Sidor

onsdag 30 december 2020

Och så kom solen . . . . . . .


Jaaaa,  idag kom solen . . . .en liten stund.
Så efterlängtad. 
Så behövlig efter alla dessa gråmörka dagar.


Och granen står så grön och grann i stugan.
Eftersom vi inte har fått någon snö än, har jag hängt snöbollar i granen, snöbollar av annat slag.
 Dessa är verkligen nostalgi för mig. Jag minns dem från min barndom. Och som så många andra saker från den tiden var mycket julpynt gjort av plast. 
Trendigt då. 



De här tomtenissarna ingår också i nostalgilådan. 



Även den här julduken från 40talet. Design Märta Maria Dahlin. 
Lite annorlunda i färgkombinationen med det dominerande inslaget av gult. 

Jag tycker den är sååå fin.


 
Nu blev det visst bara nostalgi , för dit hör också pappersraderna.  Just den här föreställer ju julen och nyåret . Jultomten och det nakna barnet. 

Måtte det lilla barnet, nyåret föra med sig något positivt , något friskt och hoppfullt. 
Vi är så nedtyngda av allt elände just nu. Nu tar vi nya tag och ser framåt. 


Nu tror ni väl inte jag har något julpynt av modernt slag. Men det har jag visst. Men mycket ligger kvar i sina jullådor. 

Till vårt julfirande på julafton behövdes egentligen bara en dator . På den samlades vi varje familj och umgicks en stund live. Så häftigt !!


Suddig bild, men den får duga.

Dagar går och nu har vi kommit fram till dagen före årets sista dag.  
 Imorgon bockar vi av 2020 och ser fram emot 2021 med förväntan i sinnet.

Och Frazze bryr sig inte om dagar och helger. Han har koll på att bara godkända besökare får komma nära vårt hus.


Som ekorren t.ex.


Ha ett fint slut och 

ett superjättefint Gott Nytt ÅR

Kram Eva

2 kommentarer:

pettercarins lilla pysselvrå sa...

Gott Nytt År!
Så roligt att se ditt julpynt från förr och juldukarna....

Ja, det har varit ett märkligt år, hoppas det vänder med smittan och att vaccinet gör att man kan röra sig i samhället på ett annat sätt så småningom.

Förstår Frazze har att göra med att vakta. Så fint med ekorrar!

Önskar dig och de dina ett Gott nytt år!
Carin

Hantverkarglädje sa...

Ja nostalgi i en del julpynt som tomteraden av papper, de fanns här i varje hem. Dina vita snöbollar har jag faktiskt aldrig sett. Det var ju sparsamt med allt här hos oss den tiden jag var liten. Den tiden var ju inte så långt efter kriget här men jag minns att rätt mycket började göras av plast. De fina, fina glasbollarna som vi hade tre st av i granen blev nog till plastbollar vart efter de av glas gick sönder. Allt är ju dessutom överflöd numera så jag tror allt det vackra ger inte samma glädje. Alla små lampor både ute och inne uppskattar jag under denna mörka tid så de får alltid lysa här från första december till sista januari för sen blir ju dagarna märkbart längre. Här hade vi 17- i morse, nu 10- och snön ligger vackert kvar, ja även rimfrost i träden. Ha det gott och hoppas vi alla klarar oss från coronan.