge

Lotusblommans vardag sa...

Glömde ju säga Grattis till din fina Frazze!
Roligt med en valp och ny kamrat.

Så mycket fina kort du gjort och fina virkade
skapelser.

Påminde mig om att jag fortfarande inte ätit
någon semla. Dags för det så fort dottern kommer.

:D