Sidor

fredag 31 oktober 2014

Dags att ta fram isskrapan !!

Kallt kallt om nätterna. Jag fick faktiskt ihop till vinterns första snöboll sedan jag skrapat min bilruta härom morgonen.


Morronpromenaden med AJAX var frostig samma morgon,  kan man säga.


Då kommer jag utsökt in på ett snögubbekort. Här är det !


Det är verkligen kontraster nu. Häromdagen njöt jag av en helt underbar sensommardag i stugan. Bokens vackra blad fladdrade mot den knallblå himlen.


Svanarna simmade i viken på det likaså blå vattnet. Och nere vid stranden höll björkens blad sig krampaktigt kvar på grenarna. Det var 16 grader i luften.

 Skönt värre den 28 oktober detta året.


De gröna tomaterna har blivit grön tomatmarmelad med smak av citron och stjärnanis. Den är en höjdare som smakar perfekt till kexen på ostbrickan och naturligtvis på frukostmackan. 

Receptet hittade jag HÄR :


I veckan har vårt stickcafé  haft en liten kurs i. . . .  . .  .

 KVASTSKAFTSTICKNING.

 Tänk att det finns så roliga tekniker. Kvastskaftet är egentligen en MYCKET tjock sticka,  i mitt fall nr 15 och dessutom behöver man en normalstor virknål  och då blev resultatet så här. 


Jag gjorde en rak bit som lätt kunde sys ihop till handledsvärmare. 


Så här ser mönstret ut, hål med vridna maskor . Ju grövre sticka = större hålmönster såklart. 
Det var roligt att lära sig och det gick rasande fort att få till något. Kan tänka mig en halsduk på en kväll vid teven t.ex.


För ett tag sedan virkade jag en bläckfisk till en liten liten nyfödd baby. Den här modellen är tänkt till för tidigt födda barn . Det finns mycket skrivet om dem och  just tanken att bebin ska kunna greppa om "armarna" precis som en navelsträng och därmed känna moderlivets trygghet. 


Här kommer ännu ett julkort och den här gången ett hundkort. Motivet är från ett ark jag köpte på mässan i London.


Helgen är här . IDAG och bara idag är det HALLOWEEN, alltid den 31 oktober .

 Och när vi går över till morgondagen den 1 nov blir det snabbt Allhelgonahelgen
gravsmyckningshelgen. 
Synd när det "krockar" så här, för det är ju kontraster och roliga och fina att fira var för sig.
 Tycker jag.

8 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Kvastskaftsstickningen ser rolig ut...så mycket nytt du får lära dig hela tiden. Virak bläckfiskar har jag också gjort till de för tidigt födda barnen. Nu fick jag en beskrivning av min syster som jobbar på Röda Korset, dags att sticka nallar igen.. (Har inte läst vart nallarna behövs den här gången)
Din marmelad ser supergod ut.
Önskar dig också en trevlig Helg!
Kram!

nattugglan sa...

Kvast stickningen ser kul ut.. tror inte att jag provat den..minns inte.Men sådär tjocka stickor har jag faktiskt..Här ser det ut som på din Ajax-bild.. fruset överallt.. vi hade -7,5 imorse.. men nu lyser solen o det är bara -1,2 Här har vi alla helgons dag idag o igår va det ju halloween. (som du skrev)men det firas inte ..kanske bland såna som har barn?.Jättefina kort..ha en bra dag!

onkis sa...

Ja, burr..
Nu går vi mot kallare tider, hade -5 grader i onsdags..
Tur jag har stora barn som kan gå ut och starta bilen och skrapa rutorna :)
Va gulligt ditt snögubbe kort är, men det med hundarna var verkligen helt underbart.
Kram & ha en trevlig helg!

Borgmästaren sa...

Mycket i ett och samma inlägg! Snöbollen kan du slänga - vill inte ha vinter :-) Kvastskaftstickningen verkar kul - blev snyggt också!

Huset bakom lindarna sa...

Din isboll har väl smält för länge sen, så varmt som vi haft idag! Vet du, jag gillar inte snögubbar, till min dotters stora glädje, hon älskar dem!! jag köper aldrig något med snögubbar på!
Den där stickmetoden såg väldigt skojig ut och handledsvärmare lär vi väl komma att behöva framöver, för det kan väl inte bli så här varmt i december!?
Kram/Finas mammis

Black Iris sa...

Vad bra att jag kikade in här till dig.. Jag ville just nu ha något litet projekt och självklart ska det bli en bläckfisk till mitt kommande barnbarn.. Mina yngsta barnbarn är båda ca 10 år och nu ska Kevin få ett syskon i December. Det jag hittills gjort vill jag inte visa förräns babyn är född..
Konstigt att du har det så kallt. Vi har faktiskt fortfarande sovrumsfönstret på vid gavel hela dygnet och vissa nätter slänger jag av mig täcket tom. :)
Däremot så är det grått, trist och vått..

Kram Maidi

Cath. sa...

Underbara kort och så roligt att få se en för mig ny teknik på stickning. Gillar tanken med bläckfisken.
Önskar dig en fin vecka!
Kram!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Igår när vi vaknade så syntes inte gräsmattan. Jag blev väl inte så glad, men våra vovvar blev helt tokiga;)de gillar snö!!
Men nu är den borta, ganska skönt;)
Gulligt snögubbe, och hundkort du gjort:))))
Fotona från stugan var väldans vackra. Marmeladen såg mumma ut.
Handledsvärmarna såg sköna ut, jag har plockat fram mina nu också:))
Urgullig bläckfisk:)))))

Må så gott
Kramizar Marie