Sidor

torsdag 28 februari 2019

Sista dagen i februari

De senaste dagarna har man verkligen fått våraningar hos oss. Sol blå himmel och tidvis upp till +16 gr. Riktigt härligt. Men lite snöfläckar har vi allt kvar ändå. 

Och på beställning stickade jag en tofsmössa till yngsta barnbarnet. Det skulle vara två tofsar, sa hon. Och jag har upptäckt att det är helt rätt just nu. Och dessutom ska det bli lite kallare väder igen så den kommer säkert väl till pass.


 Men man slirar lite på gränsen till vår. Väninnan S och jag tog fram ullen och då blev resultatet så här. Det är väl VÅR om något. 

Det är verkligen roligt att nåltova och släppa loss sin fantasi. Botten på kransen är en halmkrans ifall ni undrar. 

Mannen och jag hamnade på en loppis för ett tag sedan. Och då hittar man för det mesta något att ta med hem. Och kostar det bara en guldpeng så . . . . .. .

Jag har nog visat er mina tyska vaser förut, längesen förstås. Den här är från 60talet och gjord i lavateknik. Och så är den så där himla vackert blå. 


Tallrikar behöver jag verkligen inte, men hur skulle jag kunna motstå dessa handmålade som heter EVA. De är hur läckra som helst. 


Den här ugnsformen heter SWING och jag kan inte påminna mig ha sett mönstret förut. 


Är man "småskollärarinna" så är man . 
Och givetvis poppar yrkeskänslan upp när man ser en gammal läslära. Lite annorlunda än dagens och även annorlunda än den jag fick som barn i småskolan. Den här är från början av 40talet. 

 Lite extra roligt att mor-mor har kommit med på ett hörn . Eller hur ??



FRAZZE FRAZZE !!! 

Jag kan beskriva vårt liv tillsammans som FULL RULLE. Även om han här står stilla och tittar ut. Och dessutom inte biter på dynan. 
Han är fortfarande mycket valp. Och vi tränar och tränar . . .  . och tränar. 

Världens go´aste Frazze !!!!!


Och det här är nog för många världens go´aste bakverk. 

I helgen får vi väl trycka i oss ett par då det är

Fastlagssöndagen


Och dessutom ska vi ha en härlig scraplördag och det ska bli sååååå kul !!!!

KRAM  EVA

8 kommentarer:

Bibbis blandning sa...

Som vanligt är det mysigt att titta in här hos dig.
Finfina fynd på loppisen. Mössan var kul. Stickar du den och syr ihop?
Frazze är ju en bedårande liten goding och jag förstår att han är mycket älskad.

Kransen var kanonfin. Du är så himla duktig med ditt pysslande. Här står det oftast stilla. Men någon gång kommer jag väl igång ordentligt igen.

Ha det härligt i solen.

Skaparglädje sa...

Lite onaturligt med den här värmen i slutet av februari. Men visst var det sköna dagar!!
Fin mössa du stickat. En semla blir det för mig, men den tar jag i kväll. Vi smålänningar har ju mer att fira denna veckan. Kram!

Åsa/asamia sa...

Även vi har haft ett underbart vårväder med sol och riktigt varmt - men igår kom snöstormen igen och allt är vitt och fint igen.
Vilken härlig vårkrans du gjort, kul med olika hobbyarbeten.
Önskar dig en härlig måndag. Kram ♥

Lotusblommans vardag sa...

Hej Eva!

Vilken fin vas! Jag tycker också om
gamla 60-70 tals keramik som vaser.
Fina fynd för övrigt också. Så kul
med gamla fina barnböcker.

Ja, det har varit mer vår än vinter detta år.
Snart varmt igen!
Ha det fint.
Sussie

Pysseltokiga Marie sa...

Hej vännen:)
Först måste jag tacka för det stora kuvertet som landade i min brevlåda igår:))
Sååååå mycket fint, jag blev sååååå glad:) och handledsvärmarna sattes på direkt, så varma, sköna och snygga:) Läckra utstansade dies som jag inte hade:) Ett riktigt vackert personligt kort:)) Och de jättefina virkade björkhängena:) Tack! min fina vän:))

Så fin mössa du stickat till barnbarnet, den kommer hon garanterat älska:) Läckra loppisfynd och jättefin tovad dörrkrans:) Du är såååå duktig:)) Frazze har blivit sååå stor och är såååå söt:) Förstår att det är full rulle där hemma;) men han lugnar sig säkert:))

Här har all snö smält bort igen, skönt!! Men man vet aldrig, det kanske kommer mer:(
Nu vill jag verkligen har VÅR!!!

Må nu så gott och hälsa Tommy från oss:)
Kramizar Marie



skapa och inreda sa...

Här hos mig har det varit regn hela dagen men trots det blev det en runda på två timmar i skogen, har man väl kommit ut med hund och regnkläder är det faktiskt riktigt skönt. Mössan med två tofsar gillar jag verkligen. Nålfiltning är också något jag håller på med, kransen blev verkligen fin.
Du hittar alltid så mycket fint på loppis, roligt att se dina fynd.
Såg i ett tidigare inlägg dina fina tovade sittunderlag, nu vet jag vad jag kan göra med mina överblivna ullgarner som har legat till sig många år.
Kram

Rämmengården sa...

Vilken fin mössa. Roligt med handarbete. Ha en fin vecka. Hit kommer jag snart tillbaka. Kram från Nina

Gurkiss sa...

Hej :)

Vilken super snygg mössa du har stickat till barnbarnet :)

WOW vilken super snygg krans du gjort i ull, verkligen imponerande.

Kul med loppisfynd :)

Ha de gott.
Kram Gurkiss

http://gurkiss.com/scrapbooking