Sidor

lördag 13 januari 2018

Tjugondag Knut

. . . . . dansas julen ut. 

Det är väl dags att ta tag i alla julsaker och få ner dom i sina lådor igen. 
Tiden rusade förbi och man lägger ner mycket jobb för att julpynta och julfixa och så 

VIPS

 är helgerna över. 

Vintern har väl inte kommit hit på riktigt. De små snökorn som lagt sig är inte mycket att hurra för. 

Men vi hurrar för alla småfåglar som trängs i vår fågelrestaurang. 


Stundvis är det verkligen trångt. Vi får fylla på med ny mat hela tiden . 
Just nu ser jag att det är dags. 


De dagar solen visar sig och bjuder in till sköna skogspromenader har varit lätt räknade. Men det här var en sådan gudomlig dag och vi hamnade vid den lilla dammen i skogen. Ett favoritställe. 


Nu tror några kanske att jag luras , men det gör jag inte. Ute i trädgårdslandet frodas fortfarande savojkål i härliga huvuden. Detta tog vi in i veckan och lagade ciderbräserad savojkål som vi njöt av. 

Mer savojkål i landet till sommaren !!!!!!!!!!!


Och vem har fyllt år i veckan ????

Inte jag, utan ELVIS. Han fyller och fyller och firas varje år med kalas och fester på Graceland trots att han dog 1977. 
Här ser ni ÅRETS TÅRTA som har temat 1968. Jag känner igen bilder från Jailhouse Rock på den. 
Ser ni tårtbiten vid sidan ? Den skar nyss borgmästaren i Mempis . Jajamen !!!!

Det här kan man se på Gracelands hemsida. Där visas via en livekamera vad som händer varje dag . 


Det har blivit en del soffhäng framför teven efter helgerna. Och soffhäng betyder lite virk- och sticktid för min del. 

Så nu är julsjalen med pärlor färdig i god tid innan jul. Haha !!!!
Fast jag har sett på tv att rött är en trendfärg så den kan nog användas när som helst framöver. 


Det här är ett UFO som legat i en korg ett tag. Köpte garnet på symässan i Malmö tidigt förra året. 
Och sen blev det sommar och den åkte ner i korgen. 

Men NU är denna sköna halsduk klar i god tid till vintern kommer. 

Eller kommer den hit ? 


Hur som helst har jag en skön halsduk ( bland många andra ) att vira runt halsen. 

Ha nu härliga januaridagar . Kramar från Eva

5 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Å, så fin savoykål! En av de godaste kålsorterna enligt min mening och ciderbräsered låter spännande. Läggs på minnet.
Det är rätt skönt att ta det lite lugnare ett tag med en och annan promenad och soffhäng. Härlig färg på röda sjalen.
God fortsättning
/Anette

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Nu har jag plockat ut julen också, men utebelysningen i träden är kvar:) Det är så mörkt än ute på kvällarna. Här har vi ingen snö heller, men det är minusgrader ute i alla fall. Här är det fullt med småfåglar också, det är så härligt att stå vid köksfönstret och kika på dem:) Missarna gillar även de att sitta och spana på dem;)
Ni har så många fina fågelmatare:) Vackert kort på dammen med solen som skiner så fint.
Wow! så fin savojkål, det lät mumsigt med ciderbräserad kål. Det har jag aldrig smakat. Super läcker Elvis tårta. Där slutar man nog aldrig att fira honom!
Din röda sjal blev sååå fin och halsduken såg såååå mjuk och härlig ut:))

Må nu så gott:)
kramizar Marie

Loppisälskare sa...

Ja visst går julen fort! Trots att jag tog fram grejerna långt innan julhelgen så har de redan förpassats tillbaka till sina lådor och man undrar hur fort det ska gå innan de ska upp igen. Ibland känner jag också att nästa år ska jag bara ta fram hälften så mycket men hur det är så åker de gamla sakerna fram.
Härligt när solen lyckas titta fram men det har då inte varit så ofta hittills i år.
Jag börjar bli lite handarbetssugen och det var ju tur för jag fick beställning på två mössor idag. Får bli till att skaffa lite garn igen.
Ha det så fint!
Kram RosMarie

Unknown sa...

Tack Eva för att du kommenterar flitigt inne hos mig. Det värmer. Nu har jag inte bloggat så flitigt efter jul och nyår, känns som att det inte finns nåt att blogga om.Sen med förkylning i kroppen lämnar vi knappt hemmet heller. Men pysslat har jag ju gjort som du såg.
Fina naturbilder du bjuder på och fint hantverk med.

ha det bäst Eva och nu kommer snön töa bort sägs det med dagstemp på 6-8 grader.
Kram från Lotta

Anonym sa...

Men vilken underbar fågelrestaurang ni har utanför fönstret.
Färgen på sjalen med kärleksknutar var fantastisk. Så vacker.
Det är skrutt till vinter vi har i år och det är mest blött, blåsigt och eländigt.
Men nu går vi mot ljusare tider i alla fall.