Sidor

lördag 15 oktober 2022

ÄPPLEN ÄPPLEN ÄPPLEN

Nu har vi plockat ner höstäpplena i vår trädgård. Vi har en sådan bra "mackapär", en jättebra hjälpreda , så vi slipper klättra upp i trädet. 

Som tur är !!!!!


Så här ser den ut på nära håll. Man bara knixar till lite så släpper äpplet från stjälken.


Och så hamnar det i påsen under. Smart va !!!!


En del äpplen hamnar i backar som vi sedan förvarar svalt. 


Dessa har vi lagt i kartonger med tidningar emellan. Det är juläpplena . 


Jag minns min farfar som hade flera äppleträd . Han virade in varje äpple i tidningspapper. De höll sig såklart extra fina länge. För mig är det överkurs. 
Så här får det bli hos oss. 

Nu har vi vinteräppleträdet kvar att plocka på. Dem brukar vi göra äpplemos på. Kanske har du sett min fiffiga maskin till det jobbet innan. Annars får du vänta till nästa inlägg så ska jag visa dig . 

Nu kommer blommorna från förra inlägget. Här har du dem namnade. 


Hur många rätt hade du ??

3 kommentarer:

Mamma C sa...

En sådan där mackapär är bra att ha så inte äpplena blir skadade när de ramlar ned från trädet.
Vet att min mormor och morfar slog in varje äpple och lade i lådor.
Några rätt hade jag, ser jag nu.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Vilken bra äppelmackapär! Ja hösten har verkligen levererat äpplen i mängder...i veckan blir det till att göra äppelmos :)
Ha en finfin söndag!
Kram Titti

Eva Sundström sa...

Häligt och gott med egna äpplen! Vi fick inte ett äpple på något av dom två träd vi har. Två plomon var allt för i år på fruktfronten!