Sidor

torsdag 30 januari 2014

När jag öppnade dörren idag. . . . .

. . .  tog det emot av all snö som låg på trappan.
 
Så jag stängde dörren kvickt igen .
 
 
Pulsade istället ut köksvägen och fyllde på mat hos fåglarna. Det var många domherrar på besök idag.
Det är lika grått på himlen som det har varit länge nu. Annars hade jag nog fått en klarare bild.
Eller är det jag som inte kan ställa in kameran ????


Idag känns det läge som att jag ska visa ett julkort , gjort på scrapträffen. Det hade ju varit mysigt om tomten hade fått chansen att pulsa fram i snön då!!!


Och varför inte sätta igång längtan efter våren med ett krokuskort också. Härligt och efterlängtat motiv !!!
Krokusmotivet är ett servettdecoupage.
 

Spindelsjalen är ju klar så jag satte igång med ett litet roligt stickprojekt som ser ut så här.
 
Vad tror ni det ska bli ???
 
 
Det värsta är att detta kommer inte att bli något alls för . . . .  .
 
. . .  HÄR tog nämligen det ena garnet SLUT. Så retfullt, trots att jag hade den mängd garn som beskrivningen föreslog.
 
Men strunt samma . Det får ligga där så kanske jag hittar komplettering.
 
Istället tar jag två nya garnnystan och den här gången EXTRA mycket garn.
En jättekul grej och . . . .  . ni ska få se !!!!!!!!
 
Häromdagen blev jag tvungen att köra till stan ( tandisbesök !) . Det var innan snön kom.
Passade på att titta in på en av våra secondhandbutiker.
 
Det är så himla kul att strosa runt och helst fynda något.
 
Här är "SKÖRDEN " !
 

Egentligen behöver jag inte mer i mina skåp ,men det är svårt att låta bli när priserna är en "spottstyver".
 Den blå vasen stora bilden är från GABRIEL keramik i Timmernabben. Tänk er ett par fräscha tulpaner i den. Fåglarna är också från Gabriel. Har en vit tidigare.
 Den andra blå vasen med en julros på kom med av bara häpnaden. En Bing&Gröndal (dansk) för bara 10 kr !!!!! Den rosa blir par med en ljusblå som finns här.
Längst upp till höger en hel påse med flera garnnystan i och en påbörjad tröja. Hmmmm . . . jag river nog upp den för sådana mönster är inte min grej (10 kr )

Och nu kommer ni nog att undra , varför i hela fridens namn köper hon ett alfabetspussel.

DET SKA NI SNART FÅ SE !!!!!



 Som så många andra har också jag fått en utmaning , i flera delar . Man ska berätta 10 saker om sig själv ( gjorde jag i en annan utmaning före jul ) . Svara på frågor , hitta på egna frågor och skicka vidare.
Det känns som det kan bli svårt att skicka vidare när många redan fått denna utmaning.
Jag nöjer mig med att svara på frågorna och hoppas att det är okej .
Tack ändå Agneta för att du valde mig.

Här kommer svaren :

Och om ni antar utmaningen är det dessa 11 frågor som kräver sina svar:
 
1. Bästa bok du läst? Budskap från andra sidan av Marlo Morgan. Den handlar om en kvinna som fick chansen att vandra med aboriginer, urbefolkningen i Australien. Fängslande.  
2. Bästa film du sett? "Om kärlek" med Sven Wollter. Så vacker berättelse, miljö och min favvoskådespelare. 
3. Vilket är det mest intressanta land du besökt? Det måste bli Australien, där jag fascinerades av just aboriginerna, fick närkontakt med krokodiler, fick uppleva en skola som undervisade via radiosändare och så moderna Sydney. Ytterligheter !!! 
4. Vilken är den mest intressanta storstad du besökt? Älskar London, mycket förtjust i New York, och så Memphis ,Elvis´hemstad. Det gick inte att välja bara en.
5. Har du ett riktigt smultronställe, och var i så fall, (det kanske man inte vill tala om.....)? Det är precis HÄR ,vår lilla by  med allt vad det innebär omkring oss. Och så stugan förstås.
6. Var simmar du helst, i pool eller i havet/sjö? Allra helst i vår vik av Kalmarsund vid stugan. Morgondoppen är oslagbara. 
7. Vilken är din favoriträtt? Moussaka, tsatsiki m.fl. grekiska rätter som jag lärde mig älska de åren vi återvände gång efter gång till den lilla ön Kalymnos , närmaste granne med Kos. 
8. Vilken är din favoritdryck? Överträffar allt, vatten från vår egen brunn. 
9. Har du ett drömyrke förutom det du har/har haft? Som ung ville jag bli flygvärdinna, men jag är glad att jag blev "småskollärare". Det har varit ett drömyrke för mig. 
10. Tycker du det är roligt med sällskapsspel? Javisst. Vi spelar ofta Alfapet , speciellt på sommaren i stugan. Det kan bli väldigt intensivt.  
11. Om du finge välja, vart skulle du då resa? Jag har rest väldigt mycket både hitan och ditan. Och nu blir det två val . Åker mer än gärna tillbaka till Kalymnos igen. En annan plats där jag varit ofta förut är Skagen. En underbar plats.
 
Nu känns det som jag slog två flugor i en smäll, för det här är väl 11 saker om mig samtidigt.
Hoppas detta var okej !!!
 
GLÖM NU INTE ATT VARA MED I MINA UTLOTTNINGAR
Klicka på bilderna vid sidan så kommer du till rätt ställe där du ska kommentera.
 
Helgen är nära. Ser ut som det blir snöskottning varvat med mys framför brasan här.
 
Ha det finfint !!
 
 

12 kommentarer:

onkis sa...

Här i Värmland har vi gott om snö..
Fast barnen älskar det (inte jag)
Fina kort som vanligt och va tråkigt att garnet skulle ta slut :(
Kram!

Skaparglädje sa...

Krokus-kortet är helt fantastiskt...nu längtar vi till våren. Jag har också fått utmaningen, men jag orkar liksom inte ta tag i det. Men nu har jag läst på lite om dig, så nu känner jag dig "lite" bättre.
Trevlig Helg!

Huset bakom lindarna sa...

Ja, nu räcker det med snö, men det ska visst komma mera av den varan i morgon:( Du verkar vara full av energi och påhittighet, här känns allt under nollstrecket just nu. Nu väntar jag på vår och bättre tider!!!
Kram/Finas mammis

Solglittret sa...

Ja nu fick vi så vi teg av snö och vinter minsann!!
Då är det mysigt att stanna inne och låta sig inspireras av alla dina fina alster och kanske skapa lite själv :)

Önskar dig en fin vinterhelg ★
Kram Lollo

Unknown sa...

Som vanligt levererar du underbara kort på din sida. Älskar dem!
Retfullt med garnet. Allra helst som man har införskaffat så mycket som det säger. Sånt som händer, men ack så retfullt.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Judith sa...

hi Eva - I tried to visit you 2 or 3 times this week - but each time translate would not translate so your words were lost on me!!!

Love your cute Christmas card but the crocus card is beautiful - spring is just around the corner (I hope!) Enjoyed your lovely post today as I always do and the answers to your questions - some were also my answers! - I always wanted to be a flight attendant when I was a child and Memphis is such a wonderful place to visit, it surprised me how much I loved that place. Have a great week end Judith x

Iffa ...... sa...

Hej!
Jättefint julkort du gjort å härligt vårkort!!
Såååå söta fåglar du fotat och ja, snö har vi så det räcker här oxå :)
Mycket fint du hitta å shoppa där, blir jättesnyggt med lite tulpaner i den vasen.
Önskar dig en fin helg!!
Kram iffa

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Ja, nu har vi verkligen fått snö, det lyser upp på kvällarna och tidiga mornar, roligt om det kommit vid jultiden... men man kan inte få allt...

Fina kort, krokuskortet var så härligt, man längtar till vårblommorna nu.
Vad stickningen ska bli kan jag inte lista ut, hoppas du får tag på mer garn.

Vilka fynd du gjort, det blir fint med tulpaner i den blå vasen men vad är det som är randigt och vitt?

Så många domherrar, de är så fina, här har vi massor av gulsparvar , en koltrast som kör bort de andra koltrastarna och en liten hackspett som gärna äter späck. Här är många fågelrestauranger att välja på!
Ha en fin helg!
Kram, Carin

Rost och rädisor sa...

Vad glada de ska bli som får de fina korten! Det verkar hända massor hos dig och fåglarna blir inte glömda!

Ha det fint

Solglittret sa...

Så fin bild på fåglarna...de är väl en väldans tur att vi har de små omkring oss :)
Gissa om de kvittrade här hos oss i helgen...de trodde visst det var vår på gång ...hihi

Önskar dig en finfin inledning på nya veckan vännen
Kram Lollo

Black Iris sa...

Haha, så bra att du inte skickar utmaningen till mig.. Jag har redan fått den och hittills inte orkat ta tag i den..
Jag är likadan om jag går på loppis eller second hand-butiker.. Famnen full med grejer när jag går därifrån. Det är ju som du säger att är det så billigt kan man inte låta bli..

Kram Maidi

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Domherrar är verkligen vackra, vi har också fullt här av dem:))
Tokgillade ditt julkort och krokuskortet är ju helt underbart vackert:))
Ja ibland kan man göra riktiga fynd, det gjorde ju du;)
Kul att läsa om vad du gillar att göra och vilka länder du besökt:)

Må så gott
Kramizar Marie