Sidor

tisdag 10 maj 2011

Blommor och blad och "fjäril vingad"

Igår var det temakväll hos Maria på Droppen garn&café. Temat var - virka blommor och fjärilar. Som vanligt var kvällen väl förberedd och vi fick allra först en "godispåse" med garnnystan i många vackra färger. Dessutom fick vi ett kompendium med beskrivningar.


Det blir alltid "full rulle" på temakvällarna. Bordet fylls med alla tillbehör och den här kvällen var det ganska tyst emellanåt, för arbetet krävde minsann koncentration.


Maria hade förberett förslag och de såg ut så här:


Det första jag gjorde var den blå blomman med pärlor. Jag fick lära mig hur man sätter upp pärlorna på garnet innan man börjar och sen bara låter dem hänga med tills det är dags att plocka med en efter en. Väldigt smart. Blev mycket förtjust i fjärilarna. Den stora är en aurorafjäril . Allt detta är ju faktiskt även användbart till både kort och LO.


På tal om LO så har jag gjort klart LO vecka 17 och 18. Jag tycker det är bättre att göra två åt gången. Då kan jag skriva ut alla kort jag vill ha med på bara ett A4 blad.

Här är det Valborgsmässofirande i Nickebo och maken som sätter ner potatisen . Han har faktiskt redan satt potatis i hinkar som förhoppningsvis ska bli färdiga till midsommar. Hmmmm......undrar om det lyckas i år ???

Julkortet för vecka 18 är också klart. Jag säger som dotter min....nu är det lite svårt att variera papper . Man köper ju inte nya nu. Förresten ser man inga i butikerna. Och stämplarna är de gamla vanliga. Fast när hösten kommer får man förnya sig när julsortimentet dyker upp.


Till slut får ni några blommor att vila ögonen på. Syrenerna slog ut igår. Inte konstigt i den här sommarvärmen. Idag har vi 24 grader. Jag cyklade en sväng ner till skogen och hittade både gökärt och utslagna liljekonvaljer.


 Men göken har jag inte hört än. Ska spetsa öronen framåt kvällen så kanske.......

20 kommentarer:

Carina sa...

Ni är tapper som håller på med julkorten:) Här har syrenerna fått en liten grön knopp längst ut....
Ha en trevlig kväll:)
/Kramar

Maria sa...

Ja, det var trevligt igår kväll - alltid roligt när du kommer. Du hinner med så mycket - kort och LO, trädgård och virkning/stickning. Roligt att få se allt. Nu njuter man verkligen av den härliga årstiden med sol och värme. Kram!

Skaparglädje sa...

Ni verkar ha det jättemysigt på era pysselträffar och du lär dig alltid nya saker som du delar med dig av till oss.

Tänk att dina syrener redan blommar, det gör de inte här, men gökört har jag sett och göken har jag hört.

Receptet på dumlekladdkaka som Lena delar med sig av på sin blogg har jag bakat, den är SSÅÅÅÅ god.
KRAM!

Bettan sa...

Tänk vad mycket roligt man kan göra med lite hobbymaterial!! Söta små virksaker lagom att ta med i handväskan ...att tillverka medans man kankse väntar på nåt/någon. Kram sytanten

onkis sa...

Oj va va mycket fint du har gjort!!
Du är duktig!!

Camilla sa...

Vi fick höra vårtalet från valborgsmässoaftonen i lördags kväll, Anders höll ett repristal för oss! Mycket bra!

Birgitta sa...

Vad roligt att kunna samlas och få så mycket inspiration av varandra.
Hos oss blommar häggen nu, men syrenen dröjer. Undrar om vi ska få lika tidig höst som vi fått vår i år. Hoppas inte det.
Du gör alltid så många fina kort.
Ha det så gott nu.
Kram Birgitta

Anki sa...

Vad fint! Jag lånade den boken "100 blommor att sticka och virka" på biblioteket häromdagen. Finns massor i den jag vill göra!

Pixi sa...

HAHA !! Jag har hört göken !! Varför hör man den bara på våren? vet du det ,e det parningsläte lr vad? Men då är det vår/sommar när den gal,hehe Ojoj vad mycket fint ni lärt er ! Bra att få vissa saker avklarade innan julen,jag håller oxå på med lite julpyssel för det gäller att vara ute i tid.kram kram =)

Marie Havén sa...

Hej Eva!
Vad mycket fina saker du virkat:)
Hoppas ni får potatis till midsommar. Dina båda LO är jätte läckra. Charmigt julkort du skapat, jättefint:)

Det är så härligt när syrenerna slår ut, och vilken ljuvlig doft de sprider. Vi har både vita och lila syrener. Fast här dröjer det lite innan de slår ut. Men häggen blommar för fullt:)

Hoppas ni får en fin dag imorgon:)
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Unknown sa...

Så fina virkade blommor och fjärilar,
perfekt att dekorera kort eller alstrena med.
Kram Elin

Britta sa...

Kul att titta in på din blogg ,oj oj vad mycket fint du hinner med .
Jag älskar att handarbeta och scrapbooking åxå
m.v.h. Britta

Lindha sa...

Vilka härliga virkalster du gjort! Gillar idén med att använda pärlor som på den blå blomman!

Härligt att sommaren verkar ha kommit, även om det låter som att den kommer göra en paus över helgen.

Tack för dina snälla ord hos mig, de värmde!!

Kram Lindha

Hedvig sa...

Vilka söta saker du har gjort! Som vanligt! ;)

Du borde verkligen se "Min granne Totoro", det är en riktig feelgood-film. :)

Kram

Mimmi Hek sa...

Du gör så fina grejer. Fjärilarna är jättesöta och vad skoj att träffas så där och pyssla. Syrenerna är inte utslagna här än men är på väg. Snart så! Liljekonvaljen slår nog ut till mors dag tror jag.
Kram

Myricas Farmor sa...

Vilka söta fjärilar, och blomman med pärlor var söt.
Kul nu när man kan gå ut och plocka ihop en blombukett, det är så fint.
Ha en bra dag
kram

skapa och inreda sa...

Så mycket härligt att titta på!
Ni verkar ha det så trevligt. Tack till dig Eva för att vi andra får se vad ni håller på med :)
Kram Annika

Anki sa...

Jädra Blogger! De har försnillat våra inlägg från igår. Jag var ju här och kommenterade den läckra plastpåsekransen OCH jag ser ju mitt inlägg i din blogglista. Men borta är de ... *morr* ...
Nåja, vill i alla fall önska dig en fin fredag, kram!

SusanLotus sa...

Jag tycker verkligen om din A4-layouter! Bra inspiration för mig som ska börja jobba med albumen på allvar nu i sommar. Dottern mår bättre och det gör mig såklart piggare igen... Ha en fin helg! KRAM

Anonym sa...

Oj julkort redan? Gör du ett i veckan? Vad fint man kan virka!

Kram