Sidor

lördag 26 november 2011

Julbasar, julauktion, julmarknad, julloppis............

Nu finns det massor med möjligheter att förse sig med allehanda julsaker, julmat och juldekorationer. Både på marknader och på julloppisar. Och när det vankas Damklubbens julbasar här..... då fylls vårt klubbhus med glada människor . Nu ska ni få följa med och se vad "damerna" hade hittat på . Kanske får du en idé till något du är med i.
Några gör enekransar , så här fina. I år har vi för första gången provat på att göra en almanacka. Några har "fotat" varje månad och försökt få med någon person i trakten som gör något aktuellt för månaden. Sedan sammanställde vi alla fotona och beställde hos en fotofirma. Det blev en  populär almanacka.

Godispåsarna har fyllts med olika sorters hemmagjort godis och försetts med en scrappad etikett.
Till höger ser du blockljus med decoupage och hemstöpta vanliga ljus.

Alla medlemmar köper ett paket , som blir till ett paketlotteri. Vi numrerar alla paketen och lottar sedan ut ett par vinster på numren. Ett attraktivt lotteri !!!! Nr 3 var lyckosamt kan jag berätta. Dessutom fixar vi 24 paket till en vuxenkalender , som är mycket uppskattat.


Idag körde jag in till Kalmar, till Röda Korsets julmarknad. Du milde vad saker de hade plockat fram ur sina gömmor! Här ska ni få se vad jag hittade.

En hel hög med kommande scrapdekorationer till vänster. Ljusmanschetterna slaktar jag och de passar bra till mina tårtbitar och tändsticksaskar. Vad är det som ligger i plastpåsen tro ??? Det ska ni få se snart ,för innehållet måste fixas till först.

Titta här.... en sådan modell på tändsticksaskar har jag ju gjort  nyligen. Men den här är gammal !!! Nävertomtarna är hur fina som helst, och mycket välgjorda. Jag höll på med näver för några år sedan och då gjorde jag sådana.  


 Vad säger ni om det här tyget ?? Design Julius från A.G Pehrson. Jag tyckte det var så festligt så det åkte ner i min korg. Det räcker gott och väl till ett par gardinkappor. 


Utanför Kupan såldes lotter med hemliga paket.Och kan ni tänka er att det var vinst på en lott. Och vinsten blev jag så himla glad för. Det var en tomte designad av Ruth Vetter från Nääsgränsgården.  


Dags att tänka på lite mat nu...............ska vi ??....................Ja, det gör vi !!!!!
Berättar sen !!!

8 kommentarer:

Marie Havén sa...

Hej Eva!
Vad mycket fint "damerna" hadde gjort. Ljusen var jättefina.
Dina godispåsar är jättefräna.

Grattis till din vinst, tomten var jättefin. Ted och jag var på julmarknad idag, vi hittade en hel del:) en jättefin träbricka med julmotiv, servetter, 2 små glasflaskor med ett gammaldags julmotiv på, en rund ljuslykta gjord i keramik, jättefin:) och lite annat smått och gott. Vi var även på Lantstället, där köpte jag servettringar, de är gjorda i trä och plåt, ett hjärta där det står God Jul på. och så är de målade i vitt och så där skavda , du vet.
Så jag är nöjd med dagen:)

Så smart med almenackan, jättekul.
Förstår att den sålde.

Må så gott, och var rädda om er.
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Marie Havén sa...

Hej igen!
Nu är jag nog trött;)
Glömde säga att tyget du köpte tyckte jag om:) Ska bli kul att se vad som gömmer sig i påsen.

Vi hörs
Marie

Mys och hemtrevnad sa...

Vad mycket fint du sett idag...hoppas maten smaka bra!! kramis semlan

Black Iris sa...

Gud så mycket roligt du är med om och så mycket roligt du tillverkar.
Jag sitter nu här i soffan och försöker fram-mana lite adventskänsla men hugaligen vad svårt det är när regnet smattrar mot rutorna.
Ha nu en skön adventshelg

Kram Maidi

Anelma handarbetar sa...

Så mycket fint ni har gjort och vad mycket fint du har fått se.
Grattis till vinsten, den är läcker.
Trevlig första advent. Kram Birgit

Mimmi Hek sa...

Så mycket fint du fann. Du är verkligen djupt nergrottad i julträsket. Ha, ha.
Kul med er almanacka.
Kram

Annelis hantverk sa...

Underbart med julmarknader och så mycket fint som fanns där!
Ha en skön helg!

Myricas Farmor sa...

Åååååå så mycket fina saker du har fotat, det är ju bara så kul att trippa omkring på loppisar och marknader, och det bästa är väl att man inte skinnar hela plånboken.
Hoppas du får en bra dag
kram