Sidor

måndag 1 februari 2021

Oj vad tiden går . . . . .

Nu har jag verkligen varit för slö att uppdatera härinne. Så nu får det bli en summering av hela januari.

 GOTT NYTT ÅR

säger jag då och plingar i nyårsklockan. 
Det här är ett minne från min mamma som hade många gamla jul-och nyårsfigurer att pynta med. 


Vår julgran stod kvar hela januari i vårt uterum, med både snöbollar och tomtenissar i 50talsstil i. 

Men inget julfirande försiggick här denna jul i pandemitid.
Och nu är julgranspyntet nerplockat och granen utburen.


Mannen har fått en tomte, precis som varje jul. Alltid med något aktuellt tema. 

Ja ni ser själva temat : gris eller rättare sagt vildsvin.
Är det något som präglar en stor del av jaktlivet här så är det vildsvinen. 

Det är inte klokt vad de förstör !!!!!
Det gäller att få kontroll över dem. 


Vi bor ju inte i vår sommarstuga vintertid, men såklart åker vi dit och tittar till. 
Och en sådan här vacker dag,  då får man enorm längtan efter soliga , sköna dagar där.

Morrondopp , härliga promenader , grillning vid strandgrillen och vackert månsken över viken. 

Men det kommer väl !!!!!  Så småningom.



Det låg fullt med svanar i det öppna vattnet. Och visst var det sångsvanar, det kunde inte missas. Nu vill jag inte påstå att det var skönsång, men ändå.


Och snön kom och allt blev mycket ljusare efter gråtrista murriga dagar.
Mannen fick igång snöslungan och skottade runt både här och hos grannen. 

Det är ju så kul med dessa manicker !!!


Här ska ni få se min corona -stickning/virkning . Från oktober har det blivit :
kärleksknutsjalar, rätstickade sjalar, mössor med reflextofsar, pulsvärmare och grytlappar. 


Jag har inte haft så stor kortinspiration. Våra scrapträffar är ju pausade. Inga julmarknader blev av . 
Så det blev några julkort för eget bruk och dessutom gjorde jag slut på lagret av julkort jag hade kvar. 

Här ser du i alla fall några.




Nu ska du få se något speciellt. 

Vi har en fågelrestaurang utanför köksfönstret. Där hänger vi titt som tätt. Häromdagen knäppte jag bilder på den egengjorda mathållaren , som jag gjort av en mjölkkartong. 

När jag såg bilden blev jag ganska impad. Jag hade nämligen prickat in just det ögonblick när talgoxen släppte ut sina vingar i full bredd. 

Visst är det en häftig bild. 


Bilden blev suddig när jag förstorade den, men den var ju i rörelse.


Dagens sista bild på vår härliga FRAZZE, som älskar snön.
Han stoppar nosen ner och kommer ofta in som en liten snögubbe. 



Ha nu fina härliga vinterdagar hos er. Och framför allt . . . . . .

"Var rädda om er "



4 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Så trevligt att se en skymt från dig här. Ja vissa perioder är ju huvudet helt tomt av inspiration. Tycker även att det inte finns särskilt mycket att visa eller berätta om när man nu mest rör sig inom hemmets väggar. Du hade ju stickat massor i alla fall. Bra att ha kan jag tänka mig. Det stickas överallt och jag har har märkt att det knappt reas något garn alls nu som det brukar om vintrarna. Kanske är vi så flitiga att allt går åt sig. Några väldigt fina kort hade du också. Träffar är ju väldigt viktiga då man inspireras av varann. Ni har så lite snö ser jag men mycket snö hör väl inte till dina omgivningar. Här har vi mycket snö, just nu är det så vackert med snö i träden men det är 17- så inget att fika efter. Ha det gott.

Bibbis blandning sa...

Men jisses du har då varit rask med stickningen. Så mycket fint och värmande.
Vilken häftig bild på pippisarna. Du hade verkligen kameran framme i rätt ögonblick.
Här har vi mycket snö nu och jag tycker det är så vackert. Det blir så ljust och en del dagar då solen skiner är det helt fantastiskt.
Men nog är det en del man saknar men om vi bara håller ut och fortsätter vara rädda om oss och varandra så kommer det andra tider när vi åter kan umgås och röra oss fritt.
Tills dess......ha det fint, du, mannen, Frazze och alla tjusiga pippisar.
Jag hoppas att det funkar att få in den här kommentaren. Jag försöker ju hela tiden vid varje nytt inlägg men lyckas väldigt sällan.

Ulla sa...

Vilka härliga bilder du visar oss allt från jul, vinterbilder och stickningar som var så fina. Jättefina julkort som du gjort, vi har också matrestaurang till våra fåglar här har det varit sådana som inte varit här innan. Nötväcka, gröngöling ....
Kram Ulla

Myricas Farmor sa...

Ja allt går på sparlåga utom dom små vänner ute. det var ett häftigt kort på Talgoxen, snyggt när han har vingarna ute.
Snacka om att du har legat i med att sticka och virka, det har inte jag gjort, inte så mycket.
Och så fina julkort du gjort, man blir så glad när man ser dom.
Önskar dig en fin vinter helg
kram