Sidor

måndag 28 juni 2010

HURRA flädern blommar !!!

Nu blommar denna underbara buske FLÄDER. Doften från blommorna får näsan att ....att dansa schottis ( hmm, vad konstigt det blev, är jag kvar i midsommardansen ?) . Många gånger har jag planterat en liten fläderbuske på vår tomt, men nej nej !! Jag har gett upp. Och egentligen behöver jag inte bry mig, för på andra sidan stenmuren bor världens bästa grannar och vad har dom ? Jo en fläderbuske hög och fin.

Idag plockade jag , stående på en stege , 25 härliga blomklasar och ett par extra att ha och lukta på.
Sen skivade jag 3 citroner och la ovanpå blommorna , kokte 1,5 l vatten + 1,5 kg socker + 50 g citronsyra och hällde över. Tryckte ner alltsammans med hjälp av en tallrik. Nu ska detta stå svalt i 3 dagar och sedan silas.

Jag fryser saften i små plastflaskor . Håller bäst så. Det är så gott och somrigt att blanda till sig ett glas flädersaft när snön yr runt knutarna i vinter. Bra för förkylning också. Och ibland kan man spetsa till flädersaft med något extra när det vankas fest. Mmmmm.
Imorgon är det dags för ett födelsedagskort . Till vem ??? Kolla imorrn !

5 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Sååå gott! jag har också försökt att plantera fläder men inte lyckats.
Kram Annika

Peacerosen sa...

Ååååååhhhhh, vad jag önskar att det fanns "doft-bloggar"......

*luktar förtvivlat på skärmen här*

Haha...

Kram, "Stigbert"

Black Iris sa...

Ja jag vet hur underbart det är med flädersaft men jag som många andra har misslyckats med en sådan.

Kram Maidi

Maria sa...

Vilken tur du har som har tillgång till fläder! Sådana varma dagar som idag är det ju underbart läskande med sådan dryck.
Maria

Bettan sa...

Mmmmm .... fäldersaft som är sååå gott!!