Sidor

fredag 24 januari 2014

Där går gränsen . . . . . . . .!!!!

Här ser ni en riktigt läcker måltid . . .  . eller hur ??!! Jag ska inte tala om vad det är förrän längst ner, så ni kan läsa mitt inlägg i lugn och ro först .
 
 Hua !!!! Vad ska ni säga ?????
 
 
Nu är det INTE JAG som lagat den där rätten. Jag har istället kokt marmelad. Inte vilken marmelad som helst utan den ERNST kokte i sitt julprogram, ifall ni såg det.
Den innehåller apelsiner, lime, grapefrukt , och torkade aprikoser. Så här såg det ut när allt var finskuret och. . . .
 
 
. . . så här såg det ut i grytan . Det är både hel kanel och kardemummakärnor i så det blev en julig smak på marmeladen. God tycker jag.
 
 Men jag blev inte nöjd med att det var för mycket skalbitar i.
Vad tror ni jag gjorde ????
 
 
Jo, jag tippade ut alltihop i matberedaren och körde några varv med kniven. Och det blev hur bra som helst. Receptet hittar du på RECEPT.NU. Leta bland Ernsts recept.
 
Häromdagen fick jag se ett supergulligt kort med katter på som JUDITH gjort ( hon finns i min blogglista ) . Inspirerad av detta  letade jag upp det här motivet i mina gömmor. Det kommer från Penny Black. Snart är det Alla hjärtans dag och det kan väl passa till någon vän då .
 
Lite roligt är det att papperet är "päls"likt, ja eller om jag ska säga sanningen . . .  sammetslikt .
Det är den beige rutan som är så där gosig att ta på.
 
 
Den här stämpeln med ballonger köpte jag i Berlin och det är premiär för den här.
Glada färger och ett riktigt härligt barnkort tycker jag.
 
 
Och vi i scrapgänget körde på med julkort senast. Papperet kommer från Panduro , stämpeln likaså. 
Texten har jag embossat i guld. 
 
 
Spindlarna invaderar min sjal.
De blir fler och fler. Vilket roligt mönster att virka. Speciellt nu när man kan det utantill.
 
SNART KLAR !!!
 
 
 
Nu kommer jag till den där maträtten i början av inlägget. Min man fick idag med posten tidningen Svensk Jakt och kom och visade mig.
 
Jag trodde inte mina ögon .Rubriken på den här artikeln i tidningen är
 
VÅRA VILDA MATFANTASIER
 
och hu . . . .nej. . .  jag tror inte. . .  eller . . . .kanske. .  . . nääää ,det blir nog aldrig här  . . .   .
 
. . . . en middag med utskurna bröst av NÖTSKRIKA !!!!!!!
 
Där går nog gränsen för mig.

14 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Det går nog åt många nötskrikebröst om man ska bli mätt på den rätten!!! Och hur lätt är det att skjuta en nötskrika så skygga som de är?
Nä, jag håller mej nog till kyckling. Förresten så känner jag doften ända hit från den härliga marmeladen!
Kram/Finas mammis

Marita Johansson sa...

Håller oxå mej till kycklingen.

Marmeladen kan jag tänka mej blev riktigt god.
Tjusiga kort och läcker sjal

Kraaaaam och trevlig helg

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Då får det nog bli hungersnöd innan nötskrika hamnar på tallriken! Men vem vet, det kanske är gott?

Vilka fina kort, speciellt det med vovve och katt...fint Panduropapper med domherrar!

Marmelad är ju så gott men aja baja, inte för mig, då skenar blodsockret......

Där får du en gosig sjal till svala sommarkvällar.

Ha en fin helg!
Kram, Carin

Maja sa...

Hu det lät inte alls gott med NÖTSKRIKA! Marmeladen blev däremot god kan jag tro :) Jättefina kort speciellt det med många ballonger. Visst ska barn kort va pigga och färg glada :)
Ha en fin helg!

Ingmarie sa...

Fina kort och fint pyssel ....
men du skoja väl bara när du sa utskuren bröst från Nötskrika ..
Det äter man väl inte !!!
Domherrar på bilden är ju bara så fina . vill se såna jag med ...
Ha det bäst...

onkis sa...

Kyckling blir det för mig också..
Härliga kort du har gjort, gillade det med djuren på :)
Må gott & ha en trevlig helg!

Unknown sa...

Tidningen kom här med i dag o jag tänker inte laga den rätten heller.
Marmeladen ser god ut. O vad jag gillar dina kort de är så jätte fina. Sjalen ser jätte häftig ut skulle vilja göra en sådan. Håller på med en nu snäckskal snart klar. Önskar dig en härlig helg kram Beijan

Ulla sa...

Nej inte vill man äta Nötskrika de som är så söta håller med dig där. Ser mycket god ut din marmelad, jag gillar inte heller marmelad med bitar av skal i så jag hade nog gjort som du. Så fina kort gillade kortet med nallen och ballongerna har du målat blomman med olika färger eller du köpt den sådan, fin var den. Snygg sjal.
Kram Ulla

Anneli Mellstrand sa...

MMMmmmmmm jag känner doften av marmeladen , ser så gott ut...

Nästa träff måste du ta med ballongkillen , så härligt kort med honom , ( vill låna )

Här scrappas det på , inspirationen höll i sig länge den här gången ........

Din sjal blir jättefin ( härlig färg ) häftigt mönster , nej nej nej Anneli inget för dig tänk inte tanken ens ( för avancerat mönster )

A-K och jag pratade om nu i veckan att vi skulle åka ut till dig och kidnappa ett par domherrar , vi har inga här nere hos oss , lite avis är vi
Ha en skön helg
Kram
//Anneli


Skaparglädje sa...

Man blir så glad av dina färggranna kort.
Nötskrika...aldrig i livet att jag vill tillaga någon rätt av nötskrikan.
Trevlig Helg!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Den maträtten är nog inte så vanlig än....och man äter ju kråka på en del restauranger. Och vem vet....det kanske smakar som kycklingbröst!
Marmeladen såg väldans god ut i alla fall:))

Dina kort blev sååå fina:) Ballongstämpeln var ju såå söt och domherre pappret gillade jag:))

Spindlarna växer med rasande fart....sjalen blir riktigt läcker:)) Du är så duktig med ALLT:)))

Ha nu en fin helg och var rädda om varann
Kramizar Marie

Pernilla ~Pillan~ sa...

Jösses så huslig du är! Roligt att det blev lyckat oxå. Läckra barnkort du gjort. Kul att du varierar färgerna på tulpanerna.. Det brukar landa på vita el ljusrosa för min del men nu blev det ett knippe med tulpaner i blandade färger men mest rosa och röda färger ;-) Trevlig lördagskväll. Kram Pillan

tildashandarbetskorg sa...

Fyyyy vad äckligt. Nej nötskrikan ska vara i träden inte på våra tallrikar. Jättefina kort du gjort, blir lite inspirerad. Sjalen är ursnygg. Duktig du är är

Snäckskalsdalen. sa...

Tycker inte heller om stora skalbitar i marmelad! Bra att köra i mixern.

Sjalen blir ju jättefin, jag har sett den på någon annan blogg och jag tyckte det var så fint mösnter. Härlig färg också. Nu ser det dessutom ut som du har full kläm på mönstret, eftersom det växer så mycket, menar jag.

Hoppar maträtten, tror jag, men vem vet, om det bli oår så kanske det blir det man får äta.

Agneta kram

p.s. en utmaning till dig hos mig......!!!