Sidor

tisdag 15 november 2011

VEM mötte Ajax och jag på morronpromenaden idag ?????

Ja, vem vi mötte kommer längre ner i inlägget !!
Först ska jag visa vad vi gjorde på återbrukskursen i fredags på Röda Korset.  Vi fick lära oss gaffelvirkning. Det var inte det lättaste kan jag säga....hålla reda på gaffeln = en böjd sticka , virknålen och hur man skulle vrida så det blev rätt. Puhhh !!!


Men.........................

när klockan blev 11 11 11 11 :11 då var jag igång och såg så här glad ut. Då hade jag fått upp gallret på ett par stickor och det kändes himla skönt att det kunde bli ett par handledsvärmare med gallereffekt. Inte klara ännu.


Vår ledare visade hur man kan fläta tygremsor från ex. lakan och sy ihop till en rund matta.


Vi fick också prova på att påta. Det gjorde jag som barn, med hjälp av en trådrulle med spik på.  Idag kan du köpa en sådan här påtningsdocka för en tjuga.


Man fastnar för en del och en del inte . Jag känner mig bra mycket mer bekväm med virknålen på vanligt sätt. Och nu har det blivit virkbakat fler lussekatter.


Här är mina återstående alster från scrapträffen i lördags.
AJAX är ett kärt motiv.. jag kallar den här LOn
"AJAX....favoriter"
Baksidan av vårt hus med utsikt över åkrar, ängar, grannens hus och vägen ner till en gård...DÄR kan han stå och speja hur länge som helst. Eller hämtar han sin fotboll och så blir det lek och bus. Trots sina 10 år !!!! När tröttheten faller på är min virkade mormorsfilt hans favoritplats.


Den här LOn ingick i tävlingen på träffen där man skulle utgå från en skiss. Tycker ibland att man blir låst av skisser och gör så som man annars inte brukar. Men jag är nöjd med denna.

Den kräver egentligen sin historia. Den här katten stod bara en dag utanför vår dörr. Ajax rasade !! En inkräktare....grrrrrr !!! Nästa dag stod han där igen...och nästa och nästa. Då började vi ringa och mejla runt för att få reda på vems katten var. Utan resultat. En dag såg vi en annons i tidningen om en bortsprungen katt och det var denna........EDDIE. Han hade rymt från en plats som ligger 2 mil (fågelvägen) härifrån. Det var inte första rymningen. En bekymrad husse kom och vi kom fram till att Eddie fick stanna här tills vidare. Kanske är han på väg till ett tidigare hem , men vi får se. Ajax har lärt sig att han finns därute och nonchalerar honom numera. Eddie är hur go´ som helst och vi har även sett honom med en mus i munnen. Bra Eddie !!! Minns ni att vår katt Dennis försvann ? En går och en kommer !!!!!


I scraprummet pågår fortfarande tillverkning av julalster till en  marknad i helgen. Och vad gör man då ???? Jo bl.a. ljuspåsar. Här är en till .


Nu ska ni få se vem vi mötte på morronpromenaden... den ljuvliga soliga.  Det var den här besten !!! Jä%%/&ar vilka horn !! Och vilken päls !!! Det är inte ofta de kommer så här nära.


Och lilla Ajax skällde och blev en  sååå "farlig" jakthund.  Utan effekt !!!


Hörni....vilket kalasväder vi har fått !!!! Då kan man stå ut med några dimmiga dagar. Solen öser ner här och igår satt jag ute och åt lunch. Och det är lika ljuvligt idag !! TACK TACK !!!
Framåt eftermiddagen ska jag ta bilen och min Traderaköpta assistent och köra söderut till väninnan U. Och då ska vi....................................................Mumselimums !!!!!! ????

          HA EN JÄTTESKÖN DAG !!!!!! KRAM EVA

15 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Bara nyheter för mig idag på din blogg. Jag ar aldrig provat på varken gaffelvirkning eller påtning.
Tur att ni inte var inne i hagen (eller var ni det) när ni mötte den där bjässen.
Kram!

Annelis hantverk sa...

Så händig du är och så mycket du får lära dig! Snygga kort har du gjort också!
Kram!

Lotta W sa...

Ooohhh va sugen jag blir på lussekatter när jag ser dina....
Du har tusen järn i elden, men visst är det skoj med allt kreativt hantverk man har chans att hålla på med.
Dina LO med Ajax blev ju kanon fina.

Varm kram fr Lotta W

Lindha sa...

Vad mycket kul du har varit med om!

Visst är det häftigt när de små hundarna visar sig tuffa!! =)

Känner riktigt doften av lussekatter här nu....

Kram Lindha

Anelma handarbetar sa...

Härliga lussekatter!
Tänk vad mycket man kan möta efter vägen.
Du har varit flitig som vanligt.

Kram Birgit

Marie Havén sa...

Hej Eva!
Det lät inte enkelt med gaffelvirkning, jag som inte ens kan virka vanligt, hehe.
Hoppas du visar dina handledsvärmare när de är färdiga.
Lussebullarna ser verkligen mumsiga ut:)

Lo:n med Ajax blev väldans fin, han är ju så söööt:)
Hoppas lille Eddie stannar hos er, så får ju Ajax nån att spana på.

Julmarknad igen, du är inte dålig du:) och dina ljuspåsar är ju så fina.

Sådana bjässar har vi vid vår sommarstuga, de är så sööta.

Blev baket bra? Visst är det gött med så härligt väder:))

Må så gott, och var rädda om er.
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Birgitta sa...

Det ser roligt ut på återbrukskursen du är på. Skönt att du också fått lite sol och inte bara vi.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

. sa...

Så mycket fint du visar!

"Kossen" var ju jätte-häftig!!!! Sådana har vi funderat länge på att skaffa och ha i hagen här ner till bryggan så bad-jä...na håller sej från "min klippa"...Haha!

Kram, Jenny

Myricas Farmor sa...

vilken fin Lo du gjort, jag tycker Ajax är så söt.
Jag får väl plocka fram mina lusse bullar jag gjorde förra året.
Jag tänkte ta mig en tur ute för det är ju så fint nu, lite kyla och sol, jag hoppas inte jag möter en sådan "söting" på vägen.
HA det gott
kram

Hedvig sa...

Ha ha, coola horn! Ajax blev inte rädd då i alla fall, som min gamla Matsson blev när vi träffade en älg. Han kröp ihop mellan mina ben och gjorde sig så liten som möjligt... ;)

Mimmi Hek sa...

Har hellre aldrig provat vare sig påtning eller gaffelvirkning. Skoj att testa nytt.
Den där med horn ser inte gosig ut även om den har mjuk päls.
Så mycket fint du scrappar!
Hoppas att du släpper in kisen nu när det är kallt annars fryser den stackaren om tassarna.
Kram

Margareta sa...

Jättehärliga LOn du visar idag! Mycket annat fint också!! Dina ljuspåsar ska jag lägga i "tipshögen" till nästa julauktion tror jag - är det OK?
Ha det riktigt gott! Kram!

Madeleine sa...

Oj, vad många spännande projekt du håller på med! Du inspirerar mig verkligen. Tack!

Kramiz Madde

Anneli Mellstrand sa...

Hej svejs

Vad flitig du är, gillar dina ljuskort jättemycket.........
Den där kursen med återvinning måste vara kul verkar som man får lära sig nått nytt hela tiden......har aldrig hört talas om gaffelvirkning eller påtning ....påtar gör vi i jorden hahahaha

Kram på dig
//anneli

SusanLotus sa...

Jättefina kort!
Och långhåriga kor tycker jag är så fina. Finns häromkring också. Brukar kolla in dem under cykelturerna. Kram