Sidor

måndag 22 januari 2024

Ljus och tulpaner

HIT var vi på väg. 

Några mil norrut från Kalmar till den stora ljusfabriken. 



       Här ser du ett tidigare inlägg därifrån. 



Som jag skrev då . . . . här är det lätt att " go bananas" bland alla ljus i olika färger och former. 
Det står stora lådor som man kan plocka ur. sedan väger man dem.



Och ljus är det väl precis vad man behöver denna årstid.  
Ett tänt ljus vid fikabordet, på frukostbordet, ja ni vet ju vad jag menar. 


Det här ljuset har jag dekorerat med ostvax, ja det vax som en del ostar i affären är "förpackade" i. Oftast är det rött vax  men ibland kan man få tag på gult . . . . . . som här. 

Och ost vill man ju alltid ha hemma. åtminstone jag .Så "två flugor i en smäll", som man säger .


Idag blev det också gula tulpaner med hem från stan. Jag kände en sådan längtan efter tulpaner idag , färska blommor. Våren kommer lite närmare plötsligt. 



Nu ska jag njuta av dessa "vårens budbärare " och blunda för tråkvädret utanför. 

 Glad tulpandag önskar jag er härifrån. 

  

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Ljus är alltid bra att ha. Och just nu denna årstid vill man verkligen ha en massa ljus tända.
Vilken fiffig idé att vira vaxet runt ett ljus.
Vilken fin tulpanbukett som kom med hem.
Kram Carin

Hantverkarglädje sa...

Oj då tänker mig en ljusfabrik, det skulle vara grejer det att besöka. Sådana små utflykter till intressanta ställen är perfekt så här års. Skulle passa mig perfekt eftersom jag har ljus på bordet varje kväll under vintern, det ger ju mysfaktor mot det kalla mörka. Själv har jag Lankava (en stor garnaffär) i Kauhava i tankarna. Den finns ca 80 km härifrån men jag väntar på någon liten rea där så få se när det blir. Här är slask o plask nu mitt i allt, svänger på ett huj. Glashalt framför huset så tror att motionscykeln inomhus får duga i dag. Väntar på att du säkert kommer att visa bilder av vårblommor om ett tag. Våren är ju så mycket tidigare hos er och det är ju en njutning att få se såna bilder. Ha det gott.

Evy sa...

Så underbart med alla de fina ljusen och gula tulpaner, men än är det länge till våren är här.Kram Evy