Sidor

tisdag 27 juni 2017

Grönt är skönt........

. . .  och så himla gott. 
Vi har tagit för vana att gå ut och knipsa av krispiga salladsblad till våra morronmackor. 
Det är lite vardagslycka det. 

Det prunkar verkligen i våra pallkragar. Kolla bara på salladshuvudet . . . . 


. .  . . . och sallad Little Gem. Bästa salladssorten. I affären har vi köpt den som hjärtesallad. Den har blivit kompakt och vi har faktiskt halverat och grillat den lätt bara med lite olja och kryddor. 

Vilken delikatess !!

Till höger växer fänkål i mitten och brytbönor runt kanten av pallkragen.

I en egen pallkrage har jag ett par plantor squash. De blir ju bautastora och jag vet att det gäller att vara snabb att skörda. De växer med rasande fart.


Mitt kryddland är proppfullt. Där växer oregano, timjan och salvia och gräslök . För ett tag sedan klippte jag av och gjorde buketter som hänger på tork inne. Det ska bli örtsalt framöver. 


Det är inte bara grönt att njuta av i trädgården för tillfället. Rosorna har slagit ut. Denna har jag visat förut. Den står och smyckar vårt vedförråd. Och där verkar den trivas mycket bra. Det är en gammal ros som blivit flyttad och jag har inte koll på sorten.


Det har jag däremot på denna som jag vunnit. Den kallas Lindellrosen och jag har inte lyckats få reda på varför. Fin är den i alla fall.


Precis intill vår brevlåda växer en maffig kaprifol. Den doftar bedövande. Jag undrar om brevbäraren stannar till lite extra och sniffar i sig den magiska doften. Blomningen rusar och så var det med syrenerna också. Vips hade de blommat färdigt.


Vad tror ni om den här blomningen ? Det är björnbärsbusken på en av stenmurarna som fullständigt har överreagerat. 
Blir det lika mycket bär som blommor så får jag problem i min frys !!!


Hmmmmmmm !!!
Dagsläget !!!


Midsommar har avverkats och det blev en trevlig dag med  sillunch , grillning och inte minst det traditionella firandet vid hembygdsgården. 

Jag såg med glädje samma folkdräkt som jag har , OXIE, dansa runt i polskor och snoa. 
När jag kom hem dök jag längst in i garderoben och . . .. . . 

. . . . tyvärr har min dräkt krympt. 

!!!!!!!!!!!

Så sorgligt . Jag sydde den 1982 och har använt den flera gånger vid bl.a. skolavslutningar, men det är länge sen. Nu hänger den där !!!!!


Så här såg vi ut vid invigningen på Kalmar slott .

Just det .....jag sydde en dräkt till dotter Lena också. 
(suddigt foto kopierat från fotoalbum !)


Visst är det en pampig dräkt.  Hättan är verkligen speciell, med plisserade vingar. Det ingår även silverknappar, kedja och brosch. Överdelen är sydd i sidenbrokad. Rikt ska det vara när man är från SKÅNE ! Haha !!!


Stundvis sätter jag mig vid scrapbordet. Bra att ha ett litet lager kort i lådorna. Och dessutom är det så jätteroligt !!!




På tal om det sista kortet så är det väl nu man ska dra iväg på semesterturer i sommarsverige. Det finns så otroligt många smultronställen runt omkring oss. 
Eller hur ? 

Önskar dig sköna sommardagar var du än befinner dig. 

Kram Eva

7 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Njuter verkligen av dina sköna gröna bilder på allt som växer hemma hos dig. Gick i dag en runda med hunden och tänkte på att nu just nu är det underbart att leva. Allt är så härligt grönt, det doftar så gott från allt som blommar, det är bara att passa på att njuta av allt härliga i både trädgård och natur.
Tack för tipset på rulltårtan med rabarber i ett av dina tidigare inlägg. Den ska jag baka till eftermiddagsfikat.
Ha det gott.
Kram
Annika

Unknown sa...

Hej
Vilken växtkraft ni har hos er.Mycket att skörda och äta.
Lika fin kaprifol som vi har ju. Doftar ljuvligt.
Och lust att skapa under sommaren har du. Jag har inte hittat
nån skaparlust efter mina sjukhusvistelser tyvärr. Får sätta fart
i aug/sept.
Ha det gott, sommarkram från Lotta

Skaparglädje sa...

Man kan ju undra vad ni gödslar med för dunderkraft. Tjosan, vad det växer hos dig.
Du är inte ensam om att ha en folkdräkt som blivit för liten och hänger i garderoben.
Jag har också gjort min, vävt tyget, broderat, knypplat spets m.m. HAde en god vän till mig som sydde ihop den åt mig.
Önskar dig en trevlig vecka!

Unknown sa...

Det är inte bara i pallkragarna det prunkar. Det prunkar i hela trädgården ser jag. Så vackert och härligt.
Och underbara kort som vanligt.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Loppisälskare sa...

Oj oj...vad det växer! Härligt! Vi har bara lite potatis och några ensamma salladsblad och lite squash på g. Den där rosen ser ut som den vi har och den heter Flammentanz. Fina kort som vanligt!
Kram RosMarie

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Oj! så det växer i era pallkragar:) Visst är det härligt att bara kunna gå ut och plocka det man behöver:) NI har ju så mycket gott att äta. Rosen vid vedförrådet är jätte fin och så även Lindellrosen:) Vår vita ros har börjat blomma nu, men den är inte riktigt lika stor som förra året. Eran kaprifol är ju enorm där den klänger:) Våra kaprifoler har precis börjat slå ut och visst doftar det ljuvligt:) Wow! vad era björnbärsbuskar blommar, det blir nog fullt i frysen i år;)

Så fina ni var du och Lena i era folkdräkter, i er ungdom:)) Det är ju alltid tråkigt när kläderna krymper;)Mina krymper hela tiden tycker jag;)

Supervackra kort har du gjort som vanligt:) Pappret med kaffekopparna var ju så fint:) Husvagnskortet blev superläckert:)

Här stormar det och blåser rejält idag, inget vidare:( och kallt är det också!
Imorgon fyller lilla Micko 14 år!:)

Hoppas ni alla mår bra:)
Kramizar Marie

Anonym sa...

Hej hopp
jösses, det växer så det knakar hos dig. Hos mig är det torrt som fnöske. Gräsmattan är gul och det knastrar när man går på den. Vi får ju inte vattna heller. En del gör det i alla fall men jag har avstått.
Trots detta så får jag mycket röda vinbär i år igen.

Ni har så vackert med alla blommor. Gillar din örtagård. Jag har ett gäng små änglar i faner som jag gärna skulle byta mot en liten påse örtsalt.

Vilket arbete med folkdräkterna. Jättefina. Du är verkligen duktig. Synd att du precis som jag har fukt i garderoben så kläderna krymper. Det är nedrigt.

Hoppas du har toppendagar.